Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 116 2015
Wartości rekomendowane wskaźników wspomagania finansowego dla przedsiębiorstw z sektora MSP
(Recommended values of leverage ratios for small and medium enterprises)

Authors: Piotr Figura
Politechnika Gdańska
Keywords: leverage ratios SMEs financial analysis model values of financial ratios
Data publikacji całości:2015
Page range:12 (384-395)

Abstract

This article is dedicated to the subject of leverage ratios for small and medium enterprises. The results of the research study it contains prove that SMEs from different economy sectors are characterized by different values of leverage ratios. The article puts forward as well proposals for recommended value ranges for SMEs operating in 27 different sectors of the country’s economy. Ranges of recommended values evaluated here by the author were then compared with literature model values. The research study results included in the article should contribute to filling the significant gap in the literature of the subject  and facilitate conducting financial analysis for small and medium enterprises.    
Download file

Article file

Bibliography

1.Bednarski L., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 1999.
2.Bławat F., Analiza ekonomiczna, Wyd. Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 2001.
3.Bolton J.E., Report of the Committee of Inquiry on Small Firms, Cmnd. 4811, HMSO, London 1971.
4.Brigham E.F., Podstawy zarządzania finansami, t. 1, PWE, Warszawa 2005.
5.Dębski W., Zarządzanie finansami, t. I, CIM, Warszawa 1996.
6.Dominiak P., Sektor MSP we współczesnej gospodarce, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2005.
7.Friedlob G.T., Schleifer L.F., Essentials of Financial Analysis, John Willey & Sons, New Jersey 2003.
8.Gabrusewicz W., Podstawy analizy finansowej, PWE, Warszawa 2007.
9.Jerzemowska M., Analiza ekonomiczna w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2007.
10.Łapiński C., Małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce, w: Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2010–2011, red. A. Tarnawa, P. Zaducha-Lichota, PARP, Warszawa 2012.
11.Pomykalska B., Pomykalski P., Analiza finansowa przedsiębiorstwa, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2007.
12.Sierpińska M., Jachna T., Ocena przedsiębiorstwa według standardów światowych, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1997.
13.Skowronek-Mielczarek A., Leszczyński Z., Analiza działalności i rozwoju przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa 2008.
14.Welsh J., White J., A Small Business is Not a Little Big Business, „Harward Business Review” July–August 1981.
15.Baza danych TEGIEL, wersja 1.7.2 SV, edycja 56/2013.
16.Współczesna analiza finansowa, red. B. Micherda, Kantor Wydawniczy Zakamycze, Zaka-mycze 2004.
17.Zalecenie Komisji 2003/361/WE z dnia 6 maja 2003 r. dotyczące definicji przedsiębiorstw mikro, małych i średnich, Dz.U. L 124 z 20.05.2003.