Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.4.44-16
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 4 (44) 2018
Websites as a Euroregional marketing tool in Poland

Authors: TOMASZ STUDZIENIECKI
Gdynia Maritime University, Faculty of Entrepreneurship and Quality Science

CORINA TATAR
University of Oradea, Faculty Geography, Tourism and Sports
Keywords: marketing territorial cross-border Euroregion internet
Data publikacji całości:2018-12-20
Page range:11 (193-203)
Klasyfikacja JEL: M31 R50 O19
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This paper discusses territorial marketing of Euroregions. Websites, one of the marketing tools, were the subject of an analysis. Based on literature research and experiences of the authors, criteria for website assessment have been prepared and 14 Polish Euroregional entities were the subject of an empirical study. An expert binary analysis and a survey in which a group of Polish students participated were used in the study. The study has shown that the websites vary considerably by content, form and navigation. Euroregions with interesting, stylish and modern websites have been identified. These websites are more and more commonly used for territorial promotion, including tourist promotion. After relevant consultations and modifications, the assessment criteria and the research tools that were proposed by the authors can be used in research and can support Euroregional authorities in the improving of marketing communication tools.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bański, J. (2006). Witryny internetowe jednostek samorządowych z siedzibą w małych miastach - analiza i ocena. Studia Obszarów Wiejskich, 11, 59-72.
2.Bell, M. (2009). Build a website for free. London: Pearson Education.
3.De Sousa, L. (2012). Understanding European Cross-border Cooperation: A Framework for Analysis. Journal of European Integration, 1, 1-9.
4.Duran, I. D. (2007). Regions and Euroregions. The Journal of the Faculty of Economics — Economic Science Series, 1, 234-238.
5.Frankowski, P. (2010). Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja. Gliwice: Wydawnictwo Helion.
6.Greta, M. (2016). Euroregion in the role of management of structural aid and as a natural cluster. Organizacja i Zarządzanie, 63, 33-43.
7.Greta, M., Tomczak-Woźniak, E. (2014). Euroregion jako przykład marketingu połączonego (terytorialnego, lokalnego i regionalnego) na wybranym przykładzie. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 6 (15), 329-339.
8.Grzywińska-Rąpca, M., Grzybowska-Brzezińska, M. (2016). Rola Internetu w realizacji działań marketingowych firmy i zdobywaniu nowych segmentów klientów. Collegium of Economic Analysis Annals, 40, 333-342.
9.Kurowska-Pysz, J., Castanho, R. A., Gomez, J.M.N. (2018). Cross-border cooperation - the barriers analysis and the rec¬ommendations. Polish Journal of Management Studies, 2 (17), 134-147.
10.Leszczyńska, K. (2005). Bezpośrednie inwestycje zagraniczne na terenie polskich euroregionów. Handel Wewnętrzny, 6, 24-26.
11.Medeiros, E. (2011). (Re)defining the Euroregion Concept. European Planning Studies, 1 (19), 141-158.
12.Perkmann, M. (2002). Euroregions: institutional entrepreneurship in the European Union. In: M. Perkmann, N. Sum (eds.), Globalization, regionalization, and cross-border regions (pp. 113-139). Basingstoke: Palgrave MacMillan.
13.Prałat, E. (2010). Strony internetowe polskich gmin. In: R. Knosala (ed.), Komputerowo zintegrowane zarządzanie (pp. 259-268). Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.
14.Przybyła, Z. (1995). Zagadnienia marketingu euroregionalnego (na przykładzie euroregionu „Nysa”). In: A. Stasiak, K. Mirosa (eds.), Polska i jej współdziałanie transgraniczne z sąsiadami (pp. 105-109). Warsaw: Polska Akademia Nauk. Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania.
15.Smalec, A. (2014). Analiza witryn internetowych wybranych miast wojewódzkich. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu, 33, 199-210.
16.Studzieniecki, T. (2003). Sports tourism model - a compromise between social needs and marketing demands. In: P. Keller, T. Bieger (eds.), Publication of the AIEST, 53rd Congress, Athens, Greece, 2003., “Sport and Tourism”, 45 (pp. 247-262). St. Gallen: Editions AIEST.
17.Studzieniecki, T. (2006). Tourism marketing in transborder regions. In: P. Keller, T. Bieger (eds.), Marketing efficiency in tourism (pp. 243-255). Berlin: ESV.
18.Winiarski, B., Przybyła, Z., Bobowski, Z. (1997). Rola współpracy transgranicznej w rozwoju lokalnym i regionalnym (na przykładzie województw zachodnich). Studia Regionalne i Lokalne, 19 (52), 276-303.
19.Wolniak, R. (2012). Funkcjonowanie witryn internetowych jako narzędzia marketingowego w przedsiębiorstwach przemysłowych. In: R. Knosala (ed.), Innowacje w inżynierii produkcji (pp. 884-892). Opole: Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarządzania Produkcją.