Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.2.34-13
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (34) 2016
Wybrane aspekty funkcjonowania OTA na polskim rynku hotelarskim
(Online Travel Agencies on Polish Hospitality Market)

Authors: Adam Pawlicz
Uniwersytet Szczeciński
Keywords: hospitality market regulation OTA; booking.com; distribution
Data publikacji całości:2016
Page range:11 (155-165)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Although online travel agencies (OTA) exist on tourism market since 1996, they represent only a fraction of coverage in scientific tourism literature. Oligopolistic type of OTA market and relations between OTA and hospitality industry are referred mainly in industry journals and press releases. This paper tries to summarize existing knowledge about OTA market and investigate its position in Polish hospitality distribution channels. As previous research indicated that OTA cooperate mainly with business tourism establishments as a research area were chosen 20 Polish cities with highest population number. The number of Polish hotels from official record of Ministry of Sport and Tourism were compared with the number of hotels from a site of an OTA which has the highest market share (Booking.com). Over 90% of Polish hotels cooperate with Booking.com (almost all among 3,4 and 5 star hotels). Given the fragmented nature of Polish hospitality market and growing dependence of online distribution channels, it indicates a strong bargaining power of OTA. For that reason those contracts should be subject of industry specific regulations.
Download file

Article file

Bibliography

1.Anderson, C.K., 2009. The Billboard Effect: Online Travel Agent Impact on Non-OTA Reservation Volume. Cornell Hospitality Report, 9(16).
2.Biełuszko, K., Kubicki, R. & Pawlicz, A., 2015. Wpływ kategoryzacji na rozwój elektronicznych kanałów dystrybucji na przykładzie rynku usług hotelarskich w Unii Europejskiej. e-mentor, (1 (58)), s.75–80.
3.Booking.com, 2015. Dostępne na: www.booking.com [Data dostępu:10 Listopad 2015].
4.Borzyszkowski, J., 2014. Information technologies in the activities of destination management organizations. Tourism and Hospitality Management, 20(1), s.61–70.
5.Borzyszkowski, J., 2013. Współczesne wyzwania Destination Management Organizations (DMO). Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, 303, s.49–57.
6.Centralna Ewidencja Obiektów Hotelarskich, 2015. Dostępne na: turystyka.gov.pl/cwoh/raporty [Data dostępu:6 Listopad 2015].
7.Green, C.E. & LoManno, M. V., 2012. Distribution Channel Analysis: A Guide For Hotels - Trends & Research, Dostępne na: www.hsmai.org [Data dostępu:19 październik 2015].
8.Gretzel, U. & Yoo, K.H., 2008. Use and Impact of Online Travel Reviews. Information and Communication Technologies in Tourism, s.35–46.
9.Horecanet, 2015. Dostępne na: http://www.horecanet.pl [Data dostępu:14 Listopad 2015].
10.Kachniewska, M., 2014a. Innowacyjne modele biznesu jako strategia przetrwania niezależnych obiektów hotelowych w warunkach polaryzacji rynku turystycznego. Marketing i Rynek, (nr 7 (CD)), s.94–103.
11.Kachniewska, M., 2014b. Wpływ digitalizacji kanałów dystrybucji na strukturę rynku usług pośrednictwa turystycznego. e-mentor, 1(53), s.86–92.
12.Kachniewska, M., 2015. Powiązanie aspektów biznesowych i wypoczynkowych podróży służbowych (bleisure trend) jako przesłanka rozwoju oferty hotelowej. Zeszyty Naukowe Uczelni Vistula, 40, s.42–58.
13.Kowalczyk-Anioł, J. & Papińska-Kacperek, J., 2015. Wykorzystanie mediów elektronicznych w turystyce kulturowej na przykładzie muzeów i miejskich aplikacji mobilnych. Turystyka Kulturowa, 5, s.6–20.
14.Kuchciak, I., 2012. Mobilna bankowość jako nowoczesny kanał dystrybucji usług bankowych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H. Oeconomia, 46(4), s.469–479.
15.Lee, H. “Andy,” Guillet, B.D. & Law, R., 2013. An Examination of the Relationship between Online Travel Agents and Hotels A Case Study of Choice Hotels International and Expedia.com. Cornell Hospitality Quarterly, 54(1), s.95–107.
16.Ling, L. et al., 2015. Availability management of hotel rooms under cooperation with online travel agencies. International Journal of Hospitality Management, 50, pp.145–152.
17.Liu, J.N.K. & Zhang, E.Y., 2014. An investigation of factors affecting customer selection of online hotel booking channels. International Journal of Hospitality Management, 39, s.71–83.
18.Panasiuk, A., 2015. Problemy asymetrii informacji na rynku turystycznym w obszarze transakcyjnym. Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, (379), s.430–438.
19.Panasiuk, A., 2014. Rynek turystyczny. Studium strukturalne, Warszawa: Difin.
20.Pawlicz, A., 2011. Wybrane aspekty funkcjonowania Convention Bureau - ujęcie instytucjonalne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki, 15, s.95–105.
21.Pawlicz, A., Sidorkiewicz, M. & Milewski, D., 2010. Oferta hotelarska w miejscach kultu religijnego w Polsce na przykładzie domów pielgrzyma. Rozprawy i Studia. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 765(I), s.346–355.
22.Phocus, 2015. Dostępne na: http://www.phocuswright.com [Data dostępu:15 październik, 2015].
23.Piechota, N., 2014. Lokalizacyjna aplikacja mobilna jako narzędzie badań ruchu turystycznego w miastach. Studia Oeconomica Posnaniensia, 2(1 (262)), s.115–133.
24.Reformat, B., 2015. E-turystyka i uwarunkowania jej rozwoju w Polsce–wybrane aspekty analizy. Studia Ekonomiczne, 215, s.74–89.
25.Schegg, A., 2015. Online Travel Agencies: Future Industry Outlook - Market Realist. Priceline Delivers Strong 2Q15 Earnings. Dostępne na: http://marketrealist.com/2015/08/online-travel-agencies-future-industry-outlook/ [Data dostępu: 2 Listopad 2015].
26.Schegg, R., 2014. European Hotel Distribution Study: The Rise of Online Intermediaries Special Focus Switzerland Executive Summary. Institute of Tourism, HES-SO Valais. Dostępne na: https://www.hotelleriesuisse.ch/files/pdf7/2014_European_Hotel_Distribution_Study_SUMMARY_Switzerland_Focus1.pdf [Data dostępu: 30 września 2015].
27.Sidorkiewicz, M. & Pawlicz, A., 2015. Propedeutyka hotelarstwa. Ujęcie ekonomiczne, Warszawa: Difin.
28.Sidorkiewicz, M. & Tokarz, A., 2009. Internetowe systemy rezerwacji jako nowa forma dystrybucji usług hotelarskich w dobie społeczeństwa informacyjnego. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, 544, s.705–713.
29.Starkov, M., 2010. End of the OTA merchant model – this time for real. HeBS digital. Dostępne na: https://cdn.hebsdigital.com/1492126425/cms/pressroom/11_hotelsmag_end_of_the_ota_merchant_model.pdf [Data dostępu: 19 październik 2015].
30.TrefisTeam, 2014. Competitive landscape of the U.S. online travel market is transforming. Forbes. Dostępne na: http://www.forbes.com/sites/greatspeculations/2014/04/08/competitive-landscape-of-the-u-s-online-travel-market-is-transforming/ [Data dostępu: 2 Listopad 2015].
31.Verma, R., Stock, D. & McCarthy, L., 2012. Customer Preferences for Online, Social Media, and Mobile Innovations in the Hospitality Industry. Cornell Hospitality Quarterly, 53(3), s.183–186.
32.Withiam, G., 2011. Brave new world: Online hotel distribution. Cornell Hospitality Research Summit, 3(4), s.6–14.