Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.133/1-21
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 133 (1) 2018
Wpływ finansowania zewnętrznego na realizację zadań jednostek samorządu terytorialnego
(THE IMPACT OF ExTERNAL FINANCING ON THE IMPLEMENTATION OF TASKS OF LOCAL GOVERNMENT UNITS)

Authors: Paweł Reczulski
Wydział Zarządzania i Ekonomiki Usług Uniwersytet Szczeciński
Keywords: local government units sources of financing budget
Data publikacji całości:2018-12-16
Page range:10 (263-272)
Klasyfikacja JEL: H61 H71
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Local government units maintain a strict and inflexible budgetary policy, very often insufficient for the tasks and objectives set out in the scope of spending funds for the implementation of the most important needs. State budget determination mechanisms for a given local government unit are strictly defined in the Public Finance Act. Looking for external sources of financing seems to be something natural considering the large financial outlays that local government units put in the field of investment, but also the implementation of current local policy. The present study concerns mainly the indication of external sources of financing of territorial self-government units that they can use to implement budgetary tasks. The hypothesis assumes that external sources of financing of a local government unit are necessary for the implementation of the development policy of a given local government unit
Download file

Article file

Bibliography

1.Główka, G. (2009). Finansowanie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego kredytem bankowym. Warszawa: SGH.
2.Jarocka, E. (2005). Finanse przedsiębiorstw, systemu bankowego, budżetowego, ubezpieczeń. Warszawa: Difin.
3.Jastrzębska, M. (2012). Finanse jednostek samorządu terytorialnego. Warszawa: Wolters Kluwer.
4.Kata, R. (2015). Ryzyko finansowe w kontekście zadłużenia jednostek samorządu terytorialnego w Polsce. Optimum. Studia Ekonomiczne, 4 (76), 54–71.
5.Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2.04.1997. Dz.U. nr 78, poz. 483 z późn. zm.
6.Nargiełło, J. (2006). Zdolność kredytowa, jako element potencjału finansowego jednostek samorządu terytorialnego, Studia Regionalne i Lokalne, 3 (25), 99–116.
7.Osiatyński, J. (2006). Finanse publiczne. Ekonomia i polityka. Warszawa: PWN.
8.Ustawa z 11.04.2001 o zmianie ustawy o samorządach terytorialnych. Dz.U. 2001, nr 45, poz. 497.
9.Ustawa z 13.11.2003 o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Dz.U. 2003, nr 203, poz. 1966.
10.Ustawa z 22.04.2005 o zmianie ustawy Prawo geologiczne i górnicze oraz ustawy o odpadach. Dz.U. nr 90, poz. 758.
11.Ustawa z 27.08.2009 o finansach publicznych. Dz.U. 2017, poz. 2077.
12.Ustawa z 15.01.2015 o obligacjach. Dz.U. 2015, poz. 238 z późn. zm. www.bossa.pl/edukacja/rynek/instrumenty/obligacja/ (20.05.2018).
13.www.funduszeeuropejskie.gov.pl/strony/skorzystaj/fundusze-europejskie-dla-jednostek-samorzadu -terytorialnego/ (20.05.2018).
14.www.rio.gov.pl (20.05.2018).
15.www.wspolnota.org.pl/fileadmin/pliki/Andrzej_Gniadkowski/Ranking_UE/Ranking_-_Fundusze_ europejskie.pdf (20.05.2018).