Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2017.3.39-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (39) 2017
Znaczenie telewizji i internetu w promocji żywności regionalnej oferowanej w formie usług gastronomicznych
(Assessment of the Possibility of Using Television and the Internet in the Promotion of Regional Food Offered in the Form of Catering Services)

Authors: Marzena Jeżewska-Zychowicz
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Iwona Kowalczuk
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Keywords: catering services regional food TV Internet
Data publikacji całości:2017
Page range:12 (53-64)
Klasyfikacja JEL: M39 L82 L89
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the study was to evaluate the possibility of using television and Internet in the promotion of regional food offered in the form of food services, by defining the relationship between the use of the gastronomic offer and use of television and the Internet as a source of information on food, nutrition and health. The survey was conducted in 2016 among 344 adults. It was found that about half of the respondents used the catering services once a month or more often, but in this group there were significantly more younger people, respondents with higher education and those living in larger cities. The majority of the respondents used Internet and television as a source of information about food, nutrition and health, which should encourage their use to promote regional food. Information about food more often were acquiring from Internet and television people using catering services at least one time per month. Almost half of the respondents declared that there was no direct impact of online media and television on their food consumption. In view of these results it can be stated that the transmission of information on regional food offered as catering services through Internet and television can be a good way to inform about their presence on the market.
Download file

Article file

Bibliography

1.Babicz-Zielińska, E., Zabrocki, R. (2006). Zachowania konsumentów na rynku wybranych form usług żywieniowych. Handel Wewnętrzny, numer specjalny, czerwiec, 19–24.
2.Batyk, I.M. (2009). Produkty tradycyjne elementem atrakcyjności turystycznej Warmii i Mazur. W: Z.J. Dolatowski, D. Kołożyn-Krajewska (red.), Rozwój turystyczny regionów a tradycyjna żywność (s. 9–21). Częstochowa: Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa.
3.Budżety Gospodarstw Domowych w 2010 (2011). Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych GUS.
4.Budżety Gospodarstw Domowych w 2015 (2016). Warszawa: Zakład Wydawnictw Statystycznych GUS.
5.Carvalho de Rezende, D., Rodrigues Silva, M.A. (2014). Eating-out and experiential consumption: a typology of experience providers. British Food Journal, 116 (1), 91–103.
6.Graja-Zwolińska, S. (2009). Znaczenie bazy gastronomicznej w ofercie turystycznej. W: Z.J. Dolatowski, D. Kołożyn-Krajewska (red.), Rozwój turystyczny regionów a tradycyjna żywność (s. 61–62). Częstochowa: Wyższa Szkoła Turystyki i Hotelarstwa.
7.Grębowiec, M. (2010). Rola produktów tradycyjnych i regionalnych w podejmowaniu decyzji nabywczych przez konsumentów na rynku dóbr żywnościowych w Polsce. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Problemy Rolnictwa Światowego, 10 (25), 22–31.
8.Grębowiec, M. (2011). Rola produktów regionalnych i tradycyjnych w budowaniu konkurencyjnej oferty rynkowej. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 13 (3), 93–98.
9.Grębowiec, M. (2013). Rola produktów tradycyjnych i regionalnych w budowaniu konkurencyjnej oferty regionów. Roczniki Naukowe Stowarzyszenia Ekonomistów Rolnictwa i Agrobiznesu, 15 (2), 81–85.
10.Gulbicka, B. (2014). Żywność tradycyjna i regionalna w Polsce. Warszawa: Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowy Instytut Badawczy.
11.Gutkowska, K., Ozimek, I. (2005). Wybrane aspekty zachowań konsumentów na rynku żywności – kryteria zróżnicowania. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
12.Henze, H., Schulte, B. (2005). Convenience from the wrapper. Fleisch Wirtschaft International, 5, 32–34.
13.Jeżewska-Zychowicz, M. (2009). Wybrane zachowania młodych konsumentów na rynku żywności tradycyjnej i ich uwarunkowania. Żywność. Nauka. Technologia. Jakość, 3 (64), 126–136.
14.Kowalczuk, I. (2012). Zachowania konsumentów na rynku usług gastronomicznych – aspekt marketingowy. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
15.Kowalczuk, I. (2016). Organizacja żywienia przez uczestników niezorganizowanych wyjazdów turystycznych. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 2 (34), 309–319.
16.Kowalczuk, I., Gutkowska, K., Sajdakowska, M., Żakowska-Biemans, S. (2016). Product innovativeness and its impact on health related importance of food in the catering business. Acta Scientiarum Polonorum. Oeconomia, 15 (2), 75–85.
17.Kowalczuk, I., Świątkowska, M. (2015). Promocja na rynku usług gastronomicznych. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, 12 (3), 95–110.
18.Kowalczyk, A. (2008). Turystyka kulinarna jako element turystyki kulturowej. Rocznik Naukowy w Warszawie, 7, 22–30.
19.Kowrygo, B. (2000). Studium wpływu gospodarki rynkowej na sferę żywności i żywienia w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
20.Krain, K. (2007). Czas reklamy internetowej. Marketing i Rynek, 4, 28–31.
21.Krzepicka, A. (2016). Wpływ mobilnych technologii informacyjnych na procesy zakupu. Handel Wewnętrzny, 3 (362), 187–194.
22.Kuczamer-Kłopotowska, S. (2016). Rola mediów społecznościowych w komunikacji pokolenia Y. Handel Wewnętrzny, 3 (362), 216–227.
23.Levytska, G. (2011). Usługi gastronomiczne – znaczenie i tendencje rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.
24.Okraska, S. (2015). Analiza działań promocyjnych kawiarni sieciowych i ich ocena w świetle badań ankietowych. Praca magisterska. Warszawa: SGGW.
25.Parzonko, A.J. (2015). Wpływ mediów społecznościowych na zachowania konsumentów. Handel Wewnętrzny, 6 (359), 122–131.
26.Polska na talerzu 2015. Raport firmy Macro Cash & Carry. Pobrane z: http://www.grupaiqs.pl/wp-content/uploads/2015/04/raport_polska_na_talerzu_2015.pdf (3.11.2016).
27.Rejman, K., Halicka, E., Nagalska, H. (2015). Szanse polskiego rynku żywności tradycyjnej i regionalnej a zachowania konsumentów. Wieś i Rolnictwo, 3 (168), 117–132.
28.Rodgers, S. (2007). Innovation in food service technology and its strategic role. Hospitality Management, 26, 899–912.
29.Stangierska, D. (2016). Slow Food w gastronomii w kontekście zrównoważonego rozwoju. Handel Wewnętrzny, 1 (360), 122–132.
30.Stępniak, K. (2015). Mocno w górę. Nowości Gastronomiczne, wydanie specjalne: Rynek Gastronomiczny w Polsce 2014, 20–29.
31.Świątkowska, M., Berger, S. (2001). Reklama żywności jako narzędzie kształtowania postaw konsumentów i rynku produktów spożywczych. Warszawa: Wydawnictwo SGGW.