Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.3.35-17
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (35) 2016
Rynek żywnościowy jako element kształtujący atrakcyjność i tożsamość turystyczną Małopolski
(Catering Service Market as an Element Enhancing the Tourist Attractiveness and Identity of Lesser Poland Province)

Authors: Józef Sala
Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Keywords: culinary tourism food trails culinary festivals
Data publikacji całości:2016
Page range:14 (209-222)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Provision of food has been attributed a major role on the tourist market, and the cost of food has consistently remained at the top of tourist expenditure. While becoming consumers on the tourist services market, the travelers satisfy their needs in various establishments, buy food on their own, purchase regional products to supply their household pantries. Over the past decade, owing to the increasing popularity of regional and traditional products, tourism focused on sampling food products and enhancing culinary experience. The food items and culinary traditions of Lesser Poland are distinctive due to their character. The region offers numerous tasty regional and traditional products. The tourists can frequent restaurants recommended by the Michelin guidebook, and take part in numerous attractive culinary festivals. The visitors of Lesser Poland can roam more and more popular food trails which enhance the attractiveness of the region and its identity.
Download file

Article file

Bibliography

1.Badania ruchu turystycznego w województwie małopolskim w 2014. Raport końcowy za rok 2014. Gdańsk: EU-Consult.
2.Chechelski, P. (2013). Tendencje zmian w handlu detalicznym żywnością pod wpływem korporacji transnarodowych. Warszawa: IERiGŻ-PIB.
3.Gaweł, Ł. (2011). Szlaki dziedzictwa kulturowego. Teoria i praktyka zarządzania. Kraków: Wyd. UJ.
4.Gąsiorowski, M. (red.). (2005). O produktach tradycyjnych i regionalnych. Możliwości a polskie realia. Warszawa: Fundacja Fundusz Współpracy.
5.Global Report on Food Tourism. (2012). Madrid: UNWTO.
6.Hall, C.M., Mitchell, R., Cambourne, B. (2003). Food Tourism. London: Butterworth–Heinemann.
7.http://krakow.pl/informacje (20.08.2015).
8.Jeżewska-Zychowicz, M. (2007). Zachowania żywieniowe i ich uwarunkowania. Warszawa: Wyd. SGGW.
9.Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B. (2010). Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, Warszawa:
10.PWE.
11.Karim, S. (1994). Culinary Tourism as Destination Attraction: An Empirical Examination of Destination’s Food Image and Information Sources. New York: New York University.
12.Long, L. (2004). Culinary Toursim. Lexington: The University Press of Kentucky.
13.Love, F. (2007). McDonalds. Historia złotych łuków. Warszawa: VFP Communications Ltd.
14.Małopolska, święta, tradycje, zwyczaje. (2010). Kraków: Wydawnictwo Departamentu Promocji i Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
15.Mikos v. Rohrscheidt, A. (2008). Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy, Gniezno: GWSHM Milenium.
16.Milewska, M., Prączko, A., Stasiak, A. (2010). Podstawy gastronomii. Warszawa: PWE.
17.Oscypek. Pobrane z: www.minrol.gov.pl (21.10.2015).
18.Produkty regionalne i tradycyjne. Pobrane z: www.minrol.gov.pl (20.10.2015).
19.Shenoy, S. (2005). Food Tourism and the Culinary Tourist. Clemson: Clemson University. smak.malopolski.pl (20.08.2015).
20.Stadiem, W., Gibbs, M. (2007). Everybody East There. New York: Workman Publishing Company.
21.Sztorc, M. (2013). Strategie konkurencji międzynarodowych grup i koncernów hotelarskich na rynku polskim. Kraków: Wyd. UE w Krakowie.
22.Turystyka i wypoczynek w gospodarstwach domowych w 2013. Warszawa: GUS.
23.Winawer, Z., Wujec, H. (2013). Produkty regionalne i tradycyjne we Wspólnej Polityce Rolnej. Warszawa: Europejski Fundusz Rozwoju Wsi Polskiej.