Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.1.41-12
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 1 (41) 2018
Działalność regionalnych organizacji turystycznych (ROT-ÓW) i ich wpływ na rozwój turystyki w regionie na przykładzie podkarpackiej regionalnej organizacji turystycznej (PROT)
(Activity of regional tourist organizations (RTOS) and their influence on regional tourism development by example on podkarpacka regional tourist organization (PRTO))

Authors: Patrycja Żeglań
Uniwersytet Rzeszowski

Marian Rzepko
Uniwersytet Rzeszowski
Keywords: regional development tourism regional tourism organizations Podkarpacka Regional Tourist Organization
Data publikacji całości:2018-04-27
Page range:8 (113-120)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper covers the subject concerning activity of regional tourist organizations (RTOs) in Poland by example of initiatives taken up by the Podkarpacka Regional Tourist Organization (PRTO). The authors of the paper want to focus Readers’ attention on what possibilities of regional development occur thanks to development of tourist economy of the region. The authors used desk research technique with the analysis of the existing data, as well as the analysis of the content of various sources (literature of the subject, scientific journals, legal acts, electronic sources) and case study based on one of regional tourist organizations - the Podkarpacka Regional Tourist Organization (PRTO) by interviewing its representatives.
Download file

Article file

Bibliography

1.Abou-Shouk, M.A. (2017). Destination management organizations and destination marketing: adopting the business model of e-portals in engaging travel agents. Journal of Travel & Tourism Marketing, 10, 1—11. Borzyszkowski, J. (2013). Współczesne wyzwania destination management organizations (DMO). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 303, 57-65.
2.Cooper, C., Fletcher, J., Gilbert, D., Wanhill, S. (1993). Tourism. Principles&Practice. United Kingdom: Pitman Pub¬lishing.
3.Dziedzic, E. (1998). Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego. Monografie i Opracow¬ania, 442.
4.European Commission (2000a). Towards Quality Coastal Tourism: Integrated Quality Management (IQM) of coastal tourism destinations. Brussels: Enterprise Directorate-General - Tourism Unit.
5.European Commission (2000b). Towards Quality Urban Tourism: Integrated Quality Management (IQM) of urban tourism destinations. Brussels: Enterprise Directorate-General - Tourism Unit.
6.Gryszel, P. (2005). Działania samorządu terytorialnego na rzecz kształtowania regionalnej i lokalnej polityki tury¬stycznej. W: A. Panasiuk (red.), Polityka turystyczna. Szczecin-Kopenhaga: Fundacja na rzecz Uniwersytetu Szczecińskiego.
7.Gunn, C.A., Var, T. (2002). Tourism Planning: Basics, Concepts, Cases. Oxford: Routledge.
8.Kornak, A.S., Rapacz, A. (2001). Zarządzanie turystyką i jej podmiotami w miejscowości i regionie. Wrocław: Wydaw¬nictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego we Wrocławiu.
9.McIntosh, R.W., Goeldner, C.R., Brent Ritchie, J.R. (1995). Tourism: Principles, Practices, Philosophies. New York: Wiley.
10.Markowski, T. (1996). Wpływ innowacyjności na konkurencyjność regionów. Łódź: Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce.
11.McIntyre, G., Hetherington, A., Inskeep, E. (1993). Sustainable Tourism Development: Guide for Local Planners. Madrid: WTO.
12.Nawrot, Ł., Zmyślony, P. (2009). Międzynarodowa konkurencyjność regionu turystycznego. Od programowania roz¬woju do zarządzania strategicznego. Kraków: Proksenia.
13.Panasiuk, A. (2009). Instrumenty polityki turystycznej w regionie, W: Gospodarka turystyczna w regionie Przedsię¬biorstwo. Samorząd. Współpraca. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 50.
14.Panasiuk, A. (2017). Regulacje rynku turystycznego. W: A. Panasiuk (red.), Regulacja a orientacja marketingowa touroperatorów. Rozprawy i Studia, (MXLVII) 973. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szcze¬cińskiego.
15.Szostak, D. (2006). Klaster jako narzędzie podnoszenia konkurencyjności i innowacyjności regionalnej gospodarki turystycznej. W: A. Rapacz (red.), Gospodarka turystyczna w regionie. Przedsiębiorstwo. Samorząd. Współpra¬ca. Jelenia Góra: Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Zarządzania Gospodarką Regionalną i Turystyką w Kielcach.
16.Zielińska-Szczepkowska, J. (2013). Uwarunkowania rozwoju klastrów turystycznych w województwie warmińsko-ma¬zurskim na przykładzie Elbląskiego Klastra Turystycznego (EKT). W: R. Kisiel, M. Wojarska (red.), Wybrane aspekty rozwoju regionalnego. Olsztyn: Wydawnictwo Fundacja „Wspieranie i Promocja Przedsiębiorczości na Warmii i Mazurach”.
17.Volgger, M., Pechlaner, H. (2014). Requirements for destination management organizations in destination governance: Understanding DMO success. Tourism Management, 41, 64-75.
18.Walas, B. (red.) (2011). Marketingowa Strategia Polski w sektorze turystyki na lata 2012-2020, Polska Organizacja Turystyczna, Warszawa.
19.Ustawa z dnia 24 lipca 1998 roku o wprowadzeniu trójstopniowego podziału terytorialnego państwa. Dz.U. 1989 nr 96, poz. 603.
20.Ustawa z dnia 25 czerwca 1999 r. o Polskiej Organizacji Turystycznej. Dz.U. nr 62, poz. 689.
21.Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach. Dz.U. 1989 nr 20 poz. 104.
22.unwto.org (20.02.2017) pot.gov.pl (20.05.2017, 12.11.2017) prot.rzeszow.pl (27.05.2017) podkarpackie.travel.pl (27.05.2017) euskyroute.eu (20.04.2017)