Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.1.33-01
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 1 (33) 2016
Współczesny marketing w turystyce i jego specyfika
(Contemporary Marketing in Tourist Industry .)

Authors: Janusz Olearnik
Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu
Keywords: tourism marketing in tourist industry systemic products experience economy
Data publikacji całości:2016
Page range:11 (9-19)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

This paper is the theoretical concept of specific features of marketing in tourism. The starting point is the assumption that the main principles of marketing are universal and sustainable, for each economy sector and market segment. However, considering the new circumstances and new challenges of the twenty-first century we should seek specific marketing concepts in tourism. The author indicates and describes the following five specific features of marketing in tourism: interdisciplinary and multi-dimensionality of tourism, the application the principles of experience economy in marketing, new concept of systemic products, the features and specificity of tourist stream, advantage of new opportunities in the e-marketing.
Download file

Article file

Bibliography

1.Andreasen, A.R., 1995, Marketing Social Change, Jossey-Bass, San Francisco.
2.Altkorn, J., 1994, Marketing w turystyce, PWN, Warszawa.
3.Buhalis, D., 2008, Technologie informatyczne i telekomunikacyjne w turystyce, w: Zarządzanie turystyką, red. L. Pender, R. Sharpley, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
4.Dziewanowska, K., Kacprzak, A., 2013, Marketing doświadczeń. Geneza i rozwój. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
5.Dziewanowska, K., 2013, Nowe oblicze marketingu – koncepcja marketingu doświadczeń, „Marketing i Rynek” nr 1.
6.Gołembski, G. (red.), 2009, Kompendium wiedzy o turystyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
7.Kaczmarek, J., Stasiak, A., Włodarczyk, B., 2010, Produkt turystyczny. Pomysł, organizacja, zarządzanie, PWE, Warszawa.
8.Kalecińska, J., 2013, Nowe technologie w branży turystycznej, AWF, Warszawa, www.ecorys.pl.
9.Kotler, Ph., Kartajaya, H. i Setiawan, I., 2010, Marketing 3,0, MT Biznes, Warszawa.
10.Kotler, Ph., Roberto, N., Lee, N., 2002, Social Marketing: Improving the Quality of Life, Sage Publications London.
11.Kuczamer-Kłopotowska, S., 2009, Internet jako narzędzie komunikacji marketingowej, w: Marketing przyszłości – trendy, strategie, instrumenty, red. G. Rosa, A. Smalec, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 559, Ekonomiczne Problemy Usług.
12.MacCannell, D., 2005, Turysta. Nowa teoria klasy próżniaczej, Muza SA, Warszawa.
13.Marciszewska, B., 2010, Produkt turystyczny a ekonomia doświadczeń, C.H. Beck, Warszawa.
14.Mazur, J., 1993, Marketing usług turystycznych, First Business College, Warszawa.
15.Medlik, S., 1995, Leksykon podróży, turystyki, hotelarstwa, PWN, Warszawa.
16.Michalska-Dudek, I., Przeorek-Smyka, R., 2010, Marketing biur podróży, C.H. Beck, Warszawa.
17.Middleton, V.T.C., 1996, Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa.
18.Leniartek, M.K., Widawski, K. (red.), 2012, Nowa ekonomia turystyki kulturowej, Wyd. WSZ Edukacja, Wrocław.
19.Panasiuk, A. (red.), 2013, Marketing w turystyce i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
20.Pawlicz, A., 2012, E-turystyka: ekonomiczne problemy implementacji technologii cyfrowych w sektorze turystycznym, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
21.Pine II, B.J., Gilmore, J.H., 1999, The Experience Economy. Work Is Theatre & Every Business a Stage, Harvard Business School Press, Boston.
22.Pine II, B.J., Gilmore, J.H., 2011, The Experience Economy, Harvard Business Review Press, Boston.
23.Pluta-Olearnik, M., 1994, Marketing usług – idee, zastosowania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
24.Rapacz, A., Jaremen, D.E., 2015, ICT a innowacje marketingowe w przedsiębiorstwach turystycznych, „Logistyka” nr 2, s. 1346–1354.
25.Rapacz, A., 1994, Przedsiębiorstwo turystyczne. Podstawy i zasady działania, PWN, Warszawa.
26.Schmitt, B.H., 1999a, Experiential Marketing, „Journal of Marketing Management”, nr 15.
27.Schmitt, B.H., 1999b, Experiential Marketing. How to Get Customers to Sense, Feel, Think Act, Relate to Your Company and Brands, The Free Press, New York.
28.Stasiak, A., 2013, Produkt turystyczny w gospodarce doświadczeń, „Turyzm”, nr 23/1.
29.Żabiński, L. (red.), 2012, Marketing produktów systemowych, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.