Colloquia Germanica Stetinensia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Colloquia Germanica Stetinensia

ISSN: 2450-8543     eISSN: 2353-317X     DOI: 10.18276/cgs.2018.27-04
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 27
Sind Bilder noch Zeichen? Semiotische Sicht auf die Bilder in den modernen Medien
(Czy obrazy nadal są znakami? Semiotyczne spojrzenie na obrazy we współczesnych mediach)

Rok wydania:2018
Liczba stron:17 (67-83)
Słowa kluczowe: obraz znak media
Cited-by (Crossref) ?:
Autorzy: Anna Kapuścińska ORCID
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego, Katedra Germanistyki

Abstrakt

Niniejszy artykuł opiera się na podejściach semiotycznych, w których obrazy zalicza się do kategorii znaku, a jednocześnie stanowi próbę odpowiedzi na pytanie o pozycję obrazów jako znaków. Podjęta w nim dyskusja rozciąga się od pytania o znakowość obrazów tradycyjnych i wczesnych obrazów cyfrowych, aż po pytanie o współczesną koncepcję obrazu i znakowość obrazów współczesnych, obecnych w dzisiejszych mediach.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Baudrillard, Jean. Simulacra and Simulation (The Body in Theory: Histories of Cultural Materialism). Michigan: University of Michigan Press, 1994.
2.Belting, Hans. Bild-Anthropologie. Entwürfe für eine Bildwissenschaft. München: Wilhelm Fink Verlag, 2001.
3.Boehm, Gottfried (Hg.). „Was ist ein Bild?“ München: Wilhelm Fink Verlag, 2006.
4.Cieszkowski, Marek. „O zasadzie równoczesności w multiprzekazie“. In: Sytuacja komunikacyjna i jej parametry. „Być nadawcą – być odbiorcą“, hrsg. v. Grażyna Sawicka, Wiesław Czechowski, 40–53. Toruń: Wydawnictwo Marek Marszałek, 2014.
5.Cieszkowski, Marek. „O zasadzie urzeczywistnienia w języku współczesnych mediów“. In: Język – Biznes – Media. Prace Komisji Językoznawczej Bydgoskiego Towarzystwa Naukowego, tom XIX, hrsg. v. Agnieszka Rypel, Danuta Jastrzębska-Golonka, Grażyna Sawicka, 309–320. Bydgoszcz: Bydgoskie Towarzystwo Naukowe, 2009.
6.Eco, Umberto. Einführung in die Semiotik. Paderborn: UTB, 2002.
7.Eco, Umberto. Zeichen. Einführung in einen Begriff und seine Geschichte. Frankfurt a. M.: Suhrkamp 1977.
8.Foucault, Michel. Die Ordnung der Dinge. Eine Archäologie der Humanwissenschaften. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1974.
9.Jonas, Hans. Homo Pictor: Von der Freiheit des Bildens. In: Was ist ein Bild?, hrsg. v. Gottfried Boehm, 105–124. München: Wilhelm Fink Verlag, 2006.
10.Kapuścińska, Anna. „Gdy tekst staje się obrazem. Funkcja wizualna tekstu na przykładzie wybranych tekstów medialnych“. Prace Językoznawcze, 14 (2012): 111–118.
11.Kapuścińska, Anna. „Zum semiotischen Wert der TV-Ticker“. In: Zeitschrift für Literaturwissenschaft und Linguistik 46 (2016): 25–35.
12.Kapuścińska, Anna. „Zur Bebilderung des Textes und Betextung des Bildes aus der text- und bildwissenschaftlichen Perspektive“. In: Sprache und Bild im massenmedialen Text. Formen, Funktionen und Perspektiven im deutschen und polnischen Kommunikationsraum, hrsg. v. Gerd Antos, Roman Opiłowski, Józef Jarosz, 81–92. Wrocław, Dresden: Atut, 2014.
13.Kapuścińska, Anna. Grenzphänomene zwischen Text und Bild am Beispiel multimedialer Nachrichtensendungen. Berlin: Erich Schmidt Verlag, 2017.
14.Krämer, Sybille. Sprache, Sprechakt, Kommunikation. Sprachtheoretische Positionen des 20. Jahrhunderts. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 2001.
15.McLuhan, Marshall. Die magischen Kanäle. „Understanding Media“. Düsseldorf, Wien: Econ, 1992.
16.Meder, Thomas. „Was ist (heute noch) ein Bild?“. In: Bild und Medium. Kunstgeschichtliche und philosophische Grundlagen der interdisziplinären Bildwissenschaft, hrsg. v. Klaus Sachs-Hombach, 102–114. Köln: Harlem Verlag, 2006.
17.Peirce, Charles Sanders. Phänomen und Logik der Zeichen. Frankfurt a. M.: Suhrkamp, 1983.
18.Sachs-Hombach, Klaus. Das Bild als kommunikatives Medium. Elemente einer allgemeinen Bildwissenschaft. Köln: Harlem Verlag, 2003.
19.Schneider, Pablo: „Bildprägungen – Kunsthistorische und bildwissenschaftliche Perspektiven“. In: Bild und Medium. Kunstgeschichtliche und philosophische Grundlagen der interdisziplinären Bildwissenschaft, hrsg. v. Klaus Sachs-Hombach, 149–163. Köln: Harlem Verlag, 2006.
20.Scholz, Oliver R. Bild, Darstellung, Zeichen. Philosophische Theorien bildlicher Darstellung. Frankfurt a. M.: Klostermann Rote Reihe, 2009.
21.Virilio, Paul. Die Sehmaschine. Berlin: Merve, 1989.
22.Wiesing, Lambert. „Sind Bilder Zeichen?“ In: Bild – Bildwahrnehmung – Bildverarbeitung, hrsg. v. Klaus Sachs-Hombach, Klaus Rehkämper, 95–101. Wiesbaden: Deutscher Universitätsverlag, 1998.