Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.3.35-04
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 3 (35) 2016
Warszawa jako główny obszar recepcji ruchu turystycznego w Polsce
(Warsaw as the Main Tourist Reception Area in Poland)

Authors: Ewa Ferens
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Keywords: tourist reception area tourist movement Warsaw
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (49-58)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This paper concerns the issue of big cities as popular tourist reception areas. The most visited city in Poland is Warsaw, which determines tourist movement in the whole mazowieckie region. The article describes Warsaw as the main tourist destination in Poland and presents the size and growth dynamics of domestic and international tourist movement in the years 2009–2014. It has been underlined that the tourist attractiveness of mazowieckie region is based on the presence of the capital city. In order to increase the tourist movement in Mazovia it is important to create a complex tourism product and common image of the whole region.
Download file

Article file

Bibliography

1.Chrząścik, M. (2012). Zastosowanie koncepcji marketingu terytorialnego w procesach komunikacyjnych jednostek terytorialnych. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach, nr 95, 527–538.
2.Crouch, G.I., Ritchie, J.R.B. (1999). Tourism, Competitiveness and Societal Prosperity. Journal of Business Research, no. 44 (3), 137–152.
3.Czornik, M. (2005). Miasto. Ekonomiczne aspekty funkcjonowania. Katowice: Wyd. AE w Katowicach.
4.Dredge, D. (1999). Destination Planning and Design. Annals of Tourism Research, no. 26, 137–152.
5.Dziedzic, E. (1998). Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, Warszawa: SGH.
6.Ekspertyza w zakresie potencjału produktów turystyki wiejskiej w Polsce i ich konkurencyjności na regionalnym, krajowym i zagranicznym rynku usług turystycznych. (2012). Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Turystyki SA.
7.Jansen-Verbeke, M., Lievois, E. (1999). Analysing Heritage Resources for Urban Tourism in European Cities. W: D.G. Pierce, I.R. Butler (red.), Contemporary Issuses in Tourism Development (s. 81–107). London: Routledge.
8.Kosmaczewska, J. (2012). Efektywność gospodarowania popytem turystycznym przez interesariuszy na przykładzie gmin nadmorskich. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 698, 427–438.
9.Kruczek, Z., Zmyślony, P. (2010). Regiony turystyczne, Kraków: Proksenia.
10.Law, C. (2002). Urban Tourism. The Visitor Economy and the Growth of Large Cities. London: Continuum.
11.Leiper, N. (1995). Tourism management. Melbourne: RMIT Press.
12.Liszewski, S. (2003). Region turystyczny. Turyzm, t. 13, z. 1, 43–54.
13.Nawrot, Ł., Zmyślony, P. (2009). Regiony turystyczne na międzynarodowej arenie konkurencji. Folia Turistica AWF Kraków, nr 21, 31–51.
14.Ostrowska, B. (2010). Ocena funkcji turystycznej miast wojewódzkich w Polsce. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, nr 842, 53–67.
15.Porter, M.E. (1998). Clusters and the New Economics of Competition. Harvard Business Review, 77–90.
16.Rohrscheidt, A.M. (2008). Turystyka kulturowa. Fenomen, potencjał, perspektywy. Gniezno: GWSHM Milenium.
17.Sassen, S. (2006). Cities in a World Economy, Thousand Oaks, California: Pine Forge Press.
18.Strategia rozwoju turystyki w województwie mazowieckim na lata 2007–2013.
19.Strategia rozwoju turystyki w województwie mazowieckim na lata 2014–2020.
20.Szymkowiak, A. (2014). Portale zakupów grupowych jako narzędzie promocji turystyki miejskiej w formie city break. Studia Oeconomica Posnaniensia, vol. 2, no. 3 (264), 136–153.
21.Trew J., Cockerell, N. (2002). The European Market for UK City Breaks. Insights, 58 (14), 85–111.
22.Turystyka w 2009 roku, GUS.
23.Turystyka w 2010 roku, GUS.
24.Turystyka w 2011 roku, GUS.
25.Turystyka w 2012 roku, GUS.
26.Turystyka w 2013 roku, GUS.
27.Turystyka w 2014 roku, GUS.