Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2017.126/2-15
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 126 (2) 2017
Koncepcja internetowej platformy wymiany wiedzy dla menedżerów atrakcji turystycznych
(Concept of a web platform for knowledge exchange among tourist attraction managers)

Authors: Jakub Swacha
Uniwersytet Szczeciński Wydział Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Instytut Informatyki w Zarządzaniu
Keywords: tourist attraction management knowledge sharing wiki platform
Data publikacji całości:2017
Page range:8 (145-152)
Klasyfikacja JEL: D83
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article describes the concept of a wiki-based web platform to serve knowledge exchange between managers of various tourist attractions, and between domain experts (from research, education and advisory institutions) and such managers, as well as to facilitate contact with suppliers specializing in respective new technologies. The proposed platform will be imple­mented within the BalticMuseums: Love IT! project.
Download file

Article file

Bibliography

1.Baglieri, D„ Consoli, R. (2009). Collaborative innovation in tourism: managing virtual communi¬ties. The TQM Journal, 21 (4), 353-364.
2.Braun, P„ Rollick, M. (2006). Tourism skills delivery: sharing tourism knowledge online. Educa¬tion + Training, 48 (8/9), 693- 703.
3.Cooper, C. (2006). Knowledge management and tourism. Annals o/Tourism Research, 33 (1), 47--64. Dwyer, L., Edwards, D„ Mistilis, N„ Roman, C„ Scott, N. (2009). Destination and enterprise management for a tourism future. Tourism Management, 30 (1), 63-74.
4.Hamburg, I., Marin, M. (2010). Facilitating Knowledge Transfer to Drive Innovation in SMEs.
5.W: R.J. Howlett (red.), Innovation through Knowledge Transfer (s. 167-177). Ber-lin/Heidelberg: Springer-Verlag.
6.Hoegh-Guldberg, O„ Fuglsang, L. (2015). Towards a Multi-level Framework of Collaborative Innovation in Tourism. W: J. Sundbo, L. Fuglsang, F. Sorensen, N. Balsbv (red.), Pro-ceedings: The 25th Annual RESER Conference "Innovative Services in the 21st Century" (s. 364-383). Roskilde: Roskilde Universitet.
7.Kachniewska, M. (2012). Internetowe platformy upowszechniania wiedzy jako narzędzie popra¬wy konkurencyjności przedsiębiorstw i regionów turystycznych. W: M. Morawski (red.), Zarządzanie wiedzą w turystyce, a efektywność gospodarki turystycznej (s. 13-34). Wro¬cław: A WF we Wrocławiu.
8.Kankanhalli, A., Tan, B.C.Y., Wei, K.K. (2005). Contributing knowledge to electronic knowledge respositories: an empirical investigation. MIS Quarterly, 29 (1), 113-145.
9.Kruczek, Z. (2011). Atrakcje turystyczne. Fenomen, typologia, metody badań. Kraków: Prokse¬nia.
10.Kuczera K. (2009). Społeczności klientów jako narzędzie wzrostu konkurencyjności. W: Rokita J., Czakon W„ Samborski A. (red.), Współczesne i perspektywistyczne kierunki badań w za-rządzaniu przedsiębiorstwami, Katowice: Wydawnictwo AE w Katowicach, s. 203-208.
11.Liburd, J.J., Christensen, I.-M.F. (2013). Using Web 2.0 in higher tourism education. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education, 12 (1), 99-108.
12.Muszyńska, K. (2011). Organizacja komunikacji w zespole projektowym z wykorzystaniem oprogramowania Wiki. Studia i Materiały Polskiego Stowarzyszenia Zarządzania Wiedzą, 56, 139-149.
13.Muszyńska, K., Drążek, Z., Swacha, J. (2012). Projekt BalticMuseums 2.0 Plus jako przyklad wykorzystania środków unijnych dla aktywizacji międzynarodowego mchu turystyczne¬go. Ekonomiczne Problemy Usług, 85, 71-82.
14.Nowacki, M. (2010). Jakość produktu atrakcji turystycznych a zadowolenie, korzyści i zamiary zwiedzających: weryfikacja modelu. Turyzm, 20 (1), 29-36.
15.Shaw, G., Williams, A.M. (2009). Knowledge Transfer and Management in Tourism Organisa¬tions: an emerging research agenda. Tourism Management, 30 (3), 325-335.
16.Swacha, J. (2016). Wspomaganie transferu wiedzy w muzeach oceanograficznych. W: Z. Drążek (red.), Zarządzanie zasobami cyfrowymi w muzeach oceanograficznych (s. 103-119). Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
17.Swacha, J., Muszyńska, K., Drążek, Z. (2013). Development process framework for software based on open source components: key concepts. Studies & Proceedings of Polish Asso¬ciation for Knowledge Management, 65, 84-94.
18.Swacha, J., Muszyńska, K., Komorowski, T., Drążek, Z. (2011). Development and maintenance of a multi-lingual e-Tourism website on the example of BalticMuseums 2.0 Online Information Platform. Prace i Materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 3, 237-246.
19.Thomas, R. (2012). Business elites, universities and knowledge transfer in tourism. Tourism Management, 33 (3), 553-561.
20.Wikipedia (2016). Comparison of wiki software. Pobrane z: https://en.wikipedia.org/wiki/Com parison _of_ wiki_software (21.01.2017).