Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.3.35-06
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (35) 2016
Warszawa jako obszar recepcji turystyki Jidysz-kulturowej
(Warsaw as the Reception Area of the Yiddish – Cultural Tourism)

Authors: Agata Balińska
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Keywords: tourism Yiddish-cultural forms of tourism Warsaw research results
Data publikacji całości:2016
Page range:12 (73-84)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The aim of the article was to identify forms of cultural tourism based on the remains of Yiddish culture in Warsaw. It has been made the characteristics of forms of the Yiddish-cultural tourism. The results of empirical research conducted among participants in the various events of Jewish culture. Research shows that Yiddish culture is still seen quite stereotypically, is not sufficiently promoted and exploited for tourist purposes.
Download file

Article file

Bibliography

1.ATLAS, European Association for Tourism and Leisure Education. (2006). Tourism Trends for Europe, European Travel Commission.
2.Barbier, B. (2005). Wybrane aspekty turystyki kulturowej Francuzów. Turyzm, nr 15/1–2, 95–120.
3.Bergman, E. (2000). Żydzi Warszawy. Warszawa: Żydowski Instytut Historyczny.
4.Gaworecki, W.W. (2001). Turystyka. Warszawa: PWE.
5.Gdowski, J. (2011). Długa historia Żydów. Wrocław: Nortom.
6.Janowski, A. (2009). Warszawa. LTW.
7.Jędrysiak, T. (2008). Turystyka kulturowa. Warszawa: PWE.
8.Komsta, A. (2013). Problem dark tourism i jego możliwości w Polsce. Turystyka Kulturowa, nr 2, 46–65.
9.Kowalczyk, A. (2005). Nowe formy turystyki miejskiej. Prace i Studia Geograficzne, t. 35, 155–197.
10.Kowalczyk, A. (2008). Współczesna turystyka kulturowa – między tradycja a nowoczesnością. W: A. Kowalczyk (red.), Turystyka kulturowa (spojrzenie geograficzne) (s. 9–57). Warszawa: Uniwersytet Warszawski.
11.Małek, J. (2003). Turystyka kulturowa jako czynnik rozwoju lokalnego. Prace i Studia Geograficzne, t. 32, 13–34.
12.Małkowska-Bieniek, E. (2009). Polskie judaika jako magnes turystyczny. Turystyka Kulturowa, nr 4, 29–62.
13.Michalska-Dudek, I., Przeorek-Smyka, R. (2012). „Turystyka smoleńska” przykładem produktu tanatoturystycznego biur podróży. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 669, Ekonomiczne Problemy Usług nr 84, 472–473.
14.Richards, G. (2011). Cultural Tourism: Global and Local Perspectives. New York–London: Routledge.
15.Rottermund, A. (1999). O współczesnych poglądach na muzealnictwo. W: K. Mazurek-Łopacińska (red.), Problemy zarządzania sferą kultury i turystyki (s. 53–63). Wrocław: Wyd. AE we Wrocławiu.
16.Szczepankiewicz-Battek, J., Dąbrowska, M. (red.). (2010). Turystyka kulturowa w świetle badań interdyscyplinarnych. Legnica: Wyd. PWSZ w Legnicy.
17.Tanaś, S. (2006). Tanatoturystyka – kontrowersyjne oblicz turystyki kulturowej. Peregrinus Cracoviensis, z. 17, 85–100.
18.Wawrzyniak, M. (2010). Czytanie miasta – idea produktu turystyki literackiej na przykładzie Łodzi. Turystyka Kulturowa, nr 3, 16–29.
19.www.jewish.org.pl (20.10.2015).
20.Wyszowska, I. (2008). Turystyka biograficzna – istota, znaczenie, perspektywy. Turystyka Kulturowa, nr 1, 22–33.
21.Zabytki kultury żydowskiej w Warszawie, Centrum Edukacji Obywatelskiej, Pobrane z: www.ceo.org.pl (20.10.2015).
22.Žuromskaite, B. (2009). Rozwój turystyki kulinarnej na Litwie. Turystyka Kulturowa, nr 12, 21–32.