Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.3.35-23
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (35) 2016
Dynamika i cechy międzynarodowego ruchu turystycznego w Tunezji w latach 1960–2015
(The Dynamics and Features of International Tourist Movement in Tunisia in the Years 1960–2015)

Authors: Monika Widz
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Teresa Brzezińska-Wójcik
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Keywords: Tunisia tourist movement the image of place safety
Data publikacji całości:2016
Page range:13 (287-299)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Tunisia has the highest rate of development of tourism among the Mediterranean countries since the sixties of the twentieth century. It is one of the most popular destinations chosen by tourists from European countries as well as from the Maghreb. In the socio-economic stability of the country, the income from tourism plays a significant role. They grow on a regular basis from year to year, significantly influencing (about 7%) at the size of the country’s GDP and at the provision of jobs (420,000) in the tourism industry. The paper presents the results of studies (from July 2013 to August 2015) on the dynamics of Polish tourists coming to Tunisia. It has also been analyzed the intensity of international tourism in Tunisia since 1960 to August 2015. An analyzed issues included the features of tourists visiting Tunisia, the impact of the terrorist attacks of 2015 years on the Tunisian tourist market and also rated the image of Tunisia as a tourist destination from Polish tourists’ point of view. Among the attributes of image selected for testing in 2015, the lowest note achieved the following ones: “the security inside the hotel and its area” – 2.93 and “security outside the hotel” – 2.78. The reason of such low notes were terrorist attacks, resulting in deaths of many European tourists. In the light of survey result it should be emphasized that sense of security significantly affects on the image of destination positively, concerning the intensity of tourist traffic in this area.
Download file

Article file

Bibliography

1.Cudny, W. (2005). Stan obecny i perspektywy rozwoju turystyki przyjazdowej w Tunezji. Turystyka i Hotelarstwo, nr 8, 119–132.
2.Dłużewska, A. (2006). Wpływ islamu na perspektywy rozwoju turystyki w Tunezji. W: J. Krupa, J. Biliński (red.), Turystyka w badaniach naukowych. Prace przyrodnicze i humanistyczne (s. 289–303). Rzeszów: Wyd. WSIiZ.
3.Dłużewska, A. (2009). Społeczno-kulturowe dysfunkcje turystyczne w krajach islamu. Warszawa: Wyd. UW.
4.Echtner, C.M., Ritchie, J.R.B. (1993). The Measurement of Destination Image: An Empirical Assessment. Journal of Travel Research, no. 31 (4), 3–13.
5.Ferreira, S.D., Rial, A., Varela, J. (2009). Post Hoc Tourist Segmentation with Conjoint and Cluster Analysis. PASOS, Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, no. 7 (3), 491–501.
6.Ferreira Lopes, S.D. (2011). Destination Image: Origins, Developments and Implications. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, no. 9 (2), 305–315.
7.Gallarza, M.G., Saura, I.G., García, H.C. (2002). Destination Image Towards a Conceptual Framework. Annals of Tourism Research, no. 1, 56–78.
8.Glińska, E., Florek, M., Kowalewska, A. (2009). Wizerunek miasta – od koncepcji do wdrożenia. Warszawa: Wolters Kluwer business.
9.Glińska, E. (2011). Sposoby badania wizerunku miejsca. Samorząd Terytorialny, nr 11, 33–44.
10.Helnarska, K.J. (2004). Międzynarodowy ruch turystyczny w Unii Europejskiej. Toruń: Wyd. Adam Marszałek.
11.Kamińska, N. (2015). Turystyka murem za Tunezją. Pobrane z: http://www4.rp.pl/Biura-podrozy/310309931-Turystykamurem-za-Tunezja.html (30.10.2015).
12.Kotler., Ph., Asplund, Ch., Reing, I., Haider, D. (1999). Marketing Places Europe, New Jersey: Prentice Hall.
13.Marczak, M. (2006). Wpływ terroryzmu na rozwój turystyki międzynarodowej. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 738, Ekonomiczne Problemy Usług nr 4 (20), 89–102.
14.ONTT. (2002). National Office of the Tunisian Tourism, Tourisme en chiffres 2002. Pobrane z; http://www.tourisme.gov. tn/realisations-et-perspectives/tourisme-en-chiffres.html (20.10.2015).
15.ONTT. (2010). National Office of the Tunisian Tourism, Tourisme en chiffres 2010. Pobrane z: http://www.tourisme.gov. tn/realisations-et-perspectives/tourisme-en-chiffres.html (20.10.2015).
16.ONTT. (2012). National Office of the Tunisian Tourism, Tourisme en chiffres 2012. Pobrane z: http://www.tourisme.gov. tn/realisations-et-perspectives/tourisme-en-chiffres/statistiques-2012.html (20.10.2015).
17.ONTT. (2015). National Office of the Tunisian Tourism, Tourisme en chiffres 2015. Pobrane z: http://www.tourisme.gov. tn/realisations-et-perspectives/tourisme-en-chiffres/stat-15.html (20.10.2015).
18.Pinkwart, M. (2015). Konferencja w Warszawie: Tunezja zapewnia o bezpieczeństwie dla turystów. Pobrane z: http:// turystyka24.tv/konferencja-w-warszawie-tunezja-zapewnia-o-bezpieczenstwie/ (14.10.2015).
19.Poirier, R.A. (1995), Tourism and Development in Tunisia, Annals of Tourism Research nr 22 (1), s. 157–171.
20.Poirier, R.A., Wright, S. (1993). The Political Economy of Tourism in Tunisia. The Journal of Modern African Studies, no. 31, 149–162.
21.Półtorak, M. (2015). Wojna domowa w Libii – chaos, który zagraża Europie. Pobrane z: http://www.psz.pl/117-polityka/ wojna-domowa-w-libii-chaos-ktory-zagraza-europie (14.10.2015).
22.Staszek, M., Świeca, A., Brzezińska-Wójcik, T. (2013). Analiza ofert polskich touroperatorów na sezon 2012/2013 na podstawie turystyki wyjazdowej do Tunezji – jednego z najpopularniejszych kierunków wakacyjnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, nr 304, 314–324.
23.Szromnik, A. (2007). Marketing terytorialny. Miasto i region na rynku. Kraków: Wolters Kluwer business.
24.Tahi, M.S. (1992). The Arduous Democratisation Process in Algieria. The Journal of Modern African Studies, no. 30/3, 397–419.
25.Tokarz, A. (2009). Wizerunek regionu. W: B. Meyer, D. Milewski (red.), Strategie rozwoju turystyki w regionie (s. 355– 364). Warszawa: PWN.
26.Weigert, M. (2012). Le tourisme en Tunisie : Les défis à l’heure de la transition démocratique. Pobrane z: http://www.ipemed.coop/adminIpemed/media/fich_article/1326104889_LesNotesIPEMED_12_LeTourismeEnTunisie_janv12. pdf (14.10.2015).
27.WTTC 2013. Travel & Tourism Economic Impact 2012. European Union, World Travel & Tourism Council WTTC 2013. Pobrane z: http://en.youscribe.com/catalogue/tous/professional-resources/stock-market-and-finance/wttc-travel-tourism-economic-impact-2013-world-2313985 (10.10.2015).
28.WTTC 2015. Travel & Tourism Economic Impact 2015. European Union, World Travel & Tourism Council WTTC 2015. Pobrane z: https://www.wttc.org//media/files/reports/economic%20impact%20research/regional%202015/ word2015.pdf (2.01.2016).
29.Zdon-Korzeniowska, M., Rachwał, T. (2011). Turystyka w warunkach światowego kryzysu gospodarczego. Prace Komisji Geografii Przemysłu Polskiego Towarzystwa Geograficznego, nr 18, 116–128.