Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2017.126/2-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 126 (2) 2017
Znaczenie cyfryzacji dla inkluzji finansowej na przykładzie Polski
(Meaning of the digitization for the financial inclusion on the example of Poland)

Authors: Jacek Buko
Uniwersytet Szczeciński WydziałZarządzania i Ekonomiki Usług
Keywords: financial exclusion cash in circulation payment habits payment instruments
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (15-25)
Klasyfikacja JEL: E66
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the article is an identification of the financial preference of citizens in Poland in the context of the acting digitization of the monetary turnover. Decreasing the cash in circulation is an important goal of macroeconomic policy because it makes cash transfers more expensive. Lack of access to finance is often the critical mechanism for slower growth in the economy. Cash in circulation generates huge costs and supports the development of the shadow economy. The poor access to banking service can also to prevent part of society from ertjoying a basic standard of civilization. The main source of data used for the analysis was selected re­search information conducted by the TNS Pentor, the National Bank of Poland and the Master­Card, in 2007-2016.
Download file

Article file

Bibliography

1.Anderloni, L., Carluccio, E. (2006). Access to Bank Accounts and Payment Services. W: New Frontiers in Banking Services: Emerging Needs and Tailored Products for Untapped Markets. Berlin: Springer Verlag.
2.Badanie dotyczące postrzegania włączenia finansowego, jako elementu wyrównującego szanse społeczne, przeprowadzone na zlecenie MasterCard przez firmę badawczą Norstat w dru¬gim kwartale 2016 r. Pobrano z: newsroom.mastercard.com (1.02.2017).
3.Buko J. (2009), Powszechne usługi pocztowe w Polsce - stan obecny i koncepcja zmian. Szcze¬cin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
4.Diagnoza stanu obrotu bezgotówkowego w Polsce (2013). Raport NBP.
5.Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/92/UE z 23.07.2014 r. w sprawie porówny-walności opłat związanych z rachunkami płatniczymi, przenoszenia rachunku płatniczego oraz dostępu do podstawowego rachunku płatniczego.
6.Górka, J. (2012). Badanie akceptacji gotówki i kart płatniczych wśród polskich przedsiębiorców.
7.Warszawa: Fundacja Rozwoju Obrotu Bezgotówkowego.
8.Harrison, T. (2000). Financial services marketing. London: Pearson Education.
9.Pieniądz gotówkowy i bezgotówkowy a rozwój polskiej gospodarki (2014). Warszawa: Seendico Doradcy.
10.Pietraszkiewicz, K. (2008). Banki Polskie 2007 Bezpieczeństwo transakcji bankowych. Warsza¬wa: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
11.Przeciwdziałanie szarej strefie w Polsce (2016). UN Global Compact, EY.
12.Schmiedel, H., Kostova, G., Ruttenberg, W. (2012). The Social and Private Costs of Retail Pay¬ment Instruments: a European Perspective. ECB, Occasional Paper, 13 7/September.
13.Schneider, F. (2015). Size and Development of the Shadow Economy of 31 European and 5 other OECD Countries from 2003 to 2015. Linz: Different Developments.
14.The Social and Private Costs of Retail Payment Instruments (2012). Frankfurt am Main: Europe¬an Central Bank.
15.Ustawa z 19.08.2011 r. o uslugachpłatniczych (Dz.U. 2016, poz. 1572).
16.Ustawa z 30.11.2016 r. o zmianie ustawy o uslugach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. 2016, poz. 1997).
17.Zandi, M., Koropeckyj, S., Singh, V., Matsiras, P. (2016). The Impact of Electronic Payments on Economic Growth. Moody's Analytics, Economic & Consumer Credit Analytics. Pobran z: https://usa.visa.com (5.02.2017).
18.Zandi, M., Singh, V., Irving, J. (2013). The Impact of Electronic Payments on Economic Growth.
19.Moody's Analytics, Economic & Consumer Credit Analytics. Pobrano z: https://usa.visa.com (5.02.2017).