Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.2.42-20
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (42) 2018
Potencjał polskich miast pod względem zabytkowych tramwajów i ich wykorzystanie w turystyce
(Polish Cities' potential in terms of historic tramcars and their usage In tourism)

Authors: Krzysztof Kołodziejczyk
Uniwersytet Wrocławski, Wydział Nauk o Ziemi i Kształtowania Środowiska
Keywords: historic tramcars tourist tram lines heritage protection Poland
Data publikacji całości:2018-06-20
Page range:16 (209-224)
Klasyfikacja JEL: L83 N73 N74 Z32 Z39
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Technical heritage in recent years is becoming more and more popular and more often is a subject of tourist interest. The article focuses on historic tramcars, with survived in great numbers in some of Polish cities and are a record of changes in the organisation of public transport. Moreover, they compose a significant potential for tourism development. In the paper there were analysed - for certain Polish cities - number and age of historic tramcars (including also their technical state) as well as ways of exposing them and their exploitation - presence of public transport museums, operating of tourist lines and possibility of renting those vehicles. It occurred that not always a big potential corresponds with a developed offer. Although hav-ing numerous and valuable coaches, in Wrocław there is no museum and only few tramcars are operating. On the other hand in Cracow and Warsaw from among ten to twenty coaches almost all are operational, the offer of tourist lines is attractive, moreover - in the first city there is a modern museum connected with public transport.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bartnik, Ł., Czapnik, M. (2013). Historia komunikacji tramwajowej w Gdańsku 1864—2012. Pobrano z: http://tramwaje.
2.gdanskie.info/data/historia/hist_tram.pdf (17.08.2017).
3.Brzoskwinia, W. (2010). Zajezdnia na Wawrzyńca - zabytek techniki. Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Biu¬letyn, 3, 7-40.
4.Bufe, S. (red.) (1992). Strassenbahnen in Schlesien. Egglham: Bufe-Fachbuch-Verlag.
5.Czachor, P (2010). Wykaz wystaw stałych i czasowych w Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie w latach 1998¬2010. Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Biuletyn, 3, 107-111.
6.GAiT (2017a). Historia komunikacji. Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pobrano z: http://www.gait.pl/historia/historia- -komunikacji (15.08.2017).
7.GAiT (2017b). Pojazdy zabytkowe. Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pobrano z: http://www.gait.pl/firma/pojazdy/po- jazdy-zabytkowe (15.08.2017).
8.Golonka, M., Pochwała, S. (2010). Rewaloryzacja i adaptacja zajezdni na cele muzealne w ramach projektu „Kwartał św. Wawrzyńca - budowa centrum kulturowego na krakowskim Kazimierzu”. Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Biuletyn, 3, 58-70.
9.Jerczyński, M. (2001a). Z wizytą w Muzeum Komunikacji Miejskiej we Wrocławiu. Świat Kolei, 3, 38-39.
10.Jerczyński, M. (2001b). Wrocławskie wagony tramwajowe typu standard. Świat Kolei, 6, 44-48.
11.KMKM (2017). Tramwaje. Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej. Pobrano z: http://www.kmkm.waw.pl/index.php/ tabor-zabytkowy/tramwaje (21.08.2017).
12.Kołodziejczyk, K. (2011). Historia, stan i perspektywy wykorzystania w turystyce dziedzictwa wrocławskiej komu¬nikacji tramwajowej. W: K. Widawski (red.), Turystyka kulturowa na Dolnym Śląsku — wybrane aspekty (t. 2, s. 119-150). Wrocław: Instytut Geografii i Rozwoju Regionalnego UWr.
13.Kołodziejczyk, K. (2016). Przekształcenia zabytkowych zajezdni komunikacji miejskiej we Wrocławiu w obiekty kulturalno-turystyczne. Turystyka Kulturowa, 6, 51-78.
14.Kucharski, J., Kikin, A. (2010). Działania na rzecz ochrony historycznego taboru tramwajowego w Krakowie. Muzeum Inżynierii Miejskiej w Krakowie. Biuletyn, 3, 41-47.
15.Lewandowski, K., Molecki, B. (red.) (2006). Tramwaje we Wrocławiu 1877—2006. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Politechniki Wrocławskiej.
16.Lubka, A., Stiasny, M. (2004). Atlas tramwajów. Poznań: Kolpress.
17.Maciejewski, J. (2004). O wrocławskich tramwajach. Wrocław: Oficyna Wydawnicza Oddziału Wrocławskiego PTTK „Sudety”.
18.MPK Kraków (2017a). Cennik i dostępne pojazdy. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Pobrano z: http://www.mpk.krakow.pl/pl/wynajem-pojazdow/uslugi-dodatkowe/cennik-i-dostepne-pojazdy (13.08.2017).
19.MPK Kraków (2017b). Historia. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Pobrano z: http://www.mpk. krakow.pl/pl/historia (13.08.2017).
20.MPK Kraków (2017c). Tabor zabytkowy. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie. Pobrano z: http:// www.mpk.krakow.pl/pl/tabor/tabor-zabytkowy (13.08.2017).
21.MPK Poznań (2017a). Dostępne pojazdy. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. Pobrano z: http:// www.mpk.poznan.pl/wynajem-pojazdow/pojazdy (15.08.2017).
22.MPK Poznań (2017b). Linie turystyczne. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. Pobrano z: http:// www.mpk.poznan.pl/turystyka/linie-turystyczne (15.08.2017).
23.MPK Poznań (2017c). O MPK: historia. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. Pobrano z: http://www. mpk.poznan.pl/o-mpk/historia/11-historia (15.08.2017).
24.MPK Poznań (2017d). Tramwaje historyczne. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu. Pobrano z: http:// www.mpk.poznan.pl/o-mpk/tabor/148 (15.08.2017).
25.MTiK Szczecin (2017). Muzeum Techniki i Komunikacji „Zajezdnia Sztuki ” w Szczecinie. Muzeum Techniki i Komu¬nikacji w Szczecinie. Pobrano z: http://muzeumtechniki.eu (15.08.2017).
26.Muzeum MPK Łodź (2017). Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK-Łódź. Muzeum Komunikacji Miejskiej MPK Łódź. Pobrano z: http://www.muzeum.mpk.lodz.pl (15.08.2017).
27.Sielicki, T. (2012). Przez wrocławskich ulic sto... Historia tramwajów we Wrocławiu. Wrocław: Muzeum Miejskie Wrocławia.
28.Sielicki, T. (2013). Historyczny tabor komunikacyjny we Wrocławiu. Wrocław: Centrum Badań nad Miastem (mps).
29.Sielicki, T. (2017). Wrocławskie tramwaje konne. Łódź: Wydawnictwo Księży Młyn.
30.TMW (2017). Towarzystwo Miłośników Wrocławia. Towarzystwo Miłośników Wrocławia. Pobrano z: http://tmw.com. pl (13.08.2017).
31.Tramwaje Szczecińskie (2009). Historia komunikacji miejskiej w Szczecinie. Tramwaje Szczecińskie. Pobrano z: http:// www.ts.szczecin.pl/doc/Historia.pdf (15.08.2017).
32.Tramwaje Śląskie (2017). Wagony zabytkowe. Tramwaje Śląskie. Pobrano z: http://www.tram-silesia.pl/www/index. php/tabor/zabytkowe (15.08.2017).
33.Wikipedia (2017a). Tramwaje w Łodzi. Pobrano z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaje_w_%C5%81odzi (15.08.2017).
34.Wikipedia (2017b). Tramwaje w Szczecinie. Pobrano z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaje_w_Szczecinie
35.(13.08.2017) .
36.Wikipedia (2017c). Tramwaje w Warszawie. Pobrano z: https://pl.wikipedia.org/wiki/Tramwaje_w_Warszawie
37.(21.08.2017) .
38.Wojcieszak, J. (2000). 120 lat komunikacji miejskiej w Poznaniu. Poznań: Wydawnictwo Miejskie.
39.ZTM Warszawa (2017). Historia komunikacji: tramwaje elektryczne. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie. Pobrano z: http://www.ztm.waw.pl/historia.php?i=31&c=83&l=1 (21.08.2017).
40.Żurawicz, J. (red.) (2013). Tramwaje w Polsce. Łódź: Księży Młyn Dom Wydawniczy.