Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.4.44-01
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 4 (44) 2018
Tourist consumption of a contemporary city - a transgenerational analysis

Authors: JOANNA KOWALCZYK-ANIOŁ
University of Łódź Faculty of Geographical Sciences Institute of Urban Geography and Tourism Studies, CiTUR Centre for Tourism Research, Development and Innovation, Portugal

MAREK NOWACKI
WSB University in Poznań Institute of Social and Economic Sciences
Keywords: generational cohort segmentation urban tourism post-industrial city
Data publikacji całości:2018-12-20
Page range:9 (7-15)
Klasyfikacja JEL: I31 J11 R12 Z32 Z38
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Reflection on the contemporary character of tourist traffic in the city, in particular on the goals of visits and ways of spending time by visitors, shows new, currently emerging patterns of urban tourism. At the same time, many works on tourist demand, especially from the perspective of socio¬demographic changes, stress differences between generations in their preferences and behaviour. Current research on urban tourism clearly lacks a transgenerational perspective, which would take into empirical consideration generational cohorts. The aim of the article is to establish the differences between generations of Poles engaging in urban tourism (in the context of a post-industrial city). Source material for the work comes from studies on tourist traffic in the city of Łódź conducted in 2009 and 2016; further generational segmentation has been based on these data.
Download file

Article file

Bibliography

1.Aleksandrova, A., Rogova, S., Sluka, N. (2011). Miasta globalne w systemie ośrodków turystyki międzynarodowej, In: B. Włodarczyk (ed.), Turystyka (pp. 137-152). Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
2.Ashworth, G. (2009). Questioning the urban in urban tourism. In: G. Maciocco, S. Serreli (eds.), Enhancing the City (pp. 207-220). Dordrecht: Springer.
3.Ashworth, G., Page, S. J. (2011). Urban tourism research: recent progress and current paradoxes. Tourism Management, 1 (32), 1-15.
4.Chen, S.C., Shoemaker, S. (2014). Age and Cohort Effects: The American Senior Tourism Market. Annals of Tourism Research, 48, 58-75.
5.Clark, T.N. (2004). The City as an Entertainment Machine. Research in Urban Policy. Oxford: Elsevier.
6.Corbisiero, F., Ruspini, E. (2018). Special Issue: Millennials and Generation Z: Challenges and Future Perspectives for International Tourism. Journal of Tourism Futures, 1 (4), 3-104.
7.Gardiner, S., Grace, D., King, C. (2014). The Generation Effect: The Future of Domestic Tourism in Australia. Journal
8.of Travel Research, 6 (53), 705-720.
9.Gotham, K. (2018). Assessing and Advancing Research on Tourism Gentrification. Via. Tourism Review, 13.
10.DOI: 10.4000/viatourism.2169.
11.Hall, C.M., Williams, A. (2002). Tourism and Migration: New Relationships Between Production and Consumption. London: Kluwer Academic.
12.Hołowiecka, B., Grzelak-Kostulska, E. (2013). Turystyka i aktywny wypoczynek jako element stylu życia seniorów. Acta Universitatis Lodziensis Folia Oeconomica, 291, 163-179.
13.Huang, Y., Petrick, J. F. (2009). Generation Y’s Travel Behaviours: A Comparison with Baby Boomers and Generation X. In: P. Bakendorff, G. Moscardo, D. Pendergast (eds.), Tourism and generation, (pp. 27-37). Oxfordshire: CABI.
14.Kachniewska, M. (2014). Pokolenie Y jako czynnik przeobrażeń rynku turystycznego. In: Z. Kruczek, W. Banasik (eds.),
15.Dynamika przemian rynku turystycznego (pp. 7-19). Warsaw: Wyższa Szkoła Turystyki i Języków Obcych.
16.Kotus, J., Rzeszewski, M., Ewertowski, W. (2015). Tourists in the Spatial Structures of a Big Polish City: Development of an Uncontrolled Patchwork or Concentric Spheres? Tourism Management, 50, 98-110.
17.Kowalczyk, A., Derek, M. (2015). Przestrzeń czasu wolnego w polityce dużych miast. Ruch Prawniczy, Ekonomiczny
18.1 Socjologiczny, 1 (77), 311-325.
19.Kowalczyk-Anioł, J. (2012). Tourism Trends among Generation Y in Poland. Tourism, 2 (22), 15-20.
20.Kowalczyk-Anioł, J., (2013). Różnice pokoleniowe w turystyce polskich seniorów - baby boomers versus pokolenie przedwojenne. In: R. Pawlusiński (ed.), Współczesne uwarunkowania i problemy rozwoju turystyki (pp. 135-149). Cracow: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
21.Kowalczyk-Anioł, J. (2015). Tourism Development in Łódź in 2000-2014: Directions and Character of Change. Tourism,
22.2 (25), 107-115.
23.Kowalczyk-Anioł, J. (2017). Analiza ruchu turystycznego w Łodzi w świetle badań ankietowych. In: B. Włodarczyk (ed.), Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w 2016 roku (pp. 43-70). Łódź: Instytut Geografii Miast i Turyzmu.
24.Kowalczyk-Anioł, J. (2018). Koncepcja gentryfikacji turystycznej i jej współczesne rozumienie. Prace Geograficzne, 154, 35-54.
25.Lebrun, A.M. (2014). Representations of a Destination City Break. Analysis Based on Free Associations. Journal of Travel & Tourism Marketing, 2 (31), 195-210.
26.Liszewski, S. (ed.) (2010). Ruch turystyczny w Łodzi i województwie łódzkim w 2009 roku. Łódź: Łódzkie Towarzystwo Naukowe.
27.Matczak, A. (2017). Turystyka w strukturze funkcjonalnej dużego miasta. Przykład Łodzi. Acta Universitatis Lodziensis.
28.Folia Geographica Socio-Oeconomica, 27, 127-139.
29.Markiewicz-Patkowska, J., Pytel, S., Widawski, K., Oleśniewicz, P (2018). Turystyka senioralna w kontekście sytuacji materialnej polskich emerytów. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2 (42), 99-106.
30.Meyer, B., Niezgoda, A. (2018). The Impact of the Perception of Leisure on Recreational and Tourism Spaces in an Urban Area. Tourism, 1 (28), 47-52.
31.Mokras-Grabowska, J. (2018). New Urban Recreational Spaces. Attractiveness, Infrastructure Arrangements, Identity. The Example of the City of Łódź. Miscellanea Geographica, 4 (22), 219-224.
32.Monaco, S. (2018). Tourism and the New Generations: Emerging Trends and Social Implications in Italy. Journal of Tourism Futures, 1 (4), 7-15.
33.Pennington-Gray, L., Fridgen, J.D., Stynes, D. (2003). Cohort Segmentation: An Application to Tourism. Leisure Sciences, 25, 341-361.
34.Ruspini, E., Melotti, M. (2016). How is the Millennial Generation Reshaping Cities and Urban Tourism. Conference: Urban Planning and Tourism Consumption. Hebrew University of Jerusalem.
35.Sawińska, A. (2014). Seniorzy i preseniorzy jako perspektywiczny podmiot rynku turystycznego i rekreacyjnego.
36.Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 46, 171-177.
37.Seweryn, R. (2017). Pokolenie Baby Boomers na rynku turystycznym na przykładzie odwiedzających Kraków. Marketing i Zarządzanie, 2 (48), 105-116.
38.Smith, M.K., Egedy, T., Csizmady, A., Jancsik, A., Olt, G., Michalkó, G. (2018). Non-planning and Tourism Consumption in Budapest’s Inner City. Tourism Geographies, 3 (20), 524-548.
39.Spirou, C. (2011). Urban tourism and urban change: Cities in a global economy. New York: Routledge.
40.Veiga, C., Aguas, P., Custódio Santos, M., Santos, J.A.C. (2017). Are Millennials Transforming Global Tourism?
41.Challenges for Destinations and Companies. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 6 (9), 603-616. Wiktorowicz, J., Staszewska, E., Kuba, M., Warwas, I., Woszczyk, P., Stankiewicz, A., Kliombka-Jarzyna, J. (2016).
42.Pokolenia — co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego. Warsaw: Wolters Kluwer.
43.Zajadacz, A. (2014). Pokolenie X, Y, Z a fenomen turystyki. In: J. Śledzińska, B. Włodarczyk (eds.), Międzypokoleniowe aspekty turystyki (pp. 55-67), Warsaw: Polskie Towarzystwo Turystyczno-Krajoznawcze „Kraj”.
44.Zmyślony, P. (2016). Global Challenges, Local Sensitivities: Towards Internationalization of City Tourism Management.
45.Current Issues of Tourism Research, 1 (5), 30-37.