Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 117 2015
Kapitał ludzki i wiedza jako źródło sukcesu przedsiębiorstw nowej gospodarki
(Human capital and knowledge as a source of success of new economy enterprises)

Authors: Anna Kwiecień
Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Keywords: human capital knowledge success
Data publikacji całości:2015
Page range:10 (213-222)

Abstract

The aim of this study was to present the categories of success and human capital and knowledge as factors determining the success of the company in terms of the New Economy. To achieve this objective, in this article, defined the concept of success and drew attention to the general conditions for the success of enterprises in the New Economy. Also discusses the concept of human capital in the context of success, noting the characteristics of human capital and the role of knowledge in this field.
Download file

Article file

Bibliography

1.Brózda J., Marek S. (2008), Zasoby i ich znaczenie w działalności przedsiębiorstwa, w: S. Marek, M. Białasiewicz (red.) Podstawy nauki o organizacji, PWE, Warszawa.
2.Chatzkel J.L. (2004), Human capital: the rules of engagement are changing, „Lifelong Learning in Europe”, No. 3, Vol. 9.
3.Hamel G., Prahalad C.K. (1990) The Core Competences of the Corporation, „Harvard Business Review”, May–June.
4.Jasińska J. (2002), Planowanie kadr, w: T. Listwan (red.), Zarządzanie kadrami, Wy-dawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
5.Kapitał ludzki w Polsce w 2010 roku. Studia i analizy statystyczne, Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Gdańsku, Gdańsk.
6.Kwiatkowski S. (2002), Przedsiębiorczość intelektualna, PWN, Warszawa.
7.Lachiewicz S. (2013), Formy i uwarunkowania sukcesu w małym biznesie, http://zif.wzr.pl/pim/2013_4_1_12.pdf [dostęp 21.12.2014].
8.Mikuła B., Pietruszka-Ortyl A., Potocki A., red. (2007) Podstawy zarządzania przedsiębiorstwami w gospodarce opartej na wiedzy, Difin, Warszawa.
9.Od czego zależy sukces firmy? Wolters Kluwer Polska, http://www.egospodarka.
10.pl/46154,Od-czego-zalezy-sukces-firmy,1,20,2.html [dostęp 21.03.2014].
11.Perechuda K., Sobińska M., red. (2008), Scenariusze, dialogi i procesy zarządza-nia wiedzą, Wydawnictwo Difin, Warszawa.
12.Pierścionek Z. (2006), Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
13.Pietruszka-Ortyl A. (2004), Proces zarządzania kapitałem intelektualnym, „Prze-gląd Organizacji”, nr 6.
14.Pocztowski A. (2008), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – me-tody, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
15.Rosińska M. (2007), Strategia zarządzania kapitałem ludzkim jako podstawa roz-woju organizacji w warunkach globalizacji, w: J. Schroeder, B. Stępień (red.), Handel i finanse międzynarodowe w warunkach globalizacji, Wydawnictwo Aka-demii Ekonomicznej w Poznaniu; Poznań.
16.Rybak M. (2003), Budowanie potencjału konkurencyjności, w: M. Rybak (red.); Kapitał ludzki jako źródło konkurencyjności przedsiębiorstw, Poltext, Warszawa.
17.Sull D.N. (2006) Firma przetrwania. Rekonstrukcja przedsiębiorstwa w obliczu kryzysu, Wydawnictwo Helion, Gliwice.
18.Szopik-Depczyńska K., Korzeniewicz W. (2011) Kapitał ludzki w modelu wartości przedsiębiorstwa, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania nr 24, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
19.Zawadka Z., Hoffman U. (2012), Moja historia, moja firma. Portrety polskich przedsiębiorców rodzinnych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, War-szawa.