Ekonomiczne Problemy Usług

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług

ISSN: 1896-382X     eISSN: 2353-2866    OAI
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 116 2015
System edukacji jako czynnik determinujący powstawanie podmiotów gospodarczych sektora MSP
(System of education as the determinant of establish an enterprise of the Small and Medium-Sized Business Sector)

Authors: Monika Sadowska
Uniwersytet w Białymstoku
Keywords: entrepreneurship SMEs sector system of education
Data publikacji całości:2015
Page range:9 (160-168)

Abstract

The small and medium-sized business sector is the subject of research and analyses of many disciplines because it occupies an essential place in the economy of every country as well as it constitutes the base of all contemporary market economies. Small and medium-sized enterprises contribute to the improvement of competiveness of the economy and the development of the economic infrastructure because they are an indisputable medium of innovation, social and local integration as well as an important place of employment. The establishment of an enterprise of the SME sector is determined by a number of considerations, among which the system of education plays an important meaning. The author of this study focuses on the phenomenon of entrepreneurship, which is its fullest expression in the small and medium-sized enterprise, SME sector in Poland and an educational system which significantly determines the tendency of the society to display enterprising behaviors and the amount of start-ups.  The purpose of this work is to identify the opportunities to develop entrepreneurial attitudes in the individual and the status of the Polish system of the entrepreneurship education. 
Download file

Article file

Bibliography

1.Ajzen I., The Theory of Planned Bahavior, „Organizational Behavior and Human Decision Proceses” 1991, nr 50 (2).
2.Boski P., Komunizm jako źródło cynizmu i braku zaufania społecznego, czynników sprawczych niskiego dobrostanu, w: Między przeszłością a przyszłości. Szkice
3.z psychologii politycznej, red. U. Jakubowska, K. Skarżyńska, Wyd. Instytutu Psychologii PAN, Warszawa 2009.
4.CEEN, Draft Guidelines and Key Criteria for a Review of enterprise and entrepreneurship education (EEE), 2012.
5.Dane Eurostatu, http://epp.eurostat.ec.europa.eu/ statistics_explained /index.php/ Small_ and_ medium-sized_enterprises (30.11.2014).
6.Dąbrowski M., Ekonomia w praktyce - nowy przedmiot nauczania, „E-mentor” 2011, nr
7.4 (41).
8.Działalność przedsiębiorstw niefinansowych w 2011 r., GUS 2013.
9.Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady
10.z 18.12.2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006/962/WE).
11.Enterprise and Industry SBA Fact Sheet 2012 Poland, http://ec.europa.eu/ enterprise/ policies/ sme/facts-figures-analysis/performance-review/files/countries-sheets/ 2012/ poland_en .pdf
12.Gartner W.B, „Who Is an Entrepreneur?” Is the Wrong Question, „Entrepreneurship Theory and Practice” 1989, nr 13 (4).
13.Hall C.S., Lindzey G., Theories of Personality, John Wiley & Sons, New York 1957.
14.Koryński P., Ashmore M.C., Kramer K.L., Elementarz przedsiębiorczości, Fundacja Gospodarcza NSZZ „Solidarność”, Gdańsk 1991.
15.Kurczewska A., Problemy pomiaru intencji przedsiębiorczych, „E-mentor” 2010, nr 4 (36).
16.Ministerstwo Edukacji Narodowej, Komentarz do podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego, t. IV.
17.OECD, Fostering entrepreneurship, Paryż 1998.
18.Przedsiębiorczość w edukacji, red. A. Andrzejczak, Wyd. Akademii Ekonomicznej
19.w Poznaniu, Poznań 2008.
20.Raport o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce w latach 2011–2012, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa 2013.
21.Santos-Cumplido F.J., Liñán F., Measuring entrepreneurial quality in southern Europe, „International Entrepreneurship and Management Journal” 2007, nr 3 (1).
22.Schermerhorn Jr. J.R., Hunt J.G., Osborn R.N., Organizational Behavior, John Wiley & Sons Incorporation, New York 1997.
23.Shapero A., Sokol L., Social dimensions of entrepreneurship, w: Encyclopedia of entrepre-neurship, red. C.A. Kent, D.L. Sexton, K.H. Vesper, Prentice Hall, 1982.
24.Shefski L.E., Entrepreneurs are made not born, McGrow–Hill Incorporation, USA 1994.
25.Watson J.B., Psychology as the behaviorist views it, „Psychological Review” 1913, nr 20.
26.Wojciszke B., Psychologia społeczna, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2011.
27.Veciana J.M., Aponte M., Urbano M., D., University Students’Attitudes Towards Entrepre-neurship: A Two Countries Comparison, „International Entrepreneurship and Manage-ment Journal” 2005, nr 1 (2).
28.www.men.gov.pl/index.php/2013-08-03-12-10-01/ramowe-plany-nauczania.