Ekonomiczne Problemy Turystyki

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2017.2.38-10
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Lista wydań / nr 2 (38) 2017
Atrakcyjność turystyczna miasta Przemyśla w opinii mieszkańców oraz turystów

Autorzy: Izabela Cichocka
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie

Jan Krupa
Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie
Słowa kluczowe: potencjał turystyczny atrakcyjność turystyczna Przemyśl badania ankietowe
Data publikacji całości:2017
Liczba stron:18 (115-132)
Klasyfikacja JEL: Z32
Cited-by (Crossref) ?:

Abstrakt

Atrakcyjność turystyczna danego obszaru rozpatrywana jest pod względem liczby, ja- kości i różnorodności oferowanych dóbr i usług. Ma ona istotny wpływ na natężenie ruchu turystycznego, a tym samym determinuje wybory turystów. Głównym celem artykułu jest przedstawienie wyników oceny atrakcyjności turystycznej Przemyśla przez jego mieszkańców oraz turystów. W świetle uzyskanych rezultatów ustalono, że Przemyśl jest postrzegany jako miasto bardzo atrakcyjne turystycznie. W opinii respondentów najbardziej jest znany z zabytków architektury i Kopca Tatarskiego. Mieszkańcy wskazują również ludwisarstwo i fajkarstwo, a turyści na herb Przemyśla. Do znanych imprez kulturalno-rozrywkowych organizowanych w mieście należą: Wincentiada, Święto Zamku Kazimierzowskiego, Święto Fajki oraz Manewry Szwejkowskie. Dostępność komunikacyjna miasta została gorzej oceniona przez mieszkańców niż przez turystów, podobnie jak informacja turystyczna oraz oznakowanie atrakcji w mieście. Wśród mieszkańców panuje opinia, że Przemyśl nie wykorzystuje swojego potencjału turystycznego, natomiast turyści są odmiennego zdania. Zarówno mieszkańcy, jak i turyści uważają, że działania promocyjne prowadzone na rzecz rozwoju turystycznego miasta są niewystarczające.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Bąk, I. (2013). Badanie poziomu atrakcyjności turystycznej powiatów województwa zachodniopomorskiego z wykorzystaniem wielowymiarowej analizy korespondencji. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 303, 11–21.
2.Bosiacki, S. (2010). Potencjał turystyczny Poznania jako podstawa kreowania produktów markowych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 591, Ekonomiczne Problemy Usług, 53, 39–53.
3.Guzik, H., Strzelczyk, W. (2014). Zagospodarowanie turystyczne jako ekonomiczny czynnik kształtowania produktu turystycznego obszaru. Zeszyty Naukowe. Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, 12 (936), 17–33 Gosztyła, M. (2004). Krajobraz wielokulturowy Przemyśla. Wiadomości Konserwatorskie, 16, 12–17.
4.Jazienicka, M., Skulimowska-Rzeźwicka, M. (2009). Wpływ różnych kultur na potencjał turystyczny Przemyśla. Annales UMCS. Sec. B, 64 (1), 229–239.
5.Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2005). Produkt turystyczny. Warszawa: PWE.
6.Kowalczyk, A. (2002). Geografia turyzmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Kowalczyk, A., Derek, M. (2010). Zagospodarowanie turystyczne. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
8.Kowalczyk, M. (2015). Teoretyczne podstawy planowania rozwoju turystyki. Człowiek i Środowisko, 39 (1), 75–86.
9.Krochmal, J. (1996). Krzyż i menora. Żydzi i chrześcijanie w Przemyślu w latach 1559–1772. Wykłady w Centrum im. Anielewicza, Przemyśl.
10.Kruczek, Z. (2000). Geografia atrakcji turystycznych. Kraków: Proksenia.
11.Kurek, W. (red.). (2007). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Michałowicz-Kubal, M. (2008). Zamki, dwory i pałace województwa podkarpackiego. Krosno: Wydawnictwo Arete II.
13.Ragus, M., Majewska, I., Telniuk, T., Pawelec, P. (2007). Strategia rozwoju turystyki dla Miasta Przemyśla na lata 2008– 2015. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Turystyki.
14.Polska Agencja Rozwoju Turystyki S.A., Warszawa, dostępny w: http://docplayer.pl/748847.
15.Rapacz, A. (red.). (2004). Współpraca i integracja w turystyce w euroregionie Nysa w perspektywie członkostwa w Unii Europejskiej. Wrocław: Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu.
16.Raport o stanie miasta Przemyśla 2014 (2015). Urząd Miasta Przemyśl, Przemyśl. Pobrane z: http://bip.przemysl.pl/3525/ raport-o-stanie-miasta-przemysla.html (12.03.2017).
17.Raport z wynikami badań przeprowadzonych wśród mieszkańców miasta Przemyśla i turystów w dniach od 2 do 25 lipca 2013 r. (2013). Pobrane z: http://bip.przemysl.pl/download//11430/raport.pdf (13.04.2017).
18.Strategia-rozwoju-turystyki-dla-miasta-przemysla-na-lata-2008-2015.html (dostęp 10.03.2017).
19.Wańkowicz, W. (2010). Planowanie przestrzeni o wysokich walorach krajobrazowych, problemy ekonomiczne. Prace Komisji Krajobrazu Kulturowego, 14, 352–359.
20.Wiśniewski, E. (2013). Ocena atrakcyjności turystycznej powiatów województwa zachodniopomorskiego. W: A. Rapacz (red.), Gospodarka turystyczna w regionie. Wybrane problemy funkcjonowania regionów, gmin i przedsiębiorstw turystycznych (s. 324–334). Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu.
21.https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/teryt/tablica (10.03.2017) http://www.polskawliczbach.pl/Przemysl (10.03.2017)