Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2018.1.41-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 1 (41) 2018
Narodowe organizacje turystyczne jako przykład instytucji pozarządowych w turystyce
(National Tourism Organizations (NTO) as an Example of Non-Governmental Institutions in Tourism)

Authors: Mirosław Marczak
Wyższa Szkoła Bankowa w Gdańsku
Keywords: NTO non-governmental organization promotion
Data publikacji całości:2018-04-27
Page range:8 (51-58)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The present-day tourist policies of states depend on numerous elements, actions and measures that contribute to the adequate and controlled development of the tourism sector. Conducting tourism policy requires knowledge to be able to assess the current situation and to predict the future directions of development. Adequate organizational solutions are of a great significance to the cohesion of tourism policy. It is to be noted that in most of those countries where tourism plays an important role in their economies, two principal tourism policy entities have been distinguished on the central (national level), i.e. NTO - National Tourism Organizations and NTA - National Tourism Administrations. National Tourism Organizations may function in three forms, i.e. as government organizations, quasi-government organizations and non-government organizations. The purpose of the present article is an analysis of the functioning of selected NTO on the international tourism market, namely those that possess a non-government organizational form.
Download file

Article file

Bibliography

1.Borzyszkowski, J. (2005). Polityka turystyczna państwa. Koszalin: Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Koszalińskiej.
2.Borzyszkowski, J., Marczak, M. (2009). A National Tourist Organization as the Basic Body of the Tourist Policy of a State. W: Cestovny ruch — teoria aprax v podmienkach globalizacie, s. 35-44. Banska Bystrica: Ekonomicka fakulta UMB.
3.Fedyk, W. (1999). Zmiany w systemie organizacyjnym zarządzania turystyką. W: K. Mazurek-Łopacińska (red.), Problemy zarządzania sferą kultury i turystyki. Warszawa-Wrocław: Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu.
4.FY2016 Objectives, Summary Marketing Plan & Budget As of August 1 (2015). Brand USA.
5.Gibson, H. (2002). Tourism: How Is It Organized? University of Florida.
6.Łopaciński, K. (1999). Narodowe organizacje turystyczne w wybranych krajach europejskich. Rynek Turystyczny, 3, 34-45.
7.Marczak, M. (2013). Branding w turystyce - przykłady wykorzystania przez narodowe organizacje turystyczne w wybranych krajach. Gospodarka turystyczna w regionie. Rynek turystyczny — współczesne trendy, problemy i perspektywy jego rozwoju. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 304, 182-190.
8.Medlik, S. (1995). Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
9.Middleton, V. T. C. (1996). Marketing w turystyce. Warszawa: PAPT.
10.Millington, K., Cleverdon, R. (1999). National Tourist Offices: Their Budgets and Performance. London: English Tourism Council.
11.Panasiuk, A. (red.). (2001). Turystyka. Zarys wykładu. Szczecin: Uniwersytet Szczeciński.
12.Tourism Highlights 2016 Edition, UNWTO (2016). Madrid.
13.Tourism Highlights 2017 Edition, UNWTO (2017). Madrid.
14.Walasek, J. (1999). Polska Organizacja Turystyczna - dlaczego jest potrzebna. Aktualności Turystyczne, 2. Zawistowska, H. (1999). Podstawy prawa w turystyce. Warszawa-Łódź: Wydawnictwo Szkolne PWN.