Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.2.42-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (42) 2018
Wydatki na turystykę zorganizowaną polskich gospodarstw domowych w latach 2005-2015
(Expenditures on group tourism of Polish households in the years 2005-2015)

Authors: MAŁGORZATA ĆWIEK
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Zarządzania

AGNIESZKA WAŁĘGA
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie, Wydział Zarządzania
Keywords: expenditures on group tourism culture and recreation household household budget
Data publikacji całości:2018-06-20
Page range:9 (59-67)
Klasyfikacja JEL: D12 R22
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the study is to get to know regularities in the matter of forming the household expenditures on group tourism. In the study an attempt to identify socio-economic factors influencing group tourism has been undertaken. The level of expenditure on group tourism and its share in the structure of expenditure on culture and recreation were presented. For the analysis, numerical data on individual households from a budget survey conducted in the years 2005-2015 by the Central Statistical Office of Poland have been used. The econometric modelling has shown that good financial situation, living in a big city and higher education of the household head are some of socio-economic characteristics of households favoring participation in group tourism
Download file

Article file

Bibliography

1.Alejziak, W. (2009). Determinanty i zróżnicowanie społeczne aktywności turystycznej. Kraków: Akademia Wychowania Fizycznego.
2.Bywalec, C. (2012). Ekonomika i finanse gospodarstw domowych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. Dziedzic, E., Skalska, T. (2012). Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju usług turystycznych w Polsce. Warszawa: Stowarzyszenie na rzecz Badania, Rozwoju i Promocji Turystyki.
3.Gaworecki, W. (2010). Turystyka. Warszawa: PWE.
4.Głowicka-Wołoszyn, R., Kurzawa, I., Wołoszyn, A. (2016). Ekonometryczne modelowanie popytu na turystykę zorganizowaną. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 1 (33), 43-54.
5.Głowicka-Wołoszyn, R., Stanisławska, J., Wołoszyn, A., Kozera, A. (2013). Wydatki na turystykę zorganizowaną w gospodarstwach domowych i ich determinanty w Polsce w latach 2005 i 2010. Handel Wewnętrzny, 2 (4), 251-264. Gruszczyński, M. (red.) (2010). Mikroekonometria. Modele i metody analizy danych indywidualnych. Warszawa: Wolters Kluwer.
6.GUS (2011). Metodologia badania budżetów gospodarstw domowych. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny, Departament Warunków Życia.
7.GUS (2014). Turystyka i wypoczynek w gospodarstwach domowych w 2013 r. Informacje i opracowania statystyczne.
8.Warszawa: Główny Urząd Statystyczny, Departament Badań Społecznych i Warunków Życia.
9.GUS (2016). Budżety gospodarstw domowych w 2015 r. Informacje i opracowania statystyczne. Warszawa: Główny Urząd Statystyczny, Departament Badań Społecznych i Warunków Życia.
10.Kozera, A., Stanisławska, J., Głowicka-Wołoszyn, R. (2014). Segmentacja gospodarstw domowych według wydatków na turystykę zorganizowaną. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu. Taksonomia, 23, 186-195.
11.Kurek, W. (2007). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
12.Maddala, G.S. (2006). Ekonometria. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
13.Malina, A. (2004). Wielowymiarowa analiza przestrzennego zróżnicowania struktury gospodarki Polski według woje¬wództw. Zeszyty Naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Seria Specjalna, Monografie, 162.
14.Meyer, B. (red.) (2015). Obsługa uczestników turystyki i rekreacji. Wybrane aspekty. Warszawa: Difin.
15.Niezgoda, A. (2012). Popyt turystyczny - uwarunkowania i perspektywy rozwoju. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Usług, 82, 11-25.
16.Panasiuk, A. (2007). Ekonomika turystyki. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
17.Seweryn, R. (2014). Wyższe wykształcenie jako determinanta zachowań konsumentów turystów. W: B. Walas, J. Sobczuk (red.), Ewolucja podaży i popytu w turystyce (s. 31-48). Sucha Beskidzka: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii.
18.Wałęga, A., Wałęga, G. (2016). Dyfuzja nowych technologii a zmiany wyposażenia gospodarstw domowych w Polsce. W: U. Łangowska-Szczęśniak. A. Dudek (red.), Konsumpcja we współczesnej gospodarce rynkowej (s. 43-59). Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
19.Wałęga, A., Wałęga, G. (2017). Leisure Time and Income: Some Evidence From Poland. Economic and Environmental Studies, 3 (17), 555-575.
20.Zajadacz, A., Śniadek, J. (2014). Modele niepełnosprawności jako determinanty przeobrażeń struktury podażowej rynku turystycznego dostępnego dla osób niepełnosprawnych. W: B. Walas, J. Sobczuk (red.), Ewolucja podaży i popytu w turystyce (s. 208-230). Sucha Beskidzka: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Turystyki i Ekologii.