Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.2.42-11
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (42) 2018
Działalność instytucji otoczenia biznesu w zakresie wspierania rozwoju przedsiębiorstw instrumentami przemysłu spotkań
(The activity of business environment institutions (BEIs) in terms of supporting enterprises with the instruments of the mice industry)

Authors: LUIS OCHOA SIGUENCIA
Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach Wydział Zarządzania Sportem i Turystyką

ZOFIA GRÓDEK-SZOSTAK
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie Wydział Zarządzania

AGNIESZKA CHĘCIŃSKA-ZAUCHA
Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach Wydział Zarządzania Sportem i Turystyką
Keywords: enterprise business environment institutions MICE industry
Data publikacji całości:2018-06-20
Page range:8 (107-114)
Klasyfikacja JEL: O14 O11
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The cooperation between enterprises and the broadly understood business environment institutions (BEIs) is one of the study areas in the field of enterprise management in a turbulent environment. The problem of infiltration of BEI activities for the development of enterprises has been discussed in the subject literature, but white spots remain. The aim of the study was to identify the instruments of the Meetings, Incentives, Conferences and Events (MICE) industry offered by business environment institutions to entrepreneurs aimed at developing their business. Discussion and assessment was carried out on the basis of literature and secondary sources in Polish and English, individual in-depth interview with business environment institutions (IDI) and participant observation. The direction of future empirical research was formulated, the results of which may be useful in both enterprise management and the activity of the MICE sector.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bąkowski, A., Mażewska, M. (2014). Ośrodki innowacji w Polsce (z uwzględnieniem inkubatorów przedsiębiorczości). Raport z badania 2014. Warszawa: PARP.
2.Berbeka, J., Borodako, K., Rudnicki, M. (2015). Zarządzanie innowacjami w przemyśle spotkań. Warszawa: Wydaw¬nictwo C.H. Beck.
3.Borodako, K., Berbeka, J., Rudnicki, M. (2014). Znaczenie wysokospecjalistycznych usług biznesowych (KIBS) dla innowacji w przedsiębiorstwach turystyki biznesowej. Folia Turistica, 32, 195-213.
4.Celuch, K. (2008). Definicje i interpretacje pojęć. W: Turystyka biznesowa. Produkt i promocja (s. 1-12). Warszawa: Stowarzyszenie Konferencje i Kongresy w Polsce.
5.Celuch, K. (2013). Przemysł spotkań w Polsce jako czynnik rozwoju turystyki. Kraków: Instytut Geografii i Gospodarki Przestrzennej Uniwersytetu Jagiellońskiego.
6.Celuch, K. (2016). Trendy w przemyśle spotkań na przykładzie segmentacji zarządzania spotkaniami biznesowymi. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1 (33), 225-234.
7.Davidson, R. (1994). Business Travel. Harlow, England: Addison Wesley Longman.
8.Gródek-Szostak, Z. (2017a). Zróżnicowanie definiowania instytucji otoczenia biznesu w regionalnych programach ope¬racyjnych na lata 2014-2020. W: J. Kaczmarek, P. Krzemiński (red.), Doskonalenie działania przedsiębiorstw i instytucji wobec przemian społeczno-gospodarczych. Innowacje — finanse — otoczenie biznesu (s. 233-243). Kraków: Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego.
9.Gródek-Szostak, Z. (2017b). Znaczenie instytucji otoczenia biznesu dla rozwoju innowacji i kooperacji sektora MSP. W: A. Pietruszka-Ortyl, M. Makowiec (red.), Przedsiębiorczość a źródła przewagi konkurencyjnej w gospodar¬ce opartej na wiedzy. (s. 107-117). Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny, Katedra Zachowań Organizacyjnych.
10.Gródek-Szostak, Z., Szeląg-Sikora, A., Sikora, J., Korenko, M. (2017). Prerequisites for the Cooperation Between Enterprises and Business Support Institutions for Technological Development. W: A. Nalepka, A. Ujwary-Gil (red.), Business and non-profit organizations facing increased competition and growing customers’ demands (t. 16, s. 427-439). Warsaw: Institute of Economics of the Polish Academy of Sciences; Nowy Sącz: Wyższa Szkoła Biznesu - National Louis Univeristy; Nowy Targ: Foundation for the Dissemination of Knowledge and Science „Cognitione”.
11.Kajrunajtys, D. (2016). Obieg informacji na potrzeby konkurowania organizacji w turbulentnym otoczeniu. Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomii i Informatyki w Krakowie, 12, 124-140.
12.Matusiak, K.B. (2010). Uwarunkowania rozwoju infrastruktury wsparcia w Polsce. W: K.B. Matusiak (red.), Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce (s. 335-337). Warszawa: PARP.
13.Matusiak, K.B., Bąkowski, A. (2008). Wybrane aspekty funkcjonowania parków technologicznych w Polsce i na świe- cie. Warszawa: PARP.
14.Nesterak, J., Gródek-Szostak, Z., Malinovska, O. (2016). Taking up Technological Cooperation in the SME Sector - an Overview of the Experience in the Enterprise Europe. Acta Oeconomica Cassoviensia, 2 (9), 26-34.
15.Przygodzki, Z. (2007). Konkurencyjność regionów. W: J. Chadzyński, A. Nowakowska, Z. Przygodzki (red.), Region i jego rozwój w warunkach globalizacji (s. 103-147). Warszawa: Wydawnictwo CeDeWu.
16.Sidorkiewicz, M. (2011). Turystyka biznesowa. Warszawa: Difin.
17.Świątecki, A. (2005). Podróże motywacyjne - polska siła przyciągania. W: Promocja i kreowanie wizerunku Polski (s. 117-124). Warszawa: Polska Organizacja Turystyczna.
18.WTO (2006) Measuring the Economic Importance of the Meetings Industry. Developing a Tourism Satellite Account Extension. Madrid, Spain: World Tourism Organisation.