Colloquia Theologica Ottoniana

ISSN: 1731-0555     eISSN: 2353-2998    OAI    DOI: 10.18276/cto.2019.2-05
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  CEEOL  ERIH PLUS

Issue archive / 2/2019
Wychowanie patriotyczne wyzwaniem dla katechezy Kościoła w Polsce
(Patriotic education as a challenge for the religious education of the Church in Poland)

Authors: Piotr Tomasik ORCID
Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Keywords: religion teaching correlation of religion teaching with the entire school program patriotic education Church in Poland
Data publikacji całości:2019-12
Page range:20 (101-120)
Cited-by (Crossref) ?:

Abstract

The author discusses the relationship between patriotic education and catechesis of the Catholic Church in Poland. He begins with the initial definition arrangements, then formulates what the patriotic identity is in accordance with the Gospel, from which he draws conclusions regarding the principles of patriotic education. The rules formulated in this way allow us to point out the specificity: the presence of patriotic education in documents and materials animating pastoral and catechetical activities in the contemporary Polish Church. With regard to teaching religion at school, it is important to refer to the correlation of religion teaching with the entire school program. The task of patriotic education is proposed as one of the educational goals of teaching the humanities and school education as a whole. Usually it is proposed to define mature patriotism as attachment to national tradition, critical judgment of one’s own historical past and attitude of responsibility for the future of the homeland. Deepening and developing patriotism is rightly associated with shaping civic rights and obligations, as well as shaping respect for national traditions and state institutions. The author’s conclusions are of an instructive nature, they demand correction in religion textbooks, although there are many issues in programs concerning the principles of social life, including national life. Particularly needed is to make the Church’s pastoral program in Poland real, because the author concludes that the pastoral opportunity related to the jubilee of Poland regaining independence has not been used. Meanwhile, there is a need for education for wise patriotism, deepening it and linking it to the primacy of worship given to God, rethinking the principles of pluralism of patriotic attitudes, applying the criterion of inclusion, not exclusion.
Download file

Article file

Bibliography

1.Bartnik Cz.S., Ojczyzna, w: Encyklopedia katolicka, t. 14, Lublin 2010.
2.Bartyzel J., Nacjonalizm, w: Encyklopedia katolicka, t. 13, Lublin 2009.
3.Bartyzel J., Szowinizm, w: Encyklopedia katolicka, t. 19, Lublin 2013.
4.Benedykt XVI, Encyklika „Caritas in veritate” (29 VI 2009).
5.Bondaruk M. i in., Historia dla klas I–III gimnazjum. Program nauczania nr DKW-4014-73/99, Warszawa 1999.
6.Braun-Gałkowska M., Patriotyzm – cnota zapomniana?, w: Szkoła miejscem kształtowania postawy patriotycznej, red. J.P. Cichocka, Częstochowa 1998.
7.Brzozowska M., Patriotyzm i nacjonalizm w polskim dyskursie ideologicznym, „Etnolingwistyka” 21 (2009), s. 103–120.
8.Dec I., Fałszywe i prawdziwe oblicza patriotyzmu, w: Wychowanie patriotyczne, red. P. Goliszek, Lublin 2018.
9.Dyczewski L., Naród. Aspekt socjologiczny, w: Encyklopedia katolicka, t. 13, Lublin 2009.
10.Franciszek, Adhortacja „Evangelii gaudium” (24 XI 2013).
11.Jan Paweł II, Homilia w czasie liturgii słowa (Zamość 12 VI 1999), w: Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny. Przemówienia, homilie, Kraków 2005.
12.Jan Paweł II, Pamięć i tożsamość, Kraków 2005.
13.Jan Paweł II, Przemówienie powitalne na lotnisku Strachowice (Wrocław 31 V 1997), w: Jan Paweł II, Pielgrzymki do Ojczyzny. Przemówienia, homilie, Kraków 2005.
14.Katechizm Kościoła Katolickiego [wersja z 15 VIII 1997].
15.Kielczyk S., Wychowanie patriotyczne w katechezie młodzieży w wieku szkolnym po roku 1989, Warszawa 2011 [mps pracy doktorskiej obronionej na Wydziale Teologicznym UKSW].
16.Komisja Duszpasterska Konferencji Episkopatu Polski, Program duszpasterski na rok 2017/18.
17.Komisja Duszpasterska Konferencji Episkopatu Polski, Program duszpasterski na rok 2018/19.
18.Konferencja Episkopatu Polski, Chrześcijański kształt patriotyzmu, Warszawa 2017.
19.Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce (21 VI 2001).
20.Konferencja Episkopatu Polski, Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce (8 VI 2018).
21.Kozłowska Z., Zielińska K., Mędrzecki W., Historia dla klas I–III gimnazjum. Alternatywny program nauczania nr DKW-4014-209/99, Warszawa 1999.
22.Nowenna jubileuszowa 1918–2018. Modlitwa za Ojczyznę w 100. rocznicę odzyskania niepodległości i w roku beatyfikacji służebnicy Bożej Hanny Chrzanowskiej, red. S. Szczepaniec, Kraków 2018.
23.Santorski A., Miłość ojczyzny jako nakaz chrześcijańskiego sumienia, w: Szkoła miejscem kształtowania postawy patriotycznej, red. J.P. Cichocka, Częstochowa 1998.
24.Skorowski H., O potrzebie edukacji patriotycznej w kontekście globalizacji, „Homo Dei” 2 (2003).
25.Skorowski H., Patriotyzm wyzwaniem współczesności. Wokół nowej koncepcji patriotyzmu, Kraków 2017.
26.Strus R., Wychowanie patriotyczne w katechezie. Studium w oparciu o wybrane podręczniki do nauczania religii w klasach gimnazjalnych, Lublin 2009 [mps pracy doktorskiej obronionej na Wydziale Teologii KUL].
27.Tarasiewicz P., Nacjonalizm w świetle filozofii kultury, „Studia Ełckie” 10 (2008).
28.Tarasiewicz P., Nacjonalizm, w: Encyklopedia „białych plam”, red. A. Winiarczyk, t. 12, Radom 2003.
29.Tomasik P., Religia w dialogu z edukacją. Studium na temat korelacji nauczania religii katolickiej z polską edukacją szkolną, Warszawa 2004.
30.Zając M., Tradycyjny patriotyzm w nowych przestrzeniach edukacyjnych, w: Wychowanie patriotyczne, red. P. Goliszek, Lublin 2018.