Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2015.3.31-11
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (31) 2015
Factors Affecting the Development of Catering Enterprises in Poland

Authors: Edyta Gheribi
University of Łódź
Keywords: management catering enterprises restaurants tourism development factors
Data publikacji całości:2015
Page range:14 (207-220)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

In the European Union, including Poland, catering services are the largest industry in the hospitality sector. In today’s world, catering companies play an important role in meeting the changing nutritional needs of consumers. The industry of catering services generates the largest part of added value and the majority of jobs in the hospitality sector. The development of catering services is undoubtedly related to the social and economic changes taking place in recent years in our country. This phenomenon is related to both the rich and the poor, because the offer is diverse catering companies. The research hypothesis is that the development of catering enterprises is unequal across the regions of Poland, and various factors having different correlative interrelations affect it. The research aim is to investigate the factors affecting the development of catering enterprises in Poland. The geographic distribution of catering enterprises into the regions of Poland is uneven: the highest concentration of enterprises is in Mazovia Province. In the period of 2000-2013, the number of catering enterprises has increased in most provinces. In the coming years will continue to develop possibility of increasing the efficiency of the market participants, as evidenced by both macroeconomic and microeconomic indicators.
Download file

Article file

Bibliography

1.Babicz-Zielińska E., Zabrocki R., Zachowania konsumentów na rynku wybranych form usług żywieniowych, “Handel Wewnętrzny” 2006, No. 6.
2.Boguszewski-Kreft M., Usługi jako wiodący sektor współczesnej gospodarki, “Handel Wewnętrzny” 2003, No. 4–5.
3.Dąbrowska A., Rozwój rynku usług w Polsce: uwarunkowania i perspektywy, SGH, Warszawa 2008.
4.Eurostat Database, 2013.
5.Gheribi E., Konsument i przedsiębiorstwo na rynku usług gastronomicznych, Black Unicorn, Jastrzębie Zdrój 2013.
6.Gheribi E., Uwarunkowania rozwoju przedsiębiorstw gastronomicznych w Polsce, “Marketing i Rynek” 2013, No. 4.
7.http://statistics.unwto.org/sites/all/files/pdf/unwto_tsa_1.pdf. IMF, World Economic Outlook Database, April 2013.
8.Knowles T., Zarządzanie hotelarstwem i gastronomią, PWE, Warszawa 2001.
9.Kwiatkowska E., Udział usług gastronomicznych w realizacji potrzeb żywieniowych konsumentów, “Marketing i Rynek” 7/2010: 28–33.
10.Kwiatkowska E., Usługi gastronomiczne a rozwój turystyki w Polsce, in: Rozwój turystyki w warunkach Unii Europejskiej, eds. W. Cabaj, J. Feczko, WSEiP, Kielce 2009.
11.Masłowski A., Rynek usług gastronomicznych uwarunkowania i kierunki rozwoju, IRWiK, Warszawa 2001.
12.Statistical Yearbook of Poland 2000–213.
13.Statistical Yearbook of the Regions–Poland 2010–2013.