Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.2.42-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (42) 2018
Kontrowersyjne obszary rynku turystycznego
(The controversial areas of tourist market)

Authors: Aleksander Panasiuk
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie, Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
Keywords: tourist market the motives for tourism tourism demand tourism supply tourism controversial
Data publikacji całości:2018-06-20
Page range:11 (37-47)
Klasyfikacja JEL: L10 L83 Z30
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The tourist market is extensive and internally complicated, and the processes on it are constantly developing. Contemporary development trends in tourism, occurring both on the demand side (motives of trips) and supply (tourist offers), affect the structure of the tourism market, leading to unusual tourist behavior, thus contributing to the emergence of so-called controversial tourism. The aim of this study is to identify controversial areas of the tourist market, based on elements of its subject structure. The paper presents the issues of the tourism market structure, an attempt to interpret and the scope of controversial areas of this market. Then, the analysis of the controversial tourism site was carried out in the aspect of particular elements of the tourism market, i.e. in relation to tourist demand, tourism supply and socio-economic policy in the field of tourism. It was also pointed out that the motives for practicing controversial tourism overlap with other forms and types of tourism.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bańko, M. (red.) (2007). Słownik języka polskiego. T. 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
2.Bernaś, B., Pujer, K. (2015). Safty and risk in tourism. The Central European Review of Economics and Management, (15), 223-243.
3.Dolnicar, S. (2008). Market segmentation in tourism. W: A. Woodside, D. Martin (red.), Tourism Management (s. 129-138). Cambridge: CABI.
4.Gołembski, G. (red.) (2002). Kompendium wiedzy o turystyce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
5.Korstanje, M.E., Clayton, A. (2012). Tourism and terrorism: conflicts and commonalities. Worldwide Hospitality and Tourism Themes, 1 (4), 8-25.
6.Kurek, W. (red.) (2007). Turystyka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
7.Orfin, K., Sidorkiewicz, M., Wolna-Samulak, A. (2012). Kreowanie ofert specjalnych w obiektach hotelarskich a wydłużenie sezonu turystycznego. Problemy Zarzadzania, Finansów i Marketingu, 24, 385-396.
8.Panasiuk, A. (red.) (2011). Ekonomika turystyki i rekreacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
9.Panasiuk, A. (red.) (2013a). Marketing w turystyce i rekreacji. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
10.Panasiuk, A. (2013b). Marka turystyczna jako instrument zarządzania regionalną gospodarką turystyczną w warunkach sytuacji kryzysowych. Współczesne Zarządzanie, 1, 21-30.
11.Panasiuk, A. (2014). Rynek turystyczny. Studium strukturalne. Warszawa: Difin.
12.Sikora, J. (2015). Etyczne aspekty turystyki kontrowersyjnej w warunkach komercjalizacji rynku turystycznego. W: G. Godlewski, M. Zalech (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży — formy, uwarunkowania, skutki (s. 22-33). Biała Podlaska: AWF.
13.Słodowa-Hełpa, M., Hełpa-Liszkowska, K. (2015). Kontrowersyjne produkty turystyczne - iście szatańskie pomysły czy pilna potrzeba? W: G. Godlewski, M. Zalech (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży — formy, uwarunkowania, skutki (s. 34-44). Biała Podlaska: AWF.
14.Stasiak, A. (2015). Turystyka kontrowersyjna jako emanacja gospodarki doświadczeń. W: G. Godlewski, M. Zalech (red.), Turystyka kontrowersyjna na współczesnym rynku podróży — formy, uwarunkowania, skutki (s. 53-69). Biała Podlaska: AWF.
15.Wight, A.C. (2006). Philospohical and methodological praxes in dark tourism: Controversy, conention and evoloving paradigm. Journal of Vacation Marketing, 2 (12), 119-129.
16.Wodejko, S. (1997). Ekonomiczne zagadnienia turystyki. Warszawa: Wyższa Szkoła Handlu i Prawa.
17.Wrzosek, W. (2002). Funkcjonowanie rynku. Warszawa: PWE.