Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.3.35-16
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (35) 2016
Warunki środowiska naturalnego jako determinanta lokalizacji gospodarstw agroturystycznych na przykładzie województwa kujawsko-pomorskiego
(Environmental Conditions as a Determinant of the Location of Agritourism Farms on the Example of Kujawsko-Pomorskie Voivodeship)

Authors: Dariusz Sokołowski
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Keywords: agritourism farms natural environment geographic and natural conditions Kujawsko-Pomorskie voivodeship
Data publikacji całości:2016
Page range:14 (195-208)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper concerns the issues of geographical and natural determinants of the development of tourism. Specifically, it examines the influence of the environment on the distribution of agritourist farms, which are a supply-side factor of tourism. Two categories of components of the environment are analysed. The first category has a general positive impact on tourism (improving the attractiveness of the area from the tourist’s point of view) and a neutral or negative impact on agricultural production. The components of the second group are generally neutral for tourism, but beneficial for agriculture. They favour maintaining farming activity and discourage farmers from turning to other economic activities or taking up supplementary business, including rural tourism. The influence of individual factors were tested using correlation methods. The results of the study corroborate the hypothesis about the significant influence of certain geographic and natural factors (forest cover, share of surface waters, share of protected areas, quality of agricultural production space) on the development of agritourism farms, as well as the directions of specific types of relationships.
Download file

Article file

Bibliography

1.Drzewiecki, M. (2009). Agroturystyka współczesna w Polsce. Gdańsk: Wyd. WSTiH.
2.Lane, B., Majewski, J. (red.). (2001). Turystyka wiejska i rozwój lokalny. Poznań: Fundacja Fundusz Współpracy.
3.Middleton, V.T.C. (1996). Marketing w turystyce. Warszawa: Polska Agencja Promocji Turystyki.
4.Oleksiuk, A. (2007). Marketing usług turystycznych. Warszawa: Difin.
5.Roberts, L., Hall, D. (2001). Rural Tourism and Recreation: Principles to Practice. Wallingford: CABI Publishing.
6.Warunki przyrodnicze produkcji rolnej w województwie bydgoskim. (1982). Puławy: Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach.
7.Warunki przyrodnicze produkcji rolnej w województwie toruńskim. (1982). Puławy: Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach.
8.Warunki przyrodnicze produkcji rolnej w województwie włocławskim. (1982). Puławy: Instytut Uprawy, Nawożenia i Gleboznawstwa w Puławach.
9.Wojciechowska, J. (2009). Procesy i uwarunkowania rozwoju agroturystyki w Polsce. Łodź: Wyd. UŁ.
10.Zawadka, J. (2010). Ewolucja działalności agroturystycznej w Polsce i typologia wiejskich gospodarstw turystycznych. Oeconomica, nr 9 (4), 627–638.
11.Zawadka, J. (2013). Ekonomiczno-społeczne determinanty rozwoju agroturystyki na Lubelszczyźnie na przykładzie wybranych gmin, Warszawa: SGGW.