Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.1.33-21
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 1 (33) 2016
Niskobudżetowa turystyka indywidualna jako forma aktywności turystycznej
(Individual Low-Budget Tourism as a Form of Tourist Activity)

Authors: Leszek Kozłowski
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Aneta Brzykca
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

Roman Rudnicki
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Keywords: low-budget tourism low-cost tourism backpacking
Data publikacji całości:2016
Page range:14 (259-272)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Low-budget tourism includes tourist travels, organized and undertaken personally by individuals or small groups with the least possible use of financial resources. Groups of consumers with low income have possibilities to move for tourism purposes following: the low prices of travelling, increasing financial capability of the tourists, the removal of administrative barriers at national borders, expanding access to information, networking of tourism services and increasing transport accessibility of tourist reception areas. The aim of the study is to present the low-budget individual (unorganized) tourism as a form of tourist activity. The work contains thesis on the growing importance of individualized and low-cost ways of travelling. Presented text delivers: a profile of the low-budget tourist, a description of the objectives and ways of travelling; it also analyzes the experience acquired during these journeys. The description is based on qualitative research conducted in the form of an interview. The choice of low-cost form of travel is a derivative of the economic situation of tourists, not their specific preferences. Important is the very fact of travelling, and not the reaching a destination at all costs. Economic costs of such trips are even several times smaller than journeys organized by travel agencies. Contrary to expectation, the goals of the low-cost tourists are relatively expensive countries: travel costs should be cheap, not destination. The main factor shaping this form of travelling is the Internet and social media. Individual low-budget tourism, disseminated on the Web by sharing travel experiences, can become in the near future an important trend in whole tourism economy.
Download file

Article file

Bibliography

1.Ateljevic I., Doorne S., 2004, Theoretical Encounters: A Review of Backpacker Literature, w: The Global Nomad: Backpacker Travel in Theory and Practice, Tourism and Cultural Change Series, red. G. Richards, J. Wilson, Channel View Publications, Clevedon – Tonawanda – Ontario – Church Point, s. 60–76, https://books.google.nl/bo oks?id=iV2UDJNyGkYC&pg=PA3&hl=pl&source=gbs_toc_r&cad=2#v=onepage&q&f=false, dostęp 5.06.2015.
2.Babbie E., 2013, Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
3.Beyond Backpacker Tourism: Mobilities and Experiences, 2010, red. K. Hannam, A. Diekmann, Tourism and Cultural Change: 21, Channel View Publications, Bristol – Tonawanda – Ontario, https://books.google.nl/books?id=rNwtjt MXzz0C&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false, dostęp 15.06.2015.
4.Gaworecki, W.W., 1982, Ekonomika i organizacja turystyki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
5.Hannam, K., Ateljevic, I., 2008, Backpacker Tourism. Concepts and Profiles, Torusim and Cultural Change 13, Clevedon– Buffalo–Toronto.
6.Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł – organizacja – zarządzanie, PWE, Warszawa.
7.Kowalczyk-Anioł, J., 2011, Kluby wzajemnej gościnności – signum temporis współczesnej turystyki polskiej młodzieży, w: Perspektywy i kierunki rozwoju turystyki społecznej w Polsce, red. A. Stasiak, Wyd. WSTH w Łodzi, Łódź, s. 141–156.
8.Kurek, W. (red.), Turystyka, 2008, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
9.Millburn, J.F., Nicodemus, R., What is minimalism?, www.theminimalists.com/minimalism, dostęp 20.03.2015.
10.Przecławski, K., 1979, Socjologiczne problemy turystyki, Instytut Wydawniczy CRZZ.
11.Rozwój badań geograficznych nad turystyką, 2015, red. Z. Młynarczyk, A. Zajadacz, Uwarunkowania i plany rozwoju turystyki, Tom XIV, Turystyka i Rekreacja – Studia i Prace 14, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań, s. 125.
12.Shaw, G., Williams, A.M., 2004, Tourism and Tourism Spaces, Sage Publications Ltd., London – Thousand Oaks – New Delhi, https://books.google.nl/books?id=HVhwjhExw1wC&printsec=frontcover&hl=pl#v=onepage&q&f=false, dostęp 10.06.2015.
13.Słownik języka polskiego PWN, http://sjp.pwn.pl/, dostęp 25.03.2015.
14.Sukiennik, M., 2014, Turystyka w czasach przesytu. Slow Travel jako alternatywa, „Turystyka Kulturowa” nr 3, s. 21–38.