Ekonomiczne Problemy Turystyki

Previously: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.2.34-11
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Issue archive / nr 2 (34) 2016
Strategiczna karta wyników w zarządzaniu obiektami hotelarskimi
(The Balanced Scorecard in Hotel Managment)

Authors: Mateusz Naramski
Politechnika Śląska

Krzysztof Herman
Politechnika Śląska

Adam Szromek
Politechnika Śląska
Keywords: Balanced Scorecard Tourism Hospitality industry
Data publikacji całości:2016
Page range:11 (131-141)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The paper presents a concept for the application of Balanced Scorecard in hotel management processes. The paper also introduces the characteristics of BSC: its genesis, perspectives and measurers used within this tool. Further the authors discuss the impact of characteristic features of the hotel industry and touristic product, which have to be taken into account when creating a BSC for a hotel.
Download file

Article file

Bibliography

1.Altkorn, J. (2006). Marketing w turystyce, Warszawa: PWN.
2.Bar R., Doliński A. (1978). Turystyka, Wrocław: WSiP.
3.Brander Brown J., McDonnell B. (1995), The balanced score-card: short term guest or long-term resident?, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 7, pp. 7-11.
4.Brzóska J., Karbownik A., Kruczek M., Szmal A., Żebrucki Z. (2011). Strategiczna karta wyników w teorii i praktyce, Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.
5.Cholewicka-Goździk K. (2002). Strategiczna karta wyników – instrument oceny efektywności organizacji, Problemy Jakości, nr 2/2002, s.6-9.
6.Doran M. S., Haddad K., Chow C. W. (2002). Maximizing the success of balanced scorecard implementation in the hospitality industry, International Journal of Hospitality and Tourism Administration, Vol. 3 No. 3 pp.33-58.
7.Evans N. (2005). Assessing the balanced scorecard as a managment tool for hotels, International Journal of Contemporary Hospitality Management, Vol. 17 Iss 5, pp.376-390.
8.Friedag H. R., Schmidt W. (2004). My Balanced Scorecard, Warszawa: C. H. Beck.
9.Gołembski G. (2009). Kompendium wiedzy o turystyce, Warszawa: PWN.
10.Griffin R. W. (2013). Podstawy zarządzania organizacjami, Warszawa: PWN.
11.Hassanien A. , Dale C., Clarke A. (2010). Hospitality Business Development, Oxfort: Taylor & Francis.
12.Kaczmarek J., Stasiak A., Włodarczyk B. (2005) Produkt turystyczny, Warszawa: PWE.
13.Kaplan R. S., Norton D. P. (1995). Putting the balanced scorecard to work, Performance measurement, management, and appraisal sourcebook, nr 66, Massechusetss: HRD Press.
14.Kaplan R. S., Norton D. P. (2001). Strategiczna karta wyników, Praktyka, Warszawa: CIM.
15.Kaplan R. S., Norton D. P. (2009). Strategiczna karta wyników: jak przełożyć strategię na działanie, Warszawa: PWN.
16.Karmańska A. (2006). Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, Warszawa: Diffin.
17.Krajewski M. (2014). System wczesnego ostrzegania w aspekcie kondycji finansowej przedsiębiorstwa, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego: Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 65(802)/2014, s. 1-7.
18.Kuchta D., Ryńca R. (2006). Zrównoważona karta działania – połączenie rachunku kosztów działań i zarządzania kosztami działań ze zrównoważoną kartą wyników, Badania operacyjne i decyzje, nr 1/2006, s. 85-103.
19.Naramski M., Herman K., Szromek A. R. (2014). Instrumenty promocji produktu turystycznego i ich rola w promowaniu aktywności turystycznej w przyszłości, Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, nr 45/2014, s.119-129.
20.Nita B. (2008). Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, Kraków: Wolters Kluwer.
21.Nowak E. (2010). Controlling w działalności przedsiębiorstwa, Warszawa: PWE.
22.Rapacz A. (1994). Przedsiębiorstwo turystyczne. Podstawy i zasady działania, Warszawa: PWN.
23.Reid R. D., Bojanic D.C. (2009). Hospitality Marketing Management, New Jersey: John Wiley and Sons.
24.Sudoł S. (2006). Przedsiębiorstwo, Warszawa: PWE.
25.Tulibacki T. (2009). Organizacja Pracy. Część 1. Warszawa: WSiP.
26.Whitelaw P. A., Barron P., Buultjens J., Cairncross G, Favidson M. (2009). Training needs of the hospitality industry, Queensland: Sustainable Tourism Pty Ltd