Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2018.130-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 130 2018
Media społecznościowe jako determinanta rozwoju usług turystycznych
(SOCIAL MEDIA AS A DETERMINANT OF THE DEVELOPMENT OF TOURISM SERVICES)

Authors: Liwia Delińska
Uniwersytet Gdański Wydział Zarządzania
Keywords: social media consumer behavior tourism
Data publikacji całości:2018-03-30
Page range:9 (17-25)
Klasyfikacja JEL: L83 M31 Z32
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Identifying needs, gathering information, comparing possibilities, making decisions and exchanging experiences after purchase are more and more often taking place on the internet. The aim of this article is to explain how social media supports buying decision process in tourist services. Critical analysis of literature, reviews of previous research and observation the activity of tourism industry representatives in social media was made. The structure of the article includes: the characteristics of social media and the tourist services market, using social media in tourism and their relationship with the tourists behawior and finally conclusions. The paper can have cognitive and application value for potential stakeholders. Knowledge of consumer behavior enables practical use of social media in tourist market.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aichner, T., Jacob, F. (2015). Measuring the Degree of Corporate Social Media Use. International Journal of Market Research, 57 (2), 257–275.
2.Deloitte (2015). Travel Consumer. Engaging the Empowered Holidaymaker 2015. Pobrane z: www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/uk/Documents/consumer-business/deloitte-uk-travel-consumer-2015.pdf (14.07.2017).
3.Gaworecki, W. (2003). Turystyka. Warszawa: PWE.
4.Guggenheim, J., Kremser, S., Jhunjhunwala, P., McCaleb, T., Garcia-Mon, A.A., McCabe, L. (2014). Travel Goes Mobile. Pobrane z: www.bcgperspectives.com/content/articles/transportation_travel_tourism_digital_economy_travel_goes_mobile/ (16.07.2017).
5.GUS (2017). Turystyka w 2017 roku. Pobrane z: www.stat.gov.pl (5.07.2017).
6.Janiszewska, A. (2017). Nawet najdłuższa podróż zaczyna się w internecie... Pobrane z: www. thinkwithgoogle.com/intl/pl-pl/article/nawet-najdluzsza-podroz-zaczyna-sie-w-internecie/ (14.07.2017).
7.Kachniewska, M. (2015). Potencjał mediów społecznościowych w obszarze popularyzacji aktywności turystycznej. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 50, 35–48.
8.Kaplan, A.M., Haenlein, M. (2010). Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media. Business Horizons, 53 (1), 59–68.
9.Kawik, A. (2017). Turystyka coraz mocniej związana z mediami społecznościowymi. Pobrane z: www. socialpress.pl/2011/07/turystyka-coraz-mocniej-zwiazana-z-mediami-spolecznosciowymi/ (12.07.2017).
10.Kaznowski, D. (2014). Social media – społeczny wymiar Internetu. W: J. Królewski (red.), E-Marketing. Współczesne trendy. Pakiet startowy (s. 69–91). Warszawa: Wyd. Naukowe PWN.
11.Kot, S., Ferencová, M., Karas, L. (2012). Cena jako czynnik wpływający na wybór pakietów wakacyjnych przez klientów sektora turystycznego. Marketing i Rynek, 5, 22–28.
12.Oleksiuk, A. (2009). Marketing usług turystycznych. Warszawa: Difin.
13.Paris, C.M. (2012). Flashpacking: A Discussion of Independent Travel in a Digital World. Information and Communication Technologies in Tourism, 25–27, 191–202.
14.Patyra, A., Dłużewska A. (2015). Backpacking – historia, ramy, rozwój. Turystyka Kulturowa, 11, 40–54.
15.Schivinski, B., Dąbrowski D. (2016). The Effect of Social Media Communication on Consumer Perceptions of Brands. Journal of Marketing Communications, 22 (2), 189–214.
16.Sławińska, M. (2012). Odrębności sektorowe marketingu. W: H. Mruk, B. Pilarczyk, M. Sławińska (red.), Marketing. Koncepcje, strategie i trendy (s. 34–47). Poznań: Wyd. UE w Poznaniu.
17.TNS Polska (2016). Marketing mobilny w Polsce 2016. Pobrane z: www.tnsglobal.pl/coslychac/ files/2015/05/POLSKA_JEST_MOBI_2015.pdf (14.07.2017).
18.Ye, Q., Lawb, R., Gu, B. (2009). The Impact of Online User Reviews on Hotel Room Sales. International Journal of Hospitality Management, 28, 180–182.