Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2017.128-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 128 2017
The issue of evaluation of a competitive position of a port enterprise. A case study of Bulk Cargo-Port Szczecin

Authors: Izabela Kotowska
Maritime University Faculty of Economic and Engineering of Transport
Keywords: port competitiveness port terminals competitive position
Data publikacji całości:2017
Page range:17 (47-63)
Klasyfikacja JEL: R40
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Competitiveness of seaports is a complex issue. It may be viewed from the level of the whole region, the port itself as well as an individual port enterprise. To assess competitiveness of a port, four elements should be accounted for: evaluation of competitiveness potential, identification of factors of competitive advantage, indication of instruments of competing, and evaluation of the port's competitive position. The article discusses the individual stages of the port's competitiveness assessment and proposes adequate factors and metrics of competitiveness. On that basis, competi­tiveness of the Bulk Cargo-Port Szczecin enterprise was evaluated.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamkiewicz, H.G. (1999). Uwarunkowania konkurencyjności przedsiębiorstw w gospodarce ryn¬kowej. Gdynia: Wyższa Szkoła Morska w Gdyni.
2.Flejterski, S. (2010). Instytucje bankowo-finansowe w procesie transformacji gospodarki w lat¬ach I989-2000. In: Konkurencyjność polskiej gospodarki. Szczecin: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne.
3.Gorynia, M. (1998). Zachowania przedsiębiorstw w okresie transformacji: mikroekonomia przejś¬cia. Poznań: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu.
4.Grzelakowski, A.S., Matczak, M. (2006). Ekonomika i zarządzanie przedsiębiorstwem portowym.
5.Podstawowe zagadnienia. Gdynia: Wydawnictwo Akademii Morskiej w Gdyni.
6.Klimek, H. (2006). Konkurencyjność polskich portów morskich na bałtyckim rynku usług por-towych. Studia Gdańskie. Wizje i rzeczywistość, III, 112-138.
7.Klimek, H., Nowicki, M. (1998). Organizacja i eksploatacja portów morskich: podręcznik do ćwiczeń. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
8.Kotowska, I., Narękiewicz, P. (2003). Regularne połączenia żeglugowe jako miernik konkurency¬jności portu. In: H. Salmonowicz (ed.), Polska Żegluga Liniowa i Promowa 2003: Nowe uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju polskiej żeglugi liniowej i promowej. Szczecin:
9.Fundacja na Rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego.
10.Lichtarski, J. (2003). Podstawy nauki o przedsiębiorstwie. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego.
11.Pluciński, M. (2013 ). Polskie porty morskie w zmieniającym się otoczeniu zewnętrznym. Warszawa:
12.CeDeWu.
13.Pluciński, M. (ed.) (2016). Możliwości wykorzystania transportu wodnego śródlądowego w obsłudze zespołu portowego Szczecin-Świnoujście. Szczecin: PTE.
14.Salomon, A. (2000). Wybrane aspekty konkurencyjności portu gdańskiego na rynku usług por-towych. Spedycja i Transport, I.
15.Stankiewicz, M.J. (2000). Istota i sposoby oceny konkurencyjności przedsiębiorstwa. Gospodarka Narodowa, 7-8, 95-111.
16.Stankiewicz, M.J. (2002). Konkurencyjność przedsiębiorstwa: budowanie konkurencyjności przed-siębiorstwa w warunkach globalizacji. Toruń: TNOiK Dom Organizatora.
17.Szwankowski, S.A. (1998). Lądowo-morskie łańcuchy transportowe. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
18.Szwankowski, S.A. (2000). Funkcjonowanie i rozwój portów morskich. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
19.Turlejski, B. (2016). Wielki terminal zbożowy. Kurier Morski 6.07.2016.
20.Wehrmann, A.K. (2012). Ostseehafen erwarten Ruckenwind durch Offshore-Industrie. Hansa, 5, 83-86 (translation M. Ucieszyński. Retrieved from: http://gbk.mib.gov.pl/articles.php? lng=pl&pg=l208) (15.05.2017).
21.Wziątek-Kubiak, A. (2001). Międzynarodowa specjalizacja a konkurencyjność. Ekonomista, 4, 471-491.