Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2016.2-10
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  ERIH PLUS

Issue archive / 2/2016
Edukacyjne wspomaganie dorosłych w korzystaniu z sakramentu pokuty i pojednania
(Educational support adults in the use of the sacrament of penance and reconciliation)

Authors: Anna Walulik
Wydział Pedagogiczny Akademii Ignatianum w Krakowie
Keywords: sacramental life Bible study religious education reconciliation penance
Data publikacji całości:2016
Page range:16 (169-184)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

More and more radically progressive changes in different areas of life force an adult to search for a new way of presence in different areas of everyday life. Attempt to create the conditions for life marked by a new quality creates, at least in some dimension, adult education. Adult believers as religious education. The effects of this kind of support adults in finding their place in everyday life also apply to the use of the sacrament of penance and reconciliation. Research on participation in Bible Correspondence Course that religious knowledge is maturing as an adult person and reflect on them, the meaning of life, relationships with others and God. They show that adult develops through orientation on the job and the value of what may be the practical expression of the increasingly mature use of the sacrament of penance and reconciliation. Therefore, respondents expressed the urgent need to seek new ways of supporting adults in the practice of this sacrament.
Download file

Article file

Bibliography

1.Czekalski R., Życie sakramentalne sensem egzystencji ludzkiej, w: A. Hajduk, J. Mółka (red.), Pedagogika wiary, Kraków 2007.
2.Darowski R., Filozofi a człowieka. Zarys problematyki. Antologia tekstów, Kraków 2002.
3.Malewski M., Andragogika w perspektywie metodologicznej, „Prace Pedagogiczne” [Wrocław] LXXXVI (1990).
4.Marek Z., Religia – pomoc czy zagrożenie dla edukacji?, Kraków 2014.
5.Marek Z. (red.), Taka jest wiara Kościoła. Katechizm dla dorosłych, Kraków 2007.
6.Michalski J., Znaczenie edukacji religijnej dla kształtowania tożsamości jednostki, w: Edukacja, moralność, sfera publiczna, Lublin 2007.
7.Murawski R., Dorastający, w: Jestem świadkiem Chrystusa w Kościele. Podręcznik metodyczny do religii dla I klasy liceum i technikum (Drogi Świadków Chrystusa. Klasa I, zeszyt I), Kraków 2002.
8.Regan J.E., Toward an Adult Church: a Vision of Faith Formation, Chicago 2002.
9.Walulik A., Edukacyjne wspomaganie dorosłych w refl eksji nad życiem, Kraków 2012.
10.Walulik A., Moderacyjne i synergiczne kształtowanie dorosłości. Propozycja typologii modeli znaczeń wiedzy religijnej na przykładzie Korespondencyjnego Kursu Biblijnego, Kraków 2011.