Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.2.34-21
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (34) 2016
Przychody pozabiletowe w transporcie lotniczym
(Ancillary Revenues in Air Transport)

Authors: Joanna Hawlena
Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie
Keywords: Air transport low cost carriers ancillary revenues
Data publikacji całości:2016
Page range:10 (251-260)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Revenue Management and pricing procedure are key issues for the service sector. Experience of air carriers in the field of revenue management can be seen as an example of increasing profits and creating value of the company at a time when the possibilities of further increases in productivity and cost savings have been exhausted. Having at disposal limited financial reserves and low possibilities of further reductions in operating costs, companies operating in the aviation industry began to intensively seek to improve economic efficiency, by activating the supply carried out within a wider range of modern portfolio of additional services. The study attempts to define this concept, presents the genesis and essence of the techniques of obtaining revenue for services other than tickets, shows the classification of that kind of revenue and points out its importance in the economic balance of the carriers operating in the low cost sector. It also presents elements of the revenue management system on which organizations must particularly focus in order to properly implement the concept discussed herein.
Download file

Article file

Bibliography

1.Cambridge Advanced Learner's Dictionary, (2008) Cambridge , With CD ROM. Combridge Uniwerssity Press.
2.Doganis R., (2006),The Airline Business, New York, Routledge.
3.Gross S., Schroder A., (2007), Handbook of Low Cost Airlines, Berlin., Erich Schmidt Verlag,
4.Hawlena J., (2004), Determinanty kształtowania cen usług transportowych, Katowice, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
5.Hawlena J. , (2012 ), Znaczenie przewoźników niskokosztowych w procesie rozwoju turystyki kontynentalnej na przykładzie Europy. Logistyka nr 3.
6.Holloway S., (2008), Aldershot, Straight and Level. Practical Airline Economics, Ashgate Publishing Ltd.
7.http://www.rynek-turystyczny.pl/artykul/8783/amadeus-i-accor-rozszerzaja-wspolprace-w-dziedzinie-zarzadzania-przychodami.html [dostęp, 10.10.2015].
8.http://pieniadze.gazeta.pl/Gospodarka/1,122003,14626345,Linie_lotnicze_zarabiaja_krocie_na_oplatach_dodatkowych.html [dostęp, 10.10.2015].
9.Roczne deklaracje finansowe linii lotniczych za lata 2007-2014. http://www.amadeus.com/blog/31/05/ancillary-revenue-growth-is-seemingly-unstoppable [podjęto 20.10.2015)].
10.Rudawska I., (2009), Usługi w gospodarce rynkowej, Warszawa, PWE.
11.Stanton W.J. (1881), Fundamentals of Marketing. New York., Mc Graw-Hill Inc.
12.Wędzki D., Analiza wskaźnikowa sprawozdania finansowego, Wolters Kluwer Polska, Kraków 2007.
13.World Airline Rankings Financial (2009-2015), Airlione Busines August
14.Worldwide Review of Ancillary Revenue Statistics (2009-2015), Amadeus Ancillary Revenue Guide by ldeaWorks
15.Ziob Ł., (2009), Wykorzystanie sprzedaży pokładowej jako kanału dystrybucji towarów w działalności linii lotniczych, w J. Hawlena (red.). Funkcjonowanie i rozwój przedsiębiorstw sektora TSL , Kraków, Wydawnictwo AT Group.
16.Ziob Ł., (2010), Przychody pozabiletowe - istotny element zwiększania konkurencyjności niskokosztowych linii lotniczych, w M. Michałowska (red.). Efektywność transportu w teorii i praktyce. Katowice, Prace Naukowa Akademii Ekonomicznej w Katowicach.
17.Ziob Ł., (2011), Revenue management – possibilities of implementation in polish transportation enterprises. w: Kieruki rozwoju współczesnych systemów transportowych w warunkach globalizacji, w J. Hawlena( red.), Radom, Instytut Naukowo-Wydawniczy „SPATIUM”.