Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.130-19
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 130 2018
Potencjalne możliwości współpracy operatorów wyznaczonych z e-administracją
(POTENTIAL COOPERATION OPPORTUNITIES OF DESIGNATED OPERATORS AND E-GOVERNMENT)

Authors: Anna Stolarczyk
Instytut Łączności – Państwowy Instytut Badawczy Zakład Analiz i Rozwoju Rynku ICT

Marek Sylwestrzak
Uniwersytet Warszawski Wydział Nauk Ekonomicznych
Keywords: e-government designed operators postal e-services
Data publikacji całości:2018-03-30
Page range:10 (193-202)
Klasyfikacja JEL: O31
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The purpose of the considerations presented in this article is analysis of chosen examples of using digital postal platforms for e-government service delivery and showing potential options of the integration of public administration information systems with this platforms. Relating to the the EU countries ranking in terms of index values achieved EGDI and assumptions the concept of reducing administration costs – lean government, there was presented partnership e-government and designed operators examples in selected countries and highlighted the benefits of this coopera tion. Furthermore, the authors will indicate the current state and perspectives of cooperation with the state administration and designated operator in the area of e-government services with the ability to use digital platform Envelo owned by the Polish Post.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bukovc, B. (2014). Postal Operators and Governments: a Difficult Relationship with Tremendous Opportunities. The Postal Industry, Innovations & Markets, 2 (1), 3–4.
2.Finger, M. (2014). Posts’ Ambiguous Relationship with Government. The Postal Industry, Innovations & Markets, 2 (1), 5.
3.Finger, M. (2016). Platform Revolution. The Postal Industry, Innovations & Markets, 4 (2), 3–4.
4.Gądek-Hawlena, T., Wróbel, M. (2015). Operatorzy pocztowi w sieciowym środowisku współczesnej gospodarki na przykładzie Poczty Polskiej S.A. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu, 64 (7), 82–93.
5.Goliński, M. (2015). E-administracja w Polsce w świetle badań ONZ. Roczniki Kolegium Analiz Ekonomicznych. Szkoła Główna Handlowa, 38, 74–84.
6.Grycuk, A. (2011). Lean government, czyli koncepcja szczupłego zarządzania w administracji publicznej. Analizy BAS, 3 (47), 1–9.
7.Instytut Pocztowy (2016a). Cyfryzacja usług publicznych w Europie. Rola operatorów pocztowych. Model dla Polski. Pobrane z: http://instytutpocztowy.pl/files/ raport_instytut_pocztowy.pdf (20.09.2017).
8.Instytut Pocztowy (2016b). Poczta Polska narodowym operatorem cyfrowym i logistycznym. Pobrane z: http://instytutpocztowy.pl/files/Raport_o_cyfryzacji_i_ logistyce.pdf (20.09.2017).
9.Stolarczyk, A., Sylwestrzak, M. (2017). Elektroniczne usługi pocztowe świadczone przez operatorów wyznaczonych w krajach UE, stan zaawansowania według wskaźników UPU. Ekonomiczne Problemy Usług, 126 (1/2), 427–437. Pobrane z: https://doi.org/10.18276/ epu.2017.126/2-42 (20.09.2017).
10.Tomaszewicz, A., Buko, J. (2015). Determinanty rozwoju e-administracji publicznej w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 852, 644–651.
11.United Nations (2012). United Nations E-Government Survey 2012. New York. United Nations (2014).
12.United Nations E-Government Survey 2014. New York. United Nations (2016).
13.United Nations E-Government Survey 2016. New York.