Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2016.122-26
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 122 2016
Internet rzeczy – innowacyjne narzędzie dla firm
(Internet of things – innovative tools for companies)

Authors: Marcin Krysiński
Uniwersytet Łódzki
Keywords: Internet of Things; IoT; Innovations
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (279-288)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

 The Internet of Things (IoT) is a concept according to which the identifiable objects may directly or indirectly collect, process and exchange data through the computer network. The usage of IoT in the management process becomes a prerequisite for the development of businesses, retaining a competitive advantage in the market. The aim of the study is to present Internet of things as an innovation which raises companies economic efficiency and to outline the prospects for its development. In 2014, Internet of things consisted of nearly 2 billion devices, and in 2018 there may even 9 billion. This results in a continuous growth of Internet networks in enterprises and an implementation of new technologies, which improve management systems. It is estimated that until 2018 the main drivers for the development of the IoT in Poland, will be retail and consumer industry. Integration of systems used in these enterprises should result in achieving a high economic efficiency.
Download file

Article file

Bibliography

1.Adamczyk A., Chmielarz W. (2005), Zintegrowane systemy informatycznego wspoma-gania zarządzania: aspekty teoretyczne i praktyczne na przykładzie modułów dystry-bucji i produkcji systemu IFS, Warszawa: Wyższa Szkoła Ekonomiczno--Informatyczna.
2.Adler E. (2013), Here’s Why ‘The Internet Of Things’ Will Be Huge, And Drive Tremen-dous Value For People And Business, http://www.businessinsider.
3.com/growth-in-the-internet-of-things-2013-10 [dostęp 29.11.2015].
4.Ashton K. (2009), That ‘Internet of Things’ Thing, http://www.rfidjournal.
5.com/articles/view?4986 [dostęp 29.11.2015].
6.Atzori L., Iera A., Morabito G.(2010), The internet of things: A survey, „Computer net-works” nr 54, s. 2787–2805.
7.Belissent J., Wisłowski L. (2011), Globalne trendy IT w obszarze przetwarzania
8.w chmurze, Warszawa: Forrester Research.
9.Biznes.pl (2014), Polskie firmy w 2014 r. wydały 780 mln dol. na internet rzeczy, http://biznes.pl/magazyny/teleinformatyka/polskie-firmy-w-2014-r-wydaly-780-mln-dol-na-internet-rzeczy/0e8rks [dostęp 29.11.2015].
10.Bryant A., Colledge B. (2002), Trust in Electronic Commerce Business Relationships, „J. Electron. Commerce Res” 2002 (nr 3), s. 32–39.
11.Cellary W. (2010), Co dalej w technice informacyjnej?, [w:] Informatyka gospodarcza, red. J. Zawiła-Niedźwiecki, K. Rostek, A. Gąsiorkiewicz, Warszawa: wyd. C.H. Beck.
12.Choroś P. (2015), Internet rzeczy: zastosowania w biznesie, https://www.sas.com/
13.pl_pl/news/artykuly/internet-rzeczy-zastosowania-w-biznesie.html [dostęp 29.11.2015], Warszawa: SAS Institute.
14.CISCO (2013), Connections Counter: The Internet of Everything in Motion, http://newsroom.cisco.com/feature-content?type=webcontent&articleId=1208342 [dostęp 29.11.2015].
15.Easterling K. (2012), An Internet of Things, http://www.e-flux.com/journal/an-internet-of-things/ [dostęp 29.11.2015].
16.Gubbi J., Buyya R., Marusic S., Palaniswami M. (2013), Internet of Things (IoT): A vision, architectural elements, and future directions, „Future Generation Computer Systems”, nr 29, s. 1645–1660.
17.Januszewski A. (2008), Funkcjonalność informatycznych systemów zarządzania,
18.t. 1, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
19.Kiełtyka L. (2002), Komunikacja w zarządzaniu. Techniki, narzędzia i formy przekazu informacji, Warszawa: Agencja Wydawnicza Placet.
20.Klajbor T., Koszałka J. (2013), Poradnik dla przedsiębiorców – praktyczny transfer technologii w firmach, Warszawa: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckie-go w Warszawie.
21.Klonowski Z.J. (2004), Systemy informatyczne zarządzania. Modele rozwoju
22.i właściwości funkcjonalne, Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocław-skiej.
23.Lambert T. (1999), Problemy zarządzania, Warszawa: Dom Wydawniczy ABC.
24.Lasek M.(1997), Metody restrukturyzacji procesów gospodarowania w przedsiębior-stwach, „Ekonomista” nr 2, s. 71–86.
25.Libai B., Bolton R., Bügel M.S., De Ruyter K., Götz O., Risselada H., Stephen A.T. (2010), Customer-to-customer interactions: broadening the scope of word of mouth research, „Journal of Service Research” nr 13, s. 267–282.
26.Lucking-Reiley D., Spulber D.F. (2001), Business-to-business electronic commerce, „Journal of Economic Perspectives”, nr 15, s. 55–68.
27.Mahadevan B.(2000), Business models for Internet-based e-commerce, „California Management Review” nr 42, s. 55–69.
28.Mazurek G. (2002), Więcej czyli głośniej. Społeczność konsumencka w Internecie, „Modernmarketing” nr 11/12, s. 20.
29.Nycz M. (2004), Zarządzanie wiedzą, cykl życia wiedzy, Warszawa: Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
30.T-Mobile (2015), Internet rzeczy – przygotuj firmę na nowe wyzwania, http://biznes.t-mobile.pl/pl/artykuly/28-komunikacja-w-firmie/45-internet-rzeczy-przygotuj-firme-na-nowe-wyzwania [dostęp 29.11.2015].
31.Transakcje elektroniczne i czynniki wpływające na ich rozwój. Systemy Wspomagania Organizacji (2003), red. T. Porębska-Miąc, H. Sroka, Katowice: Akademia Ekono-miczna.
32.Transformacje współczesnej organizacji w gospodarce wirtualnej (2009), red.
33.H. Sroka, Katowice: Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
34.Vermesan O., Friess P. (2013), Internet of Things: Converging Technologies for Smart Environments and Integrated Ecosystems, Aalborg: River Publishers.
35.Wiśniewska J. (2010), Procesy transferu technologii w bankach komercyjnych
36.w Polsce, Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
37.Zieliński J.S. (2015), Internet of Everything (IoE) in Smart Grid, „Przegląd Elektrotech-niczny”, nr 91, s. 157–159.