Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2017.1.37-08
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 1 (37) 2017
Motywy wyboru studiów, satysfakcja z nich oraz plany zawodowe studentów Turystyki i Rekreacji Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
(Reasons Behind Choosing a Field of Study, Satisfaction with Studies and Career Plans of Students of Tourism and Recreation at The Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz)

Authors: Mirosława Szark-Eckardt
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Beata Augustyńska
Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Collegium Medicum w Bydgoszczy

Wioletta Łubkowska
Uniwersytet Szczeciński

Maria Alicja Nowak
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: reasons behind choosing fields of study satisfaction with studies career plans
Data publikacji całości:2017
Page range:11 (101-111)
Klasyfikacja JEL: I23 I25 O15
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Willingness to complete higher education is a manifestation of an enterprising attitude. Reasons behind seeking higher education are inseparably connected with the value of education in today’s realities. The aim of this study was to determine the reasons behind the choice of study, satisfaction with studies and career plans of students of Tourism and Recreation at the Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz. 136 respondents (69% of women and 31% men) were chosen by nonprobability sampling. The method of diagnostic survey was used, which incorporated a survey (author’s questionnaire), interview and observation techniques. For the statistical inference, the incidence of features and the chi-square test for independence were used. It was found that the most common reasons to choose Tourism and Recreation at the UKW were: passion for travel and desire to explore the world, the prospect of interesting work, employment opportunities in tourism, and interest in physical recreation. Most of the students were satisfied with the chosen field of study, especially those who were motivated by sport, qualified tourism, carrier prospects and autotelic reasons. Twice as many women than men planned their professional future in tourism. Men were more likely to prefer professions related to physical culture.
Download file

Article file

Bibliography

1.Buchta, K., Skiert, M. (2008). Assessment of Professional Qualifications and Educational Plans by Tourism and Recreation Graduates. Polish Journal of Sport and Tourism, 15, 69–76.
2.Buchta. K., Skiert. M. (2009). Expectations of Tourism and Recreation Students towards the Course of Education. Polish Journal of Sport and Tourism, 16, 251–260.
3.Depta, H., Półturzycki, J. (red.) (2004). Studenci a uniwersytet. Badania nad wyborem studiów i funkcjami uczelni. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
4.Gołembski, G. (2009). Kompendium wiedzy o turystyce. Warszawa: PWN.
5.Haczek, A., Kłos, A. (2012). Znaczenie postaw przedsiębiorczych przy wyborze kierunku studiów i planowaniu kariery zawodowej studentów ochrony środowiska oraz turystyki i rekreacji Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Przedsiębiorczość – Edukacja, 8, 96–115.
6.Hibszer, A., Tracz, M., Hibszer, B. (2012). Diagnoza motywów wyboru studiów geograficznych w Polsce – ujęcie regionalne. Prace Komisji Edukacji Geograficznej, 2, 75–97.
7.Krajewska-Smardz, A., Fedyk, W., Olearnik, J. (2014). Relacje uczelni o profilu turystycznym z podmiotami sektora turystyki. Rozprawy Naukowe AWF we Wrocławiu, 46, 51–60.
8.Łubkowska, W. (2014). Pedagogika obozów letnich w programach kształcenia studentów kierunku wychowanie fizyczne oraz turystyka i rekreacja – realizowanych na Wydziale Kultury Fizycznej i Promocji Zdrowia Uniwersytetu Szczecińskiego. Aktywność Ruchowa Ludzi w Różnym Wieku, 21–24 (1–4), 21–30.
9.Łubkowska, W., Eider, J. (2014). Uczelnie wyższe Szczecina jako potencjał regionu w aspekcie kształtowania innowacyjności. Handel Wewnętrzny, 5 (352), 123–137.
10.Łubkowska, W., Tarnowski, M. (2015). Wykorzystanie parków linowych w edukacji jako formy kształtowania kompetencji społecznych studentów kierunku turystyka i rekreacja. The Wroclaw School of Banking Research Journal, 5 (6), 775–786.
11.Meyer, B. (2008). Gospodarka turystyczna i przemysł turystyczny. W: A. Panasiuk (red.), Gospodarka turystyczna (s. 13– 33). Warszawa: PWN.
12.Olszewska-Matz, A., Siwiński, W. (1987). Wpływ motywów wyboru zawodu i szkoły na wyniki procesu dydaktycznego (na przykładzie Wydziału Turystyki i Rekreacji AWF w Poznaniu). Roczniki Naukowe AWF w Poznaniu, 36, 307–311.
13.Paczyńska-Jędrycka, M., Łubkowska, W., Jońca, M. (2015). Shaping Social Competences and Social Capital in Children and Adolescents by Means of Non-formal Education Methods and Techniques. Scientific Journal of University of Szczecin ‘Service Management’, 15 (1), 67–75. DOI: 10.18276/smt.2015.15-08.
14.Panasiuk, A. (2008). Kadry w gospodarce turystycznej. Szczecin: Wyd. Naukowe US.
15.Panasiuk, A. (2014). Rynek turystyczny: studium strukturalne. Warszawa: Difin.
16.Pasek, M., Dróżdż, R. (2014). Postawy względem turystyki w świetle wybranych uwarunkowań osobniczych i środowiskowych [Tourism Attitudes in Students in Light of Some Personal and Environmental Prerequisites]. W: R. Dróżdż, J. Olszewski (red.), Turystyka: nowe trendy (s. 132–166). T. 3. Sopot: Europejska Szkoła Wyższa.
17.Radzińska, M., Nowak, L., Nowak, M.A. (2016a). Motives for Commencing Studies and Expecta tions Concerning
18.Professional Competence in Students Who Practice, Used to Prac tice or Have Never Practiced Sport. Central European Journal of Sport Sciences and Medicine, 13 (1), 37–45. DOI: 10.182 76/cej.2016.1-04.
19.Radzińska, M., Nowak, L., Nowak, M.A. (2016b). Satysfakcja z wyboru studiów a zamierzenia zawodowe studentów wychowania fizycznego. Prace Naukowe Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Kultura Fizyczna, XV (2), 109–124. DOI: 10.16926/kf.2016.15.15.
20.Sawińska, A. (2014). Seniorzy i preseniorzy jako perspektywiczny podmiot rynku turystycznego i rekreacyjnego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 46, 171–177.
21.Seweryn, R. (2015). Wkład turystyki w tworzenie miejsc pracy w Polsce na tle wybranych krajów Unii Europejskiej po 1989 roku. Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, 41 (1), 390–399.
22.Sitarska, B., Janowski, K., Droba, R. (red.) (2009). Wiedza, umiejętności, postawy, a jakość kształcenia w szkole wyższej. Siedlce: Wyd. Akademii Siedleckiej.
23.Surówka-Fenczyn, I. (1992). Motywy wyboru kierunków kształcenia u studentów turystyki i rekreacji. Folia Turistica, 3, 95–101.
24.Szark-Eckardt, M., Perzyńska, A., Żukowska, H., Zegarski, T. (2015). Physical Activity and Other Lifestyle Measures of Medical Students. Health and Wellness, 1, 281–294.
25.Travel & Tourism Economic Impact 2014 (2014). London: World Travel & Tourism Coun-cil.
26.Ziółkowski, R. (2013). Analiza potrzeb zatrudnienia w sektorze turystycznym w regionie Polski północno-wschodniej.
27.Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 785, Ekonomiczne Problemy Turystyki, 4 (24), 159–175.