Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2019.1.45-03
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 1 (45) 2019
Controversial experience tourism in the eyes of generation Y representatives

Authors: Magdalena Dolińska
Nicolaus Copernicus University in Toruń Faculty of Earth Sciences

Leszek S. Dąbrowski
Nicolaus Copernicus University in Toruń Faculty of Earth Sciences

Elżbieta Grzelak-Kostulska
Nicolaus Copernicus University in Toruń Faculty of Earth Sciences
Keywords: controversial tourism controversial experience tourism Generation Y experience economy
Data publikacji całości:2019-09-10
Page range:10 (29-38)
Klasyfikacja JEL: Z32 L83 L10
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This paper was written to contribute to the discussion on the perspectives of the development of selected forms of controversial tourism by means of: 1) surveying opinions of Generation Y representatives on how familiar they are with individual forms; 2) determining the responders' impressions on acceptance of these forms; 3) gathering opinions on the perspectives of development of these forms. The starting point for the discussion is to approach the motives for such travels from the perspective of the concept of experience economy and to limit the research to tourism forms developing in response to the need of novelty, sensations and experiences. The demand factor connected with the need to maximize sensations shaped a specific form of tourism, described in this study as controversial experience tourism. It comprises sex tourism, drug tourism, disaster tourism, extreme tourism, thanatourism, esoteric tourism, urban exploring and poorism. The study was carried out with the help of the CAWI technique between February and May 2018 and involved 407 participants aged 18-26. The obtained results suggest relatively low future interest in forms of tourism that are perceived as strongly controversial. The thirst for new experiences and sensations is fully satisfied by these forms of extreme tourism that are positively perceived and do not arouse ethical controversies.
Download file

Article file

Bibliography

1.Andersson, T. (2007). The tourist in the experience economy. Scandinavian Journal of Hospitality and Tourism, 1 (7), 46-58.
2.Bauman, Z. (2000). Globalizacja. I co z tego dla ludzi wynika? Warsaw: Państwowy Instytut Wydawniczy.
3.Bell, D. (1973). The coming of Post-Industrial Society. A Venture in Social Forecasting. New York: Penguin Books.
4.Bell, D. (1974). The coming of the Post-Industrial Society. London: Heinemann.
5.Borzyszkowski, J. (2011). Problem zdefiniowania i klasyfikacji seksturystyki. Turystyka kulturowa, 1, 19-31.
6.Cohen, A. M. (2009). The Emergence of a Global Generation. The Futurist, 1 (43), 57-59.
7.Dahrendorf, R. (1990). The Modern Social Conflict. Berkeley: The University of California Press.
8.Dąbrowski, L., Kwiatkowski, M., Lepa, M., Środa-Murawska, S., Grzelak-Kostulska, E. (2016). Aktywność turystyczna generacji Z. In: W. Błaszczuk, A. Ziemski (eds.), Turystyka akademicka 1906—2016. 60 latBPiTAlmatur 1956—2016 (pp. 307-319). Warsaw: Kto jest Kim.
9.Foscht, T., Schloffer, J., Maloles, C., Chia, S.L. (2009). Assessing the outcomes of Generation-Y customers’ loyalty. International Journal of Bank Marketing, 3 (27), 218-241.
10.Gandecka, A. (2016). Ostatnia enklawa autentyczności? Slumsy jako atrakcja turystyczna. Turystyka kulturowa, 6, 90-107. Giddens, A. (2009). Europa w epoce globalnej. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
11.Gołąb-Andrzejak, E. (2016). Konsumenci pokolenia Y - nowe wyzwanie dla komunikacji marketingowej. Handel Wewnętrzny, 2 (361), 140-151.
12.Grzelak-Kostulska, E. (2016). Seniorzy w Polsce w świetle procesów modernizacyjnych. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
13.Heaney, J.G. (2007). Generations X and Y’s Internet Banking Usage in Australia. Journal of Financial Services Marketing, 2 (11), 196-210.
14.Inglehart, R. (1997). Modernization and postmodernization: cultural, economic and political change in forty three socie¬ties. Princeton: Princeton University Press.
15.Inglehart, R. (2005). Pojawienie się wartości postmaterialistycznych. In: P. Sztompka, M. Kucia (eds.), Socjologia.
16.Lektury (pp. 334-348). Cracow: Znak.
17.Inglehart, R. (1977). The Silent Revolution: Changing Values and Political Styles Among Western Publics. Princeton: Princeton University Press.
18.Iwasiński, Ł. (2015). Turystyka jako rynek doświadczeń. Kultura popularna, 2 (44), 28-38.
19.Jędrysiak, T., Kamel, M. (2014). Turystyka ezoteryczna - zjawisk paranormalnych. Turystyka kulturowa, 7, 20-33.
20.Komsta, A. (2013). Problemy dark tourism i jego możliwości w Polsce. Turystyka kulturowa, 2, 46-65.
21.Kowalczyk-Anioł, J., Zmyślony, P. (2017). Turystyka miejska jako źródło protestów społecznych: przykłady Wenecji i Barcelony. Turystyka kulturowa, 2, 7-36.
22.Lubowiecki-Vikuk, A., Paczyńska-Jędrycka, M. (2010). Współczesne tendencje w rozwoju form rekreacyjnych i turystycznych. Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe.
23.Motyka, M. (2016). Turystyka narkotykowa. Hygeia Public Health, 1 (51), 31-38.
24.Niezgoda, A. (2013). Turystyka doświadczeń - dawna czy nowa forma turystyki?. Warsztaty z Geografii Turyzmu, 3 (pp. 37-47).
25.Niezgoda, A., Duczyńska M. (2014). Seksturystyka jako przykład popytu szkodliwego w turystyce. VI Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Turystyka w humanistycznej perspektywie. Etyczny wymiar podróży kulturowych”, 25-26 września 2014 (pp. 158-167). Poznań: Akademia Wychowania Fizycznego w Poznaniu.
26.Nowacki, M. (2009). Aktualne tendencje na rynku atrakcji dla odwiedzających. In: A. Stasiak (ed.), Kultura i turystyka — razem, ale jak? (pp. 267-284). Łódź: Wydawnictwo WSTH w Łodzi.
27.Panasiuk, A. (2018). Kontrowersyjne obszary rynku turystycznego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2 (42), 37-47. Poczta, J., Szebiotko, I. (2014). Seksturystyka - między turystyką kulturową a patologiczną. Turystyka kulturowa, 4, 16-27.
28.Pokojska, W., Suszczewicz, M. (2016). Turystyka miejsc niechcianych - poradzieckie garnizony w Polsce Zachodniej.
29.Turystyka kulturowa, 2, 101-115.
30.Puchnarewicz, E. (2009). „Turystyka islamska” jako nowa koncepcja rozwoju turystyki w świecie muzułmańskim. Zeszyty Naukowe Turystyka i Rekreacja, 2 (4), 51-68.
31.Stasiak, A. (2015). Turystyka kontrowersyjna jako emanacja gospodarki doświadczeń. In: G. Godlewski, M. Zalech (eds.),
32.Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży — formy, uwarunkowania, skutki (pp. 53-69). Biała Podlaska: Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie, Filia w Białej Podlaskiej. Szyjewski, Z., Szyjewski, G. (2017). Wiarygodność metod badawczych. Informatyka Ekonomiczna, 2 (44), 118-131. Zajadacz, A. (2014). Pokolenie X, Y, Z a fenomen turystyki. In: J. Śledzińska, B. Włodarczyk (eds.), Międzypokoleniowe aspekty turystyki (pp. 55-67). Warsaw: PTTK.
33.Żemła, M. (2017). Rola koncepcji ekonomii doświadczeń w postmodernistycznej interpretacji trendów rynkowych w turystyce i budowie nowoczesnych produktów turystycznych. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, 3 (31), 7-16.