Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI    DOI: 10.18276/epu.2015.121-17
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 121 2015
Uczelniany scouting wiedzy jako element systemu komercjalizacji wiedzy w ramach uczelni wyższej
(Knowledge scouting – system for commercialization of knowledge)

Authors: Paweł Głodek

Magdalena Wiśniewska
Keywords: scouting knowledge transfer science and business collaboration
Data publikacji całości:2015
Page range:14 (279-292)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The benefits of collaboration between scientist and entrepreneurs for developing innovations are crucial at many universities. Scouting of knowledge is the fundamental tool for identification and analysis of the scientific research results in the context of their commercial potential. The article shows scouting as a tool used by university for developing open dialogue and sustainable relation between universities and business partners. Scouting is a process which is focused on systemic identification, monitoring and evaluation of research results in terms of their commercial potential on the one hand. On the other hand, scouting is a process aiming at searching for potential business partners for scientific teams in order to develop common innovation projects. Knowledge scouting it therefore a process important for both demand and supply of scientific research with commercial potential.
Download file

Article file

Bibliography

1.Boosting Innovation and Knowledge Transfer, red. K. Debackere, Komisja Europejska, Bruksela 2014, http://ec.europa.eu/research/innovation-union/pdf/b1_studies-b5_web-publication_mainreport-kt_oi.pdf#view=fit&pagemode=none (dostęp 24.09.2015).
2.Chesbrough H., Open Innovation: the New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston 2003.
3.Głodek P., Stawasz E., Przygotowanie modelu transferu technologii w regionie łódzkim, ekspertyza przygotowana w ramach projektu „Regionalna Strategia Innowacji –RSI 2030”, maszynopis powielony, Łódź 2012.
4.Howard J., The Emerging Business of Knowledge Transfer: from Diffusion to Engagement in the Delivery of Economic Outcomes from Publicly Funded Research, Proceedings of Triple Helix Conference 5: The Capitalization of Knowledge, Turin, Italy 2005.
5.Kowalczyk I., Pawłowska J., Sarti F., Zago Biasetti I., Metody inkubacji projektów biznesowych, PARP, Warszawa, 2011.
6.Łobacz K., Niedzielski P., Uczelnie wyższe jako element procesu komercjalizacji wiedzy w Polsce – wyzwania i bariery, w: Budowa potencjału uczelni wyższej do współpracy z przedsiębiorstwami. Rola scoutingu wiedzy, red. P. Głodek, M. Wiśniewska, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015.
7.OECD, SMEs, Entrepreneurship and Innovation, OECD Publishing, 2010.
8.Rohrbeck R., Harnessing a Network of Experts for Competitive Advantage: Technology Scouting In the ICT Industry, „R&D Management” 2010, Vol. 40, No. 2.
9.Rohrbeck R., Heuer J., Arnold H., The Technology Radar – an Instrument of Technology Intelligence and Innovation Strategy, www.rene-rohrbeck.de/documents/Rohrbeck_Heuer_Arnold_(2006)_Technology-Radar_Paper.pdf (dostęp 27.09.2014).
10.Stawasz E., Głodek P., Raport z badania potrzeb innowacyjnych przedsiębiorstw z sektora MSP w województwie dolnośląskim, maszynopis powielony, Wrocław 2004, www.innowacje.dolnyslask.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=58:raport-z-badania-potrzeb-innowacyjnych-przedsibiorstw-z-sektora-msp-w-wojewodztwie-dolnolskim 2004 (dostęp 27.09.2014).
11.System transferu technologii i komercjalizacji wiedzy w Polsce – siły motoryczne i bariery, red. K.B. Matusiak, J. Guliński, PARP, Warszawa 2010.
12.Tidd J., Bessant J., Pavitt K. Managing Innovation. Integrating Technological Market and Organizational Change, John Wiley & Sons Ltd., Chichester 2005.
13.Wiśniewska M., Głodek P., Skwierczyńska-Żak M., Scouting – system identyfikacji i monitoringu wiedzy w uczelni wyższej, jako instrument na rzecz wzmocnienia powiązań nauki i biznesu, w: Zarządzanie, finanse i rachunkowość wobec wyzwań współczesnej gospodarki opartej na wiedzy, red. E. Walińska, Folia Oeconomica nr 277, Łódź 2012.