Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2017.3.39-07
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (39) 2017
Znajomość polskich produktów regionalnych i tradycyjnych wśród młodych konsumentów
(The Familiarity with Polish Regional and Traditional Products among Young Consumers)

Authors: Julita Szlachciuk
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Agnieszka Bobola
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Irena Ozimek
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Elżbieta Czyż
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Keywords: regional products traditional products young consumers promotion of regional and traditional products
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (77-88)
Klasyfikacja JEL: D12 Z32 L83
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The goal of the article was to analyze the level of familiarity with Polish regional and traditional products among young consumers. The research was based on data obtained from a diagnostic survey conducted in 2016 among 233 respondents, aged 18–34. Although preliminary due to sample size, the results confirm there is a need to run informational and promotional campaigns aimed at boosting the awareness of regional and traditional products among Polish consumers. This in turn may lead to a more balanced growth of rural areas and the development of tourism in particular regions.
Download file

Article file

Bibliography

1.Apetyt na region. Podkarpackie. Ogólnopolskie badania opinii publicznej, wrzesień 2013. Pobrano z: http://www.horecanet.pl/HorecaNet/files/d6/d693ee10-3391-490f-85f4-016711f3985d.pdf (20.11.2016).
2.Borowska, A. (2008). Postawy europejskich konsumentów wobec produktów tradycyjnych i regionalnych. Zeszyty Naukowe SGGW, Ekonomika i Organizacja Gospodarki Żywnościowej, 72, 145–160.
3.Borowska, A. (2015). Rozpoznawalność polskiej żywności regionalnej i tradycyjnej. Biuletyn Agencji Rynku Rolnego, 5, 21–25.
4.Bywalec, C., Rudnicki, L. (2002). Konsumpcja. Warszawa: PWE.
5.Dominik, P. (2014). Szlaki kulinarne jako element turystycznej atrakcyjności regionu Mazowsze. Warszawa: ASPRA-JR.
6.Gąsiorowski, M. (2004). Europejski system oznaczania jakości produktów regionalnych. W: K. Vinaver, J. Jasiński, Rzeczpospolita produktów regionalnych. Narodowa Fundacja Ochrony Środowiska, Stowarzyszenie Solidarność Francja Polska, Fundacja Fundusz Współpracy, „Agro-Smak” Polsko-Amerykański Projekt Rozwoju Produktów Lokalnych, Międzynarodowe Centrum Badań nad Środowiskiem i Rozwojem w Paryżu, Białystok–Paryż.
7.Grębowiec, M. (2010). Rola produktów tradycyjnych i regionalnych w podejmowaniu decyzji nabywczych przez konsumentów na rynku dóbr żywnościowych w Polsce. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Problemy Rolnictwa Światowego, 10 (25), 22–31.
8.Gulbicka, B. (2014). Żywność tradycyjna i regionalna w Polsce. Warszawa: IERiGR, 7.
9.Gutkowska, K., Ozimek, I. (2005). Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności – kryteria zróżnicowania. Warszawa: SGGW.
10.Gwiazdowska, K., Kowalczyk, A. (2015). Zmiany upodobań żywieniowych i zainteresowanie kuchniami etnicznymi – przyczynek do turystyki (kulinarnej?). Turystyka Kulturowa, 9, 6–22.
11.Jęczmyk, A., Tworek, N. (2009). Wpływ produktów regionalnych na atrakcyjność turystyczną obszarów wiejskich. Roczniki Naukowe SERiA, 11 (4), 129–132.
12.Jędrysiak, T. (2010). Wiejska turystyka kulturowa. Warszawa: PWE.
13.Kawa, M., Augustyńska-Prejsnar, A. (2014). Czynniki decydujące o wyborze produktów tradycyjnych i regionalnych w opinii mieszkańców Podkarpacia. Journal of Agribusiness and Rural Development, 3 (33), 51–59.
14.Korzeniowska-Ginter, R., Karbowski, A., Czarniecka-Skubina, E., Platta, A. (2014). Znajomość polskich produktów tradycyjnych i regionalnych zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Marketing i Rynek, 6, 370–385.
15.Lista produktów tradycyjnych wg województw (2016). MRiRW. Pobrano z: http://www.minrol.gov.pl/Jakosc-zywnosci/ Produkty-regionalne-i-tradycyjne/Lista-produktow-tradycyjnych (25.11.2016).
16.Panasiuk, A. (2008). Produkt turystyczny. W: A. Panasiuk (red.), Gospodarka turystyczna (s. 34–45). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
17.Produkt tradycyjny i lokalny: promocja, marka, dystrybucja – przykłady dobrych praktyk (2012). Fundacja Rolniczej Różnorodności Biologicznej AgriNatura we współpracy ze Społecznym Instytutem Ekologicznym oraz Polską Izbą Produktu Regionalnego i Lokalnego. Pobrano z: file:///C:/Users/User/Downloads/AgriNatura%20Raport%20produkt%20lokalny%20działanie%203.1.pdf (20.11.2016).
18.Rejestr (2016). Komisja Europejska. Pobrano z: http://ec.europa.eu/agriculture/quality/door/list.html?&recordStart=0&filter.dossierNumber=&filter.comboName=&filterMin.milestone__mask=&filterMin.milestone=&filterMax.milestone__mask=&filterMax.milestone=&filter.country=&filter.category=&filter.type=&filter.status= (13.11.2016).
19.Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) z dnia 21 listopada 2012 r. (UE) nr 1151/2012 w sprawie systemów jakości produktów rolnych i środków spożywczych.
20.Sala, J. (2016). Rynek żywnościowy jako element kształtujący atrakcyjność i tożsamość turystyczną Małopolski. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 3 (35), 223–236.
21.Sieczko, A., 2008, Tworzenie rynku produktów tradycyjnych i regionalnych. Zeszyty Naukowe SGGW w Warszawie, Problemy Rolnictwa Światowego, 4 (19), 397–407, za: Sobolewska J. (2006). Produkty regionalne i tradycyjne / Unijne ABC – informator dla rolników / dodatek do gazety sołeckiej. Pobrano z: http://www.gazetasolecka.pl/ tradycyjne.htm (25.11.2016).
22.Szczepaniak, J. (2013). Wordle, tagxedo i inne generatory – urokliwe chmury tagów/słów. Pobrano z: https://jszczepaniak. wordpress.com/2013/01/26/wordle-tagxedo-i-inne-generatory-urokliwe-chmury-tagowslow/ (20.11.2016).
23.Warmińska, M., Dąbrowska, A., Mozolewski, W. (2013). Produkty regionalne narzędziem promocji turystyki na obszarach wiejskich województwa pomorskiego. Barometr Regionalny, 4, 111–118.
24.Żakowska-Biemans, S., Kuc, K. (2009). Żywność tradycyjna i regionalna w opinii i zachowaniach polskich konsumentów. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 3 (64), 105–114.