Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.2.34-12
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (34) 2016
Znaczenie personelu hotelu w budowaniu relacji z klientem (case study)
(The Importance of the Hotel Staff in Building Relationships with Customers)

Authors: Maria Jeznach
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Agnieszka Tul - Krzyszczuk
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

Natalia Niewęgłowska
Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie
Keywords: services personnel
Data publikacji całości:2016
Page range:11 (143-153)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The important role of personnel in services is underlined in literature on this subject. In this work it has been tried to describe the role of personnel in hotel services. The materials to this study consisted of own research carried out in a hotel among three groups of hotel guests (100 respondents), personnel (14 employees of different units) and hotel manager (1 person). The results of the research about factors influencing the quality of services shown that interviewed guests and employees had similar opinions on this matter. Close values for both groups had: nice and competent service (indicated by 46% of guests and 50% of personnel) and hotel appearance and facilities (indicated by 41% of guests and almost 43% of personnel), the two most important factors influencing quality assessment of hotel services. Results differed a little bit in terms of ambiance during the staying (indicated by 16% of guests and 28,6% of personnel), speed and accuracy of services (indicated by 36% of guests and 50% of personnel) and compliance with client's requirements (indicated by 39% of guests and 28,5% of personnel). Smile, kindness and courtesy had reached the highest scores by two interviewed groups. Whereas totally different were opinions on education and professional training as well as knowledge of foreign languages. Guests indicated these assets on top, while the employees on last positions. Manager stated that the success depended on personnel, most importantly on professional training.
Download file

Article file

Bibliography

1.Jeznach M. (2008): Marketing usług hotelarskich. Wydawnictwo Format-AB. Warszawa.
2.Kachniewska M. (2002 ): Jak odnieść sukces w turystyce. Kultura jakości. Wydawca Eurosystem . Warszawa.
3.Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. (2005): Produkt turystyczny. PWE. Warszawa.
4.Kruczek Z. red. (2004): Obsługa ruchu turystycznego. Krakowska Szkoła Hotelarska. Kraków.
5.Panasiuk A. red. (2006): Marketing usług turystycznych. PWN. Warszawa.
6.Sawicka B., Górska-Warsewicz H., Świątkowska M., Tul-Krzyszczuk A., Świstak E., Sawicka-Muchewicz A., Mikulska T. (2015): Hotelarstwo cz.VI. Marketing usług hotelarskich. (red. Beata Sawicka, Monika Świątkowska), Wyd. Format-AB, Warszawa.
7.Sawicka B., Świstak E., Świątkowska M., Tul-Krzyszczuk A., Górska-Warsewicz H., Bilska B. (2014): Hotelarstwo cz. III. Działalność recepcji. (red. Beata Sawicka), Wyd. Format-AB, Warszawa.
8.Tokarz A. (2009a): Personel hotelowy. (w:) Panasiuk A., Szostak D. (red.): Hotelarstwo. Usługi – eksploatacja – zarządzanie. PWN. Warszawa.
9.Tokarz A. (2009b): Zarządzanie kadrami w hotelu. (w:) Panasiuk A., Szostak D. (red.): Hotelarstwo. Usługi – eksploatacja – zarządzanie. PWN. Warszawa.
10.Turkowski M. (20003): Marketing usług hotelarskich. PWE, Warszawa.
11.Witkowski Cz. (2002): Hotelarstwo. Część I. Podstawy hotelarstwa. Wyższa Szkoła Ekonomiczna. Warszawa.
12.Witulska J. (1992): Zarys ekonomiki i organizacji hotelarstwa. Uniwersytet Gdański. Gdańsk.