Ekonomiczne Problemy Turystyki

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2017.4.40-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Lista wydań / nr 4 (40) 2017
The Role of Destination Management Organizations (DMOs) in Commercialization of Summer Tourism Products. New Challenges for Mountain Destinations in an Integrated and Global e-Market Place
(Rola organizacji turystycznych DMOs w komercjalizacji letnich produktów turystycznych. Nowe wyzwania dla destynacji górskich na zintegrowanym i globalnym e-rynku turystycznym)

Autorzy: Katrzyna Klimek
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Wydział Zarządzania, Katedra Turystyki
Słowa kluczowe: letnia turystyka górska organizacje turystyczne (DMOs) e-turystyka
Data publikacji całości:2017-12-30
Liczba stron:10 (19-28)
Klasyfikacja JEL: F60 O33 Y80 Z30 Z32 Z33
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Od II połowy XIX wieku turystyka górska przyczynia się do rozwoju międzynarodowego ruchu turystycznego i według szacunków corocznie generuje około 15–20% przychodów osiąganych z turystyki na świecie (UNEP, 2007). Pomimo ogromnej różnorodności ofert, od połowy lat 60. XX wieku, w wielu regionach górskich, zauważalna jest stagnacja turystyki letniej, w przeciwieństwie do dobrze rozwiniętej turystyki zimowej (France Montagne, 2014; Nydegger, 2014). Badania dotyczące rozwoju letniej turystyki w regionach górskich są jednak rzadko prezentowane w opracowaniach naukowych w Polsce i za granicą. Celem niniejszego artykułu jest ukazanie roli lokalnych i regionalnych organizacji turystycznych (DMOs) w stymulowaniu letniej turystyki górskiej za pośrednictwem zdywersyfikowanych strategii produktowych. W artykule zaprezentowano wyniki badań porównawczych przeprowadzonych w latach 2013, 2014 i 2015 w 183 lokalnych i regionalnych organizacjach turystycznych działających w wybranych europejskich oraz północnoamerykańskich destynacjach górskich.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Béchet, M., Margretier, J. (2013). The Future of the Alps: New markets and new products. Retrieved from: www.the-alps. eu (13.03.2017).
2.Benur, A.M., Bramwell, B. (2015). Tourism product development and product diversification in destinations. Tourism Management, 50, 213–224.
3.Bernhard, J. (2014). Alpine Wellness and Health as Four Season attraction, Case of Allgäu. Retrieved from: http://cf.cdn. unwto.org/sites/all/files/pdf/7_1_unwto_mountainlikers_2014_bernhard_joachim.pdf (16.03.2017).
4.Buhalis, D., Amaranggana, A. (2015). Smart Tourism Destinations: Enhancing Tourism Experience Through Personalisation of Services. In: I. Tussyadiah, A. Inversini (eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2015 (pp. 377–389). Springer International Publishing.
5.Egger, T., Anthamatten, C. (2013). Ein Road-map zur Wiederentdeckung des Alpintourismus, Bern: SAB.
6.France Montagne (2014). Été en montagne 2014. Dossier de presse.
7.Falk, M. (2014). Impact of weather conditions on tourism demand in the peak summer season over the last 50 years. Tourism Management Perspectives, 9, 24–35.
8.Franch, M., Martini, U., Buffa, F., Parisi, G. (2008). 4L tourism: responding to new motivations and expectations of tourists to improve the competitiveness of Alpine destinations in a sustainable way. Tourism Review, 63, 4–14.
9.Frochot, I., Kreziak, D. (2008). Customers’ perceptions of ski resorts’ images: implications for resorts’ positioning strategies. Tourism and Hospitality Research, 4 (8), 298–308.
10.Hallmann, K., Mueller, S., Peters, M. (2015). The Assessment of Competitiveness: The Case of Three Alpine Winter Sports Destinations. Tourism Analysis, 6 (20), 677–687.
11.IPSOS (2016). Les Vacances d’été des Européens et des Américains. Paris.
12.Klimek, K. (2013). Destination Management Organizations and their shift to sustainable tourism development. European Journal of Tourism, Hospitality and Recreation, 2 (4), 27–47.
13.Laesser, Ch., Bieger, T., Beritelli, P. (2007). The impact of the internet on information sourcing portfolios: Insights from a mature market. Journal of Travel and Tourism Marketing, 1 (22), 63–80.
14.Laws, E. Richins, H. Agrusa, J., Scott, N. (2011). Tourist Destination Governance: Practice. Theory and Issues. Wallingford: UK, CABI Publishing.
15.Markus, M., Lassnig, M. (2008). Some Critical Remarks on Dynamic Packaging from the Perspective of SMEs and Small Tourism Destinations. In: P. O’Connor, W. Höpken, U. Gretzel (eds.), Information andCommunication Technologies in Tourism 2008. Springer International Publishing.
16.Marrocu, E., Paci, R. (2013). Different tourists to different destinations. Evidence from spatial interaction models. Tourism Management, 39, 71–83.
17.Moreno, M.D.C.C., Hörhager, G., Schuster, R., Werthner, H. (2015). Strategic e-tourism alternatives for destinations. In: I. Tussyadiah, A. Inversini (eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2015 (pp. 405–417). Springer International Publishing.
18.Mont Tremblant, Stratégie 2012–2016 et Plan d’action, Tourisme de Villégiature 4 saison. Retrieved from: http://www.
19.creneautourismelaurentides.com (2.04.2017).
20.Nydegger, M. (2014). Re-inventing in summer tourism: a strategic approach at national level,
21.Case of Switzerland. Retrieved from: http://www.congresdeneu.ad/ponencies/2_uk.php (21.03.2017).
22.Nordin, S., Svensson, B. (2007). Innovative destination governance: the Swedish ski resort of Are, Entrepreneurship and Innovation, 8, 53–66.
23.Odit France (2008). Le tourisme estival de montagne, Paris.
24.Papathanassis, A., Knolle, F. (2011). Exploring the adoption and processing of online holiday reviews: A grounded theory approach. Tourism Management, 2 (32), 215–224.
25.Parvaneh, Z., Arentze, T., Timmermans, H. (2012). Understanding travelers’ behavior in provision of travel information: A Bayesian belief approach. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 54, 251–260.
26.Pröbstl-Haider, U., Haider, W., Wirth, V., Beardmore, B. (2015). Will climate change increase the attractiveness of summer destinations in the European Alps? A survey of German tourists. Journal of Outdoor Recreation and Tourism, 11, 44–57.
27.Rafel, M. (2014). Deseasonalization – the Power of Innovation, the Transformation of a Parish and a Country with the Contribution of Vallnord Bike Park, Rretrieved from: http://www.congresdeneu.ad/ponencies/11.php (2.04.2017).
28.Rhône Alpes Tourisme. (2010). Montagne été. Des clés pour réenchanter la destination auprès des clients potentielles. Rhône Alpes.
29.Tourism Whistler (2014). Tourism Whistler 2013. Annual Report. Whistler.
30.Qirici, E., Theodhori, O, Elmazi, L. (2011). E-Marketing and ICT-Supported tourist destination management. Implications for tourism industry in global recession. International Journal of Management Cases, 3 (13), 152–158.
31.UNEP (2007). Tourism and Mountains. A Practical Guide to Managing the Environmental and Social Impacts of Mountain Tours. Paris.
32.UNWTO (2007). A Practical Guide to Tourism Destination Management. Madrid.
33.Volgger, M., Pechlaner, H. (2014). Requirements for destination management organizations in destination governance: Understanding DMO success. Tourism Management, 41, 64–75.
34.Wang, D., Fesenmaier, D.R. (2013). Transforming the travel experience: The use of smartphones for travel. In: L. Cantoni, Z. Xiang (eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2013 (pp. 58–69). Springer International Publishing.
35.Wozniak, T., Liebrich, A., Senn, Y., Zemp, M. (2016). Alpine Tourists’ Willingness to Engage in Virtual Co-Creation of Experiences. In: A. Inversini, R. Schegg (eds.), Information and Communication Technologies in Tourism 2016 (pp. 281–294). Springer International Publishing.