Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.4.44-17
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 4 (44) 2018
Responsiveness of hotel websites: an example from Rzeszów and its surroundings

Authors: KRZYSZTOF SZPARA
University of Information Technology and Management in Rzeszów, Faculty of Medicine

Liudmyla Prochko
Careers Ninja

MARCIN KOZAK
University of Information Technology and Management in Rzeszów,Faculty of Administration and Social Sciences
Keywords: mobile devices Internet booking
Data publikacji całości:2018-12-20
Page range:9 (205-213)
Klasyfikacja JEL: L83 L84 L86
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The internet services market in tourism is developing intensively. Among factors affecting the quality of hotel services, modern information technologies play an important role, so hotels need to adapt to this dynamically changing virtual environment. Since more and more Internet users use mobile devices, hotels should make their websites work with such devices; in other words, they should make them responsive. Responsive websites smoothly adapt to changes in browser size and screen resolution of all types of devices, both desktop and mobile. A site designed in such a way makes it easier to read content and navigate irrespective of the device used. The aim of the study is to analyze the state of adaptation of hotel websites in Rzeszow and its sur¬roundings to mobile devices. The results show that in 2016 many hotels did not have websites de¬signed for mobile devices. Thus, there is a need to invest in websites compatible with mobile devices. Thanks to responsive websites, hotels will be more visible on the Internet and thereby easier to reach for potential customers.
Download file

Article file

Bibliography

1.About PageSpeed Insights (2018). Retrieved from: https://developers.google.com/speed/docs/insights/about (13.10.2018).
2.Bank Danych Lokalnych. GUS. Retrieved from: https://bdl.stat.gov.pl/BDL/dane/podgrup/tablica (13.10.2018).
3.Biełuszko, K. (2014). Rynek internetowych pośredników hotelowych w Polsce - zasady funkcjonowania i tendencje zmi¬an. In: G. Gołębski. A. Niezgoda (eds.), Turystyka wobec zmian współczesnego świata. Zmiany, bariery, innowacje (pp. 212-224). Poznań: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu.
4.E-hotelarz (2015). Strony mobilne czy responsywne, o co w tym chodzi? Retrieved from: https://www.e-hotelarz.pl/ mht/?p=30522 (13.10.2018).
5.E-hotelarz (no publication year). Rezerwacja hotelu — coraz częściej za pomocą aplikacji mobilnych. Retrieved from: http://www.e-hotelarz.pl/mht/?p=9808 (13.10.2018).
6.Gardner, B.S. (2011). Responsive web design: Enriching the user experience. Sigma Journal: Inside the Digital Ecosystem, 1 (11), 13-19.
7.Interaktywnie.com (2013). Najlepsze serwisy do rezerwacji hoteli. Retrieved from: https://interaktywnie.com/biznes/ newsy/oceny-serwisow/najlepsze-serwisy-do-rezerwacji-hoteli-246848?page=1 (13.10.2018).
8.Litvin, S.W., Goldsmith, R.E., Pan, B. (2008). Electronic word-of-mouth in hospitality and tourism management. Tourism Management, 3 (29), 458-468.
9.Majchrzyk, Ł. (2018). Udział mobilnych systemów operacyjnych na świecie (4Q 2017). Retrieved from: https://mobirank.
10.pl/2018/05/12/udzial-mobilnych-systemow-operacyjnych-na-swiecie-4q-2017 (13.10.2018).
11.Marek, R. (2014). Wirtualny sprzedawca usług. Świat Hoteli. Retrieved from: http://data.axmag.com/data/201409/20140915/ U44451_F301746/FLASH/index.html (13.10.2018).
12.Orfin, K. (2013). Komunikacja marketingowa w turystyce i rekreacji. In: A. Panasiuk (ed.), Marketing w turystyce i rekre¬acji (pp. 265-289). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
13.Słuchać gości i oferować to czego oczekują (2014). Rozmowa Karoliny Stępniak z Fritsem van Paasschen [The interview of Karolina Stępniak with Frits van Paasschen]. Świat Hoteli 6, 14-16. Retrieved from: http://data.axmag.com/ data/201409/20140915/U44451_F301746/FLASH/index.html (13.10.2018).
14.Statystyczne Vademecum Samorządowca (2017). Urząd Statystyczny w Rzeszowie. Retrieved from: https://rzeszow.stat. gov.pl/vademecum/vademecum_podkarpackie/portrety_miast/miasto_rzeszow.pdf (13.10.2018).
15.Szostak, D. (2008). Hotelarstwo i gastronomia. In: A. Panasiuk (ed.), Gospodarka turystyczna (pp. 109-132). Warsaw. Wydawnictwo Naukowe PWN.
16.Szypuła, G. (2017). Portale zdominowały rezerwacje noclegów. Rzeczpospolita. Retrieved from: https://www.rp.pl/ Hotele/304259972-Portale-zdominowaly-rezerwacje-noclegow.html (13.10.2018).
17.Turystyka w województwie podkarpackim w latach 2014—2015 (2016). Rzeszów: Urząd Statystyczny w Rzeszowie.
18.Up to 80% of last-minute hotel bookings are now made on mobile devices (2018). Retrieved from: http://hotelmarketing. com/index.php/content/article/up_to_80_of_last_minute_hotel_bookings_are_now_made_on_mobile_devices
19.(13.10.2018).
20.Wang, D., Park, S., Fasenmaier, D.R. (2011). An examination of information services and smartphone applications, 16 Graduate Students Research Conference 2011, Houston, Texas. Retrieved from: https://www.researchgate.net/ publication/268200092_An_Examination_of_Information_Services_and_Smartphone_Applications.
21.Wang, D., Xiang, Z., Law, R., Ki, T.P. (2016). Assessing Hotel-Related Smartphone Apps Using Online Reviews. Journal of Hospitality Marketing & Management, 3 (25), 291-313. DOI: 10.1080/19368623.2015.1012282.
22.Wang, L., Law, R., Guillet, B.D., Hung, K., Fong, D.K.C. (2015). Impact of hotel website quality on online booking inten¬tions: eTrust as a mediator. International Journal of Hospitality Management, 47, 108-115.