Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.2.42-09
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (42) 2018
Wykorzystanie outsourcingu w branży turystycznej (na przykładzie Nadwiślańskiej Agencji Turystycznej)
(Outsourcing in tourist industry. Extent to which it is used based on Nadwislanska Travel Agency)

Authors: MICHAŁ KUCHARSKI
Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach Wydział Zarządzania

BRYGIDA GRZEGANEK-WIĘCEK
Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach, Wydział Zarządzania

WOJCIECH CHUDY
Akademia Wychowania Fizycznego im. Jerzego Kukuczki w Katowicach Wydział Zarządzania
Keywords: outsourcing hotel Nadwislanska Travel Agency
Data publikacji całości:2018-06-20
Page range:9 (89-97)
Klasyfikacja JEL: L23 L83
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The article was composed on the basis of research conducted in Nadwislanska Travel Agency (NAT). One of numerous research goals included the extent to which outsourcing was used in each entity that formed NAT. Additional theoretical aim of this article was to specify benefits that this management concept might bring to travel organizations. Subject literature analysis allowed to create a list of potential benefits of outsourcing that was presented in the first part of the article. In the following part, own research results conducted in NAT were listed and on their basis research hypotheses were verified. Main research hypothesis, which assumed that all entities belonging to NAT used outsourcing in at least a couple of their areas of operation, was rejected as within NAT a common strategy of outsourcing was not established.
Download file

Article file

Bibliography

1.De Vita, G., Tekaya, A. (2015). Hotel outsourcing under asset specificity: “The good, the bad and the ugly”. Tourism Management, 47, 97-106. DOI: 10.1016/j.tourman.2014.09.012.
2.Jaremen, D., Panasiuk, A. (2009). Klasyfikacja usług hotelarskich. W: A. Panasiuk, D. Szostak (red.), Hotelarstwo.
3.Usługi — eksploatacja — zarządzanie (s. 81-87). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
4.Kawa, M. (2017). Outsourcing finansowo-księgowy. Wrocław: Wydawnictwo Marina.
5.Kopczyński, T. (2010). Outsourcing w zarządzaniu przedsiębiorstwem. Warszawa: PWE.
6.Newseria.pl (2013). Polska liderem zewnętrznych usług dla biznesu. Pobrano z: https://www.forbes.pl/gielda/polska- -liderem-outsourcingu/zsy4cpz (3.10.2017).
7.Nowicka, K. (2016). Outsourcing w zarządzaniu zasobami przedsiębiorstwa. Warszawa: Difin.
8.Oshri, I., Kotlarsky, J., Willcocks, L.P. (2009). The handbook of global outsourcing and offshoring. London: Palgrave Macmillan.
9.Panasiuk, A. (2014). Rynek turystyczny. Warszawa: Difin.
10.Panasiuk, A., Meyer, B. (2015). Jakość jako instrument oceny zaspokojenia potrzeb uczestników turystyki i rekreacji.
11.W: B. Meyer (red.), Obsługa uczestników turystyki i rekreacji: wybrane aspekty (s. 227-243). Warszawa: Difin. Perechuda, K., Nawrocka, E. (2007). Sieci outsourcingowe w przedsiębiorstwach hotelarskich Dolnego Śląska (referat).
12.Konferencja: Technologie wiedzy w zarządzaniu publicznym, Katowice, 20-21.09.2007.
13.Power, M.J., Desouza, K.C., Bonifazi, C. (2008). Outsourcing — Podręcznik sprawdzonych praktyk. Warszawa: MT Biznes.
14.Promsivapallop, P., Jones, P., Roper, A. (2015). Factors influencing hotel outsourcing decisions in Thailand: modifications to the transaction cost economics approach. Journal of Hospitality and Tourism Research, 1 (39), 32-56. DOI: 10.1177/1096348012461546.
15.Radło, M.J. (2011). Outsourcing w strategiach przedsiębiorstwa. W: D. Ciesielska, M.J. Radło (red.), Outsourcing w praktyce (s. 13-30). Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
16.Rutkowski, P. (2011). Budowa strategii sourcingowej przedsiębiorstwa. W: D. Ciesielska, M.J. Radło (red.), Outsourcing w praktyce (s. 31-58). Warszawa: Wydawnictwo Poltext.
17.Szukalski, S.M., Wodnicka, M. (2016). Outsourcing — metodyka przygotowania procesów i ocena efektywności. War¬szawa: Difin.
18.Vitasek, K., Ledyard, M., Manrodt, K. (2011). Zaangażowany outsourcing. Warszawa: MT Biznes. Zoghbi-Manrique-de-Lara, P., Ting-Ding, P. (2017). Task and contextual performance as reactions of hotel staff to labor outsourcing: The role of procedural justice. Journal of Hospitality and Tourism Management, 33, 51-61. DOI: 10.1016/j.jhtm.2017.09.007.
19.Zoghbi-Manrique-de-Lara, P., Ting-Ding, P., Guerra-Baez, R. (2017). Indispensable, expendable, or irrelevant? Effects of job insecurity on the employee reactions to perceived outsourcing in the hotel industry. Cornell Hospitality Quarterly, 1 (58), 69-80. DOI: 10.1177/1938965516648791.