Ekonomiczne Problemy Turystyki

Vorher: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Ekonomiczne Problemy Turystyki

ISSN: 1644-0501     eISSN: 2353-3188    OAI    DOI: 10.18276/ept.2016.2.34-15
CC BY-SA   Open Access   DOAJ

Liste der Ausgaben / nr 2 (34) 2016
Sezonowość wykorzystania bazy noclegowej w województwie opolskim w latach 2009-2012 – implikacje dla praktyki gospodarczej

Autoren: Daniel Puciato
Wyższa Szkoła Bankowa we Wrocławiu

Tadeusz Grabiński
Krakowska Akademia im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego
Schlüsselbegriffe: baza noclegowa ruch turystyczny sezonowość województwo opolskie
Data publikacji całości:2016
Seitenanzahl:11 (177-187)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

Celem artykułu jest ocena sezonowości ruchu turystycznego w województwie opolskim w latach 2009-2012. W pracy zaproponowano także działania zmierzające do ograniczenia jej negatywnych skutków. Analiza wyników przeprowadzonych badań wykazała, że na obszarze Opolszczyzny występuje dość duża sezonowość ruchu turystycznego, który był szczególnie niski w styczniu i grudniu oraz w pierwszych kwartałach rozpatrywanych lat. Aby ograniczyć to niekorzystne zjawisko zaproponowano władzom lokalnym i regionalnym oraz przedsiębiorcom szereg działań, dotyczących m.in.: stymulowania rozwoju bazy hotelowej, różnicowania cen, przygotowania specjalnych ofert, czy innego niż turystyczne wykorzystaniu części obiektów.
herunterladen

Artikeldatei

Bibliographie

1.Borodako K., Berbeka J., Rudnicki M., 2014, Znaczenie wysokospecjalistycznych usług biz-nesowych (KIBS) dla innowacji w przedsiębiorstwach turystyki biznesowej, w: Folia Turistica nr 32, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Kra-kowie, Kraków, s. 195-213.
2.Borzyszkowski J., 2012, Organizacja i zarządzanie turystyką w Polsce, CeDeWu, Warszawa.
3.Dziedzic E., 1998, Obszar recepcji turystycznej jako przedmiot zarządzania strategicznego, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.
4.Dziedzic E., Skalska T., 2013, Ekonomiczne uwarunkowania rozwoju rynku usług turystycz-nych w Polsce, Oficyna Wydawnicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa.
5.Gardzińska A., 2012, Koopetycja jako podstawa funkcjonowania klastrów turystycznych, w: Ekonomiczne Problemy Turystyki nr 17, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 658, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 133-145.
6.Goranczewski B., Puciato D., 2010, Zastosowanie analizy SWOT w formułowaniu strategii rozwoju turystyki na obszarach recepcyjnych, w: Turyzm nr 20, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 45-55.
7.Grobelna A., Biełuszko K., 2014, Zarządzanie turystyką biznesową na przykładzie hoteli ekonomicznych i średniej klasy w województwie pomorskim, w: Logistyka nr 3, Instytut Lo-gistyki i Magazynowania w Poznaniu, Poznań, s. 2212-2223.
8.Hadzik A., 2008, Wybrane aspekty turystyki zrównoważonej na wiejskich obszarach uzdro-wiskowych, w: Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich nr 2, Polska Akademia Nauk, Komisja Technicznej Infrastruktury Wsi, Kraków, s. 287-296.
9.Jaremen D., Nawrocka E., 2012, Zmiany w zarządzaniu hotelami w okresie kryzysu ekono-micznego, w: Zeszyty Naukowe Kolegium Gospodarki Światowej nr 35, Oficyna Wydawni-cza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa, s. 76-91.
10.Kachniewska M., 2012, Wpływ kryzysu gospodarczego na metody zarządzania obiektami hotelowymi, w: International Journal of Management and Economics nr 35, Oficyna Wydaw-nicza Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie, Warszawa, s. 61-75.
11.Kornak A., 1985, Ekonomika turystyki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
12.Meyer B., 2004, Turystyka jako ekonomiczny czynnik kształtowania przestrzeni, Wydawnic-two Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
13.Mrozowicz K., Cichy K., 2009, Zarządzanie gospodarką turystyczną w świetle badań sektora hotelarskiego – wybrane problemy, w: Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Eko-nomicznej w Tarnowie nr 3, Wydawnictwo Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie, Tarnów, s. 95-110.
14.Niedziółka A., Perchał A. 2013, Factors of agritourism in rural areas development, w: Prze-gląd Organizacji nr 11, Towarzystwo Naukowe Organizacji i Kierowania, Warszawa, s. 54-59.
15.Niezgoda A., Zmyślony P., 2006, Popyt turystyczny: uwarunkowania i perspektywy rozwoju, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
16.Niezgoda A., i in., 2012, Rynek turystyczny. Ekonomiczne zagadnienia turystyki, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
17.Oleśniewicz P., Widawski K., 2013, Turystyka edukacyjna w kontekście turystyki szkolnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.
18.Orfin K., Sidorkiewicz M., Wolna-Samulak A., 2012, Kreowanie ofert specjalnych w obiek-tach hotelarskich a wydłużanie sezonu turystycznego, w: Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu nr 24, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 710, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin, s. 385-396.
19.Panasiuk A., 2007, Cooperation links between touristic companies and self-government units, w: Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa nr 1, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle „ORGMASZ”, Warszawa, s. 62-66.
20.Panasiuk A., 2010, Ekonomika turystyki i rekreacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsza-wa.
21.Puciato D., 2008, Inwestycje turystyczne jako forma pobudzania popytu turystycznego na przykładzie gminy Głuchołazy, w: Gospodarka a Środowisko nr 10, Prace Naukowe Uniwer-sytetu Ekonomicznego we Wrocławiu nr 29, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oscara Langego we Wrocławiu, Wrocław, s. 118-128.
22.Puciato D., 2010, Determinanty popytu na narciarskie usługi rekreacyjne, w: Rozprawy Na-ukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu nr 31, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 357-361.
23.Puciato D., Grabiński T., 2012, Ruch turystyczny w województwie opolskim w roku 2012. Ra-port z badań, Opolska Regionalna Organizacja Turystyczna, Opole 2012.
24.Puciato D., Grabiński T., 2015, Ocena wybranych aspektów produktu turystycznego Opolsz-czyzny w świetle badań ruchu turystycznego, w: Folia Turistica nr 34, Wydawnictwo Aka-demii Wychowania Fizycznego im. Bronisława Czecha w Krakowie, Kraków, s. 43-67.
25.Puciato D., Łoś A., Mrozowicz K., 2013, Franchising as a way of reducing moral hazard in the tourism market, w: Argumenta Oeconomica nr 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekono-micznego we Wrocławiu, Wrocław, s. 127-147.
26.Roman M., 2009, Inicjatywy klastrowe w agroturystyce na przykładzie Okopskiej Organizacji Turystycznej, w: Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich nr 6, Polska Akademia Nauk, Komisja Technicznej Infrastruktury Wsi, Kraków, s. 187-195.
27.Sołtysik M., 2013, Uwarunkowania i modele międzysektorowej polityki turystycznej w pod-miejskich gminach Legnicy i Wrocławia, Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, Wrocław.
28.Szromek A., 2010, Wskaźniki ekonomiczne stosowane w zarządzaniu działalnością tury-styczno-leczniczą w gminach i przedsiębiorstwach uzdrowiskowych, w: Problemy Zarządza-nia nr 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, s. 108-118.
29.Instytut Turystyki, 1995, Terminologia turystyczna, Zalecenia WTO, Warszawa.