Colloquia Germanica Stetinensia

Wcześniej: Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Colloquia Germanica Stetinensia

ISSN: 0867-5791     DOI: 10.18276/cgs.2015.24-10
CC BY-SA   Open Access 

Lista wydań / nr 24
ZUR MOTIVIERTHEIT DER PHRASEOLOGISMEN AM BEISPIEL DES IDIOMS EIN HEISSES PFLASTER
(O MOTYWACJI FRAZEOLOGICZNEJ NA PRZYKŁADZIE IDIOMU EIN HEISSES PFLASTER)

Rok wydania:2015
Liczba stron:19 (171-189)
Słowa kluczowe: frazeologia motywacja frazeologiczna metonimia metafora
Autorzy: Anna Sulikowska
Uniwersytet Szczeciński

Abstrakt

Motywacja w frazeologii jest zjawiskiem w dużym stopniu indywidualnym i kontrowersyjnym, szczególnie, gdy poddany analizie idiom podlega procesom rozszerzania znaczenia. Badając przykłady autentycznego użycia idiomu ein heißes Pflaster autorka wyodrębnia i opisuje konceptualne metafory, metonimie i metaftonimie (metaphtonomy) w celu ukazania kompleksowości mechanizmów motywujących jego znaczenie.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.BAUR, Ruprecht/CHLOSTA, Christoph/PIIRAINEN, Elisabeth (Hg.) (1999): Wörter in Bildern, Bilder in Wörtern. Hohengehren.
2.BURGER, Harald (2007): Semantic aspects of phrasems. In: H. Burger, D. Dobrovol’skij, P. Kühn, N. R. Norrick (Hg.): Phraseologie. Ein internationales Handbuch der phraseologischen Forschung. Bd. 1. Berlin, New York, S. 90–109.
3.BURGER, Harald (2010): Phraseologie. Eine Einführung am Beispiel des Deutschen. Berlin.
4.BURGER, Harald/DOBROVOL’SKIJ, Dmitrij/KÜHN, Peter/NORRICK, Neal R. (Hg.) (2007): Phraseologie. Ein internationales Handbuch der phraseologischen Forschung. Berlin, New York.
5.DOBROVOL’SKIJ, Dmitrij (2001): Zur Motivation in der Idiomatik. In: A. Häcki Buhofer, H. Burger, L. Gautier (Hg.): Phraseologiae Amor. Aspekte europäischer Phraseologie. Festschrift für Gertrud Gréciano zum 60. Geburtstag. Hohengehren, S. 89–98.
6.DOBROVOL’SKIJ, Dmitrij (2007): Cognitive approaches to idiom analysis. In: H. Burger, D. Dobrovol’skij, P. Kühn, N. R. Norrick (Hg.): Phraseologie. Ein internationales Handbuch der phraseologischen Forschung. Bd. 2. Berlin, New York, S. 789–818.
7.DOBROVOL’SKIJ, Dmitrij/PIIRAINEN, Elisabeth (2009): Zur Theorie der Phraseologie. Kognitive und kulturelle Aspekte. Tübingen.
8.DRIVEN, Rene (2003): Introduction. In: R. Driven, R. Pörings (Hg.) (2003): Metaphor and metonymy in comparison and contrast. Amsterdam, S. 1–38.
9.DRIVEN, Rene/ PÖRINGS, Ralf (Hg.) (2003): Metaphor and metonymy in comparison and contrast. Amsterdam.
10.FEYAERTS, Kurt (1999): Die Metonymie als konzeptuelles Strukturprinzip: eine kognitiv-semantische Analyse deutscher Dummheitsausdrücke. In: R. Baur, Ch. Chlosta, E. Piirainen (Hg.): Wörter in Bildern, Bilder in Wörtern. Hohengehren, S. 139–176.
11.FOLKERSMA, Petra (2010): Emotionen im Spannungsfeld zwischen Körper und Kultur. Frankfurt a. M.
12.GOOSENS, Louis (2003): Metaphotonomy: the interaction of metaphor and metonymy in expressions for linguistic action. In: R. Driven, R. Pörings (Hg.): Metaphor and metonymy in comparison and contrast. Amsterdam, S. 349–370.
13.HÄCKI BUHOFER, Annelies/BURGER, Harald/GAUTIER, Laurent (Hg.) (2001): Phraseologiae Amor. Aspekte europäischer Phraseologie. Festschrift für Gertrud Gréciano zum 60. Geburtstag. Hohengehren.
14.KÖVECSES, Zoltan (2005): Metaphor and metonymy in cognitive linguistics. In: K. Turewicz (Hg.): Cognitive Linguistics: All user-friendly Approach. Szczecin, S. 13–34.
15.LAKOFF, George/JOHNSON, Mark (1980): Metaphors we live by. Chicago.
16.PALM, Christine (1997): Phraseologie – eine Einführung. Tübingen.
17.PANTER, Klaus-Uwe/RADDEN, Günter (Hg.) (2003): Metonymy in language and thought. Amsterdam.
18.PEIRCE, Charles S. (1960): Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Vol. 2: Elements of Logic. Cambridge.
19.RADDEN, Günter (2003): How metonymic are metaphors? In: K.-U. Panter, G. Radden (Hg.): Metonymy in language and thought. Amsterdam, S. 407–434.
20.RUSSELL, Bertrand (1911): Knowledge by Acquaintance and Knowledge by Description. Proceedings of the Aristotelian Society XI (1910–1911), S. 108–128.
21.SULIKOWSKA, Anna: Zwischen Phraseographie und Sprachgebrauch. Das Idiom ‚ein heißes Pflaster‘ im Wörterbuch und im Usus [im Druck].
22.TAYLOR, John. R. (2003): Category extension by metonymy and metaphor. In: R. Driven, R. Pörings (Hg.): Metaphor and metonymy in comparison and contrast. Amsterdam, S. 323–347.
23.TÓTH, Máté (2011): Das Problem der Abgrenzung der Metonymie von der Metapher. In: Sprachtheorie und germanistische Linguistik 21.1, S. 25–53.
24.TUREWICZ, Kamila (Hg.) (2005): Cognitive Linguistics: All user-friendly Approach. Szczecin.