Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.4.44-10
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 4 (44) 2018
Model of cooperation in the network of non-enterprise organizations on the example of Regional Tourism Organizations in Poland

Authors: WOJCIECH FEDYK
University School of Physical Education, Wrocław

MIECZYSŁAW MORAWSKI
University of Economics, Wrocław

URSZULA BĄKOWSKA-MORAWSKA
University of Economics, Wrocław

FRANTIŠEK LANGER
Masaryk University, Brno

SOŇA JANDOVÁ
Technical University of Liberec
Keywords: regional tourism organizations effectiveness cooperation models promotion management
Data publikacji całości:2018-12-20
Page range:25 (113-137)
Klasyfikacja JEL: Z30 L30 L83
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the authors’ opinion, one should look for a new mission for regional tourism organizations in Poland (RTOs), in the face of radical changes in tourism and their high level of organizational maturity. Therefore, our research problem is to identify and settle which model of functioning (cooperation) of RTOs is adequate to their internal and external conditionings, as well as their inherent features - which model would allow them to function effectively. The aim of the paper is to formulate a proposal of a new functional model of RTOs based on networking and cooperation with their stakeholders. The paper includes a coherent and versatile collection of qualitative and quantitative research methods, including a multi-dimensional, innovative questionnaire and multi¬stage method of assessment of RTOs’ effectiveness. The authors are determining and estimating a catalogue of features influencing the level of ef¬fectiveness of functioning of RTOs; the features describe the character of cooperation between the organization and its environment. In spite of disclosed divergence of ideas on the directions and pur¬posefulness of modification of the existing RTO system, the authors propose an evolutionary system of RTO functioning as a networking organization, indicating the features, actions and tasks that will implement the new model to organizational practice. In consequence this will lead to the increase of effectiveness of the organization and eventually result in changes in the logistics and quality of management of tourist promotion of a region. In the opinion of authors, the proposed method of measuring the effectiveness of RTO network cooperation with its stakeholders should be implemented to the assessment of effectiveness of other tourism management and promotion organizations.
Download file

Article file

Bibliography

1.Act of June 25, 1999 on Polish Tourism Organization. Journal of Laws no. 62, item 689, as amended.
2.Borzyszkowski, J. (2011a). Organizacja i zarządzanie turystyką w Polsce. Warsaw: CeDeWu.
3.Borzyszkowski, J. (2011b). Regionalne organizacje turystyczne w Polsce na tle rozwiązań w wybranych krajach. In: A. Rapacz (ed.), Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca (375-387).
4.Bratnicki, M. (2009). Pomiar efektywności organizacji świadczących usługi publiczne. In: A. Frączkiewicz-Wronka (ed.), Zarządzanie publiczne — elementy teorii i praktyki (pp. 80-105). Katowice: Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach.
5.Cameron, K.S., Quinn, R.E. (1983). Organizational Life Cycles and Shifting Criteria of Effectiveness: Some Preliminary Evidence. Management Science, 1, 33-51.
6.Czernek, K. (2012). Trendy w popycie turystycznym jako determinanty współpracy w regionie. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 697. Ekonomiczne Problemy Usług, 82, 69-80.
7.Dębski, M. (2012a). Współpraca interesariuszy destynacji w procesie kreowania jej konkurencyjności. Organizacja i Kierowanie, 3 (152), 73-86.
8.Dębski M. (2012b). Marketing we współczesnym przedsiębiorstwie. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 2 (13), 45-65. Fedyk, W. (2016). Uwarunkowania skuteczności regionalnych organizacji turystycznych w Polsce. Doctoral thesis.
9.Jelenia Góra: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu (unpublished).
10.Fedyk, W., Kachniewska, M. (2016). Uwarunkowania skuteczności funkcjonowania regionalnych organizacji turystycz¬nych w Polsce w formule klastra. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1 (33), 135-150.
11.Fedyk, W., Morawski, M. (2014). Regionalne organizacje turystyczne - organizacjami współpracy. Prawda czy fałsz?
12.Folia Turistica, 32, 241-274.
13.Fedyk, W., Morawski, M. (2016). Uwarunkowania skuteczności funkcjonowania regionalnych organizacji turystycznych w obszarach recepcji turystycznej w Polsce. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1 (33), 107-124.
14.Fedyk, W., Meyer, B., Potocki, J. (2017). Nowa koncepcja zarządzania regionami turystycznymi. Studia Oeconomia Posnaniensia, 4 (4), 50-81.
15.Gołembski, G., Niezgoda, A. (2014). Organization of Tourism in Poland after Twenty Years of Systematic Changes. In: C. Costa, E. Panyik, D. Buhalis (eds.), European Tourism Planning and Organisation Systems: The EUMember States (pp. 243-256). Bristol: Channel View Publications.
16.Grabińska, E., Mierniczak, P. (2010). Rola i znaczenie regionalnych organizacji turystycznych w zakresie promocji turystycznej regionu. In: J. Sala (ed.), Konkurencyjność miast i regionów na globalnym rynku turystycznym (pp. 613-636). Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
17.Greiner, L.E. (1972), Evolution and Revolution as Organizations Grow. Harvard Business Review, 4 (50).
18.Griffin, R.W. (2004). Podstawy zarządzania organizacjami. Warsaw: Wydawnictwo Naukowe PWN.
19.Kowal, W. (2013). Skuteczność i efektywność - zróżnicowane aspekty interpretacji. Organizacja i Kierowanie, 4 (157), 11-22.
20.Migdal, M. (2008), Ewaluacja regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych. Szczecin: Instytut Wspierania Turystyki - Doradztwo, Szkolenia, Badania, Forum Turystyki Regionów.
21.Morawski, M. (2012). Uwarunkowania dzielenia się wiedzą z udziałem pracowników kluczowych. Wnioski z badań. In: M. Morawski (ed.), Zarządzanie wiedzą w turystyce a efektywność gospodarki turystycznej (pp. 45-60). Wrocław: Akademia Wychowania Fizycznego.
22.Olearnik, J. (2009). Przedsiębiorcze zachowania uczelni - wzorzec i rzeczywistość (wyniki badań). In: M. Pluta-Olearnik (ed.), Przedsiębiorcza uczelnia i jej relacje z otoczeniem (pp. 49-87). Wrocław: Difin, Wyższa Szkoła Handlowa we Wrocławiu.
23.Panasiuk, A. (2009). Instrumenty polityki turystycznej w regionie. In: A. Rapacz (ed.), Gospodarka turystyczna w regio¬nie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpraca. (pp. 15-23). Wrocław: Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu.
24.Rapacz, A., Jaremen, D. (2007). Regionalne organizacje turystyczne, jako przejaw partnerstwa w gospodarce turystycz¬nej. Przypadek Dolnego Śląska. In: A. Rapacz (ed.), Gospodarka turystyczna w regionie. Wybrane zagadnienia jej funkcjonowania (pp. 222-233). Jelenia Góra: Jaremen Press.
25.Opracowanie metody oceny efektywności działań ROT i przeprowadzenie badań pilotażowych w dwóch województwach w celu zweryfikowania narzędzi oceny". Warsaw: SMG/KRC Poland Media na zlecenie Ministerstwa Sportu i Turystyki, 10 December 2008.
26.Sobolewski, K. (1998). O pojęciu skuteczności i pojęciach związanych. Koszalin: Wydawnictwo Politechniki Koszalińskiej.
27.Stabryła, A. (2011). Problemy doskonalenia i rozwoju struktur organizacyjnych. Nauki o Zarządzaniu, 8 (216), 20-31.
28.Walas, B. (2007). Kierunki ewolucji regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych w kontekście polityki turystycz¬nej - mocne i słabe strony. Rocznik Naukowy Wyższej Szkoły Turystyki i Rekreacji im. M. Orłowicza w Warszawie,
29.6 , 1-10.
30.Wanagos, M. (2011). Regionalne i lokalne organizacje turystyczne - system relacji i powiązań marketingu wewnętrznego regionu. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 663. Ekonomiczne Problemu Usług, 75, 284-285.
31.Waterman, R., Peters, T. (1986). W poszukiwaniu doskonałości w biznesie, cz. IV: System wartości. Wektory, 11—12, 39-43.
32.Wąsowicz-Zaborek, E. (ed.) (2009). Kodeks Dobrych Praktyk systemu zarządzania i promocji turystyki w Polsce. Warsaw: Polska Organizacji Turystyczna.
33.Weiermair, K. (1997). On the concept and definition of Quality in Tourism. St. Gallen: AIEST.
34.Zieleniewski, J. (1972). Organizacja zespołów ludzkich. Wstęp do organizacji i kierowania, Warsaw: Polskie Wydawnictwo Naukowe.
35.Ziębicki, B. (2012). Metodyka oceny efektywności organizacyjnej. In: B. Mikuła (ed.), Historia i perspektywy nauk
36.o zarządzaniu (pp. 381-391). Cracow: Wydawnictwo Fundacji Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
37.Zmyślony, P. (2013). Konieczne korekty systemu, Aktualności Turystyczne. Retrieved from: http://www.aktualnoscitu- rystyczne.pl/wiadomoci-rot-i-lot/konieczne-korekty-systemu (8.12.2013).
38.Zmyślony, P. (2014). Realizator, partner czy przywódca — funkcje i relacje. MODEL współpracy JST — ROT — LOT — LGD, VII Gremium Ekspertów Turystyki, 10-12.12.2014r. Kraków-Sucha Beskidzka. Retrieved from: http://
39.turystykawmiescie.org/2014/12/12/realizator-partner-czy-przywodca-o-modelu-wspolpracy-jst-rot-lot-lgd-relacja/
40.(14.12.2014).
41.Żemła, M. (2010). Możliwości i ograniczenia pełnienia roli przywódcy w kooperacyjnym kreowaniu potencjału tury¬stycznego obszaru recepcji przez lokalne i regionalne organizacje turystyczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 591. Ekonomiczne problemy usług, 53, 93-102.