Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2017.126/2-23
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 126 (2) 2017
Zarządzanie prywatnością w internecie - wybrane problemy metodologiczne
(Online privacy management- selected methodological issues)

Authors: Malwina Popiołek
Uniwersytet Jagielloński WydziałZarządzania i Komunikacji Społecznej Katedra Zarządzania, Ekonomiki Mediów i Reklamy

Jędrzej Wieczorkowski
Szkoła Główna Handlowa w Warszawie Instytut Informatyki i Gospodarki Cyfrowej Kolegium Analiz Ekonomicznych
Keywords: privacy cyber security online privacy management
Data publikacji całości:2017
Page range:9 (231-239)
Klasyfikacja JEL: B40 B49 D83 O33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article describes major methodological problems associated with the study of online privacy management. It deals with the problem of theoretical contexts of the subject, as well as the possible research approaches in different fields of science, e.g.: computer and engi­neering sciences, legal sciences and social sciences. The paper describes possible ways of empiri­cal data collecting (quantitative and qualitative methods), as well as the types of research in this area divided by purpose: exploration, description, explanation. It describes also new ways of research which are possible to study privacy management on the net, e.g. netnography.
Download file

Article file

Bibliography

1.Babbie, E (2008). Podstawy badań społecznych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Czopek, J. (2016). Bezpieczeństwo i ochrona prywatności młodzieży w internecie w kontekście edukacji medialnej. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Humanitas. Pedagogika, 12, 67-74.
2.Denzin, N. (2006). Sociological Methods: A Sourcebook. Aldine Transaction.
3.Dopierała, R. (2013). Prywatność w perspektywie zmiany społecznej. Kraków: Zakład Wydawni¬czy Nomos.
4.Flick, U. (2012). Projektowanie badania jakościowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.Giermak, M., Popiołek, M. (2014). Media społecznościowe a prawo do informacji publicznej.
6.W: W. Opioła, M. Popiołek (red.), Media społecznościowe. Nowe formy ekspresji poli¬tycznej. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
7.Jemielniak, D. (2013). Netnografia czyli etnografia wirtualna. Prakseologia, 152, 97-116. Klimek, M. (2015). Bezpieczeństwo teleinformatyczne i bezpieczeństwo informacji w przedsię¬biorstwach budownictwa inżynieryjnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo¬Humanistycznego w Siedlcach, 105, 95-102.
8.Kołodziejczyk, Ł. (2014). Prywatność w internecie. Warszawa: Wydawnictwo SPE.
9.Kozintes, R.V. (2012). Netnograjia. Badania etnograficzne online. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Kuczyński, G. (2009). Ochrona prywatności w internecie. Marketing w Praktyce, 3, 30-32. Lakomy, M. (2013). Zagrożenia dla bezpieczeństwa teleinformatycznego państw - przyczynek do typologii. E-politikon, 6, 100-141.
11.Malko, J., Lis, R. (2016). Cyberbezpieczeństwo systemów zabezpieczeń i sterowania. Przegląd Elektrotechniczny, 1, 182-185.
12.Mazurek, P, Zając, J., Rakocy, K. (2007). Między inwigilacją a uwiedzeniem: Użytkownicy internetu wobec praktyk gromadzenia i przetwarzania danych. Studia Socjologiczne, 3 (186).
13.Nissenbaum, H. (2004). Privacy as Contextual Integrity. Washington Law Review, 79, 101-139. Papińska-Kacperek, J., Polańska, K. (2016). Publiczne zasoby informacyjne w mediach społecz-nościowych. Ekonomiczne Problemy Usług, 122, 93-102.
14.Polańska, K., Wassilew, A. (2015). Analizy big data w serwisach społecznościowych.
15.Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 4 (2), 117-128.
16.Prensky, M. (2001). Digital Natives, Digital Immigrants: Do They Really Thiuk Differently? On the Horizon, 9 (6), 1-6.
17.Pryciak, M. (2010). Prawo do prywatności. Studia ErasmianaWratislaviensia, 4.
18.Raport z badań na zlecenie GIODO: Postrzeganie zagadnień związanych z ochroną danych i prywatności przez dzieci i młodzież. Pobrano z: http://www.giodo.gov.pl/ 1520124/id_art/6914/j/pl.
19.Sanecka, E. (2014). Samoujawnianie online. Przegląd teorii i wyników wcześniejszych badań.
20.W: K. Tucholska, M. Wysocka-Pleczyk (red.), Człowiek zalogowany. Kraków: Biblioteka Jagiellońska.
21.Sienkiewicz, P. (2016). Metodologiczne aspekty badań nad rozwojem społeczeństwa informacyj¬nego. Ekonomiczne Problemy Usług, 123, 311-319.
22.Silverman, D. (2012). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
23.Surma, J. (2013). The Privacy Problem in Big Data Applications: An Empirical Study on Face¬book. ASE/IEEE International Conference on Social Computing.
24.Świeboda, H. (2013). Problem prywatności w społeczeństwie informacyjnym. Zeszyty Naukowe
25.Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, I 0512, 93-106.
26.Warren, S.D., Brandeis, L.D. (1890). The Right to Privacy. Harvard Law Review, 5 (5). Westin, A (1967). Privacy and freedom. New York: Athenaeum.
27.Westin, A (1996). Privacy in the Workplace: How Well Does American Law Reflect American Values? Chicago-Kent Law Review, 72 (271), 271-283.
28.Wieczorkowski, J., Pawełoszek, I. (2016). Big data privacy concerns in the light of survey results.
29.IADIS International Journal on WWW/Internet, 14 (1), 70-85. Pobrano z: http://www.iadis portal.org/ijwi/papers/2016141106.pdf.