Central European Journal of Sport Sciences and Medicine

ISSN: 2300-9705     eISSN: 2353-2807    OAI    DOI: 10.18276/cej.2022.2-02
CC BY-SA   Open Access   DOAJ  DOAJ

Lista wydań / Vol. 38, No. 2/2022
The role of the school in preparing students to lead a healthy lifestyle

Autorzy: Danuta Umiastowska ORCID
University of Szczecin, Institute of Physical Culture Sciences, Szczecin, Poland

Lila Pławińska-Kopeć ORCID
Vocational School Complex No. 3 in Szczecin, Szczecin, Poland
Słowa kluczowe: health education secondary school physical education teacher
Data publikacji całości:2022
Liczba stron:14 (13-26)
Cited-by (Crossref) ?:

Informacje dodatkowe

The authors would like to inform you that the article is based on a publication that appeared as a preprint at www.preprints.org in non-reviewed version (DOI: 10.20944 / preprints202110.0257.v1).

This article has undergone a double-blind peer review and has been revised and amended as appropriate.

Abstrakt

Preparation of students for adult life also includes the area of health care. Health education is part of the core curriculum of Polish schools. The leading role of the health educator is assumed by the physical education teacher, but many other educational tasks are carried out by all school staff. The present study attempts to answer the question: How is health education implemented at school? The research project was carried out among students of various colleges in the city of Szczecin, Poland. At the same time, similar studies were conducted among students from other universities in other cities. The research method was a diagnostic survey, with the main assessment tool being the ‘Questionnaire for Assessment of Implementation of Physical Education at Secondary School’ by K. Górna-Łukasik. On the basis of the study results, an attempt was made to determine the forms and methods of work and the involvement of various types of teachers in health education. Relationships between students' opinions on the methods of implementing the curriculum content, fields of study and gender of physical education teachers were searched for. The study results demonstrate a low degree of implementation of these educational contents. The Polish school offers students few forms of preparation for taking care of their own health.
Pobierz plik

Plik artykułu

Bibliografia

1.Borzucka-Sitkiewicz, K. (2016). Realizacja koncepcji Szkoły Promującej Zdrowie w Polsce. Raport z badań przeprowadzonych w szkołach z krajowym certyfikatem Szkół Promujących Zdrowie, CHOWANNA, 2 (47), 251–268.
2.Bulska, J. (2017). Edukacja zdrowotna i promocja zdrowia w Szkole Promującej Zdrowie - działalność na rzecz współpracy ze środowiskiem lokalnym. Instytut Studiów Międzynarodowych i Edukacji HUMANUM, 25 (2), 155–-162.
3.Charzyńska‑Gula, M., Jaworska, M., Bogusz, R., Kocka, K., Domżał‑Drzewicka, R., Wasil, A. (2013). Realizacja edukacji zdrowotnej w szkole podstawowej, gimnazjum i liceum w świetle opinii wybranej grupy uczniów. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 19 (4), 431–438.
4.Condello, G., Capranica, L., Stager, J., Forte, R., Falbo, S., Di Baldassarre, A. (2016). Se-gura-Garcia, C., Pesce, C. Physical activity and health perception in aging: Do body mass and satisfaction matter? A three-path mediated link. PLoS ONE, 11 (9), DOI:10.1371/journal.pone.0160805.
5.Curi, V.S., Vilaça, J., Haas, A.N., Fernandes, H.M. (2018). Effects of 16-weeks of Pilates on health perception and sleep quality among elderly women. Arch. Gerontol. Geriatr., 74, 118–122, DOI: 10.1016/j.archger.2017.10.012.
6.Czechowski, M., Żukowska, Z. (2010). Kompetencje nauczycieli wychowania fizycznego do realizacji edukacji zdrowotnej. Roczniki Państwowego Zakładu Higieny, 61 (4), 395–399.
7.Gaweł, A. (2016). Szkoła i nauczyciel wobec współczesnych wyzwań promocji zdrowia dzieci i młodzieży. Lubelski Rocznik Pedagogiczny, XXXV, 3, 137–152.
8.Górna-Łukasik, K. (2017). Kwestionariusz oceny realizacji wychowania fizycznego w szkole średniej konstrukcja i weryfikacja metodologiczna. Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku, (33–36), 1–4, 7–18.
9.Górna-Łukasik, K., Skalik, K.. (2021). Wychowanie do zdrowego stylu życia w szkole średniej w opiniach studentów. Integracja ogólnoszkolna. In: Współczesne problemy wychowania fizycznego part 4, [eds]. J. Polechoński, K. Skalik. Wydawnictwo Akademii Wychowania Fizycznego, Katowice, 9-26.
10.Hallal, P., Andersen, L., Bull, F., Guthold, R., Haskell, W., Eklund, U. (2012). Global physical activity levels: surveillance progress, pitfalls, and prospects. The Lancet, 380, 147–157.
11.Han, M.K. (2003). Public Health Science. Hyungseul Press: Gyeonggi.
12.Kap, K., Skowronek, E., Sarnecka, J. (2017). Rola szkoły w kształtowaniu zdrowego stylu życia uczniów na przykładzie opinii młodzieży licealnej. Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Annales Universitatis Mariae Curie-Sklodowska, 72 (2) sectio B, 163–178.
13.Kędzior, M. (2019). Współczesna edukacja zdrowotna na poziomie wczesnoszkolnym. In: Współczesne poszukiwania w pedagogice. Teoria – badania – praktyka w obszarze pedagogiki przedszkolnej i wczesnoszkolnej oraz pedagogiki opiekuńczo-wychowawczej, terapii pedagogicznej i szeroko rozumianych nauk o wychowaniu t. 47 (1), [ed.] M.J. Żmichrowska. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Zarządzania i Przedsiębiorczości z siedzibą w Wałbrzychu: Wałbrzych, 255–270.
14.Kostencka, A. (2012). Edukacja zdrowotna – oczekiwania, priorytety, wskazówki. In: Edukacja zdrowotna w wychowaniu fizycznym. Realizacja podstawy programowej. [eds. ] A. Kostencka, A., Śmiglewska, M., Szark-Eckardt, M. Oficyna Wydawnicza Mirosław Wrocławski, Bydgoszcz, 11–48.
15.Linca-Ćwikła, A. (2016). Wpływ środowisk wychowawczych na kształtowanie zachowań zdrowotnych młodzieży. In: Aktywność opiekuńczo-wychowawcza wobec współczesnych wyzwań. [eds.] A. Łuczyński, I. Gumińska-Sagan. Wydawnictwo Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin, 297–313.
16.Łomińska, K. (2014). Zakres realizacji edukacji zdrowotnej w IV etapie edukacji szkolnej. E-Wydawnictwo Narodowego Centrum Badania Kondycji Fizycznej, 39–45.
17.Nowak, P. F. (2012). Realizacja edukacji zdrowotnej w szkole w opiniach nauczycieli. Medycyna Ogólna I Nauki o Zdrowiu, 18 (3), 171–175.
18.Nutbeam, D., Levin-Zamir, D., Rowlands, G. (2018). Health Literacy in Context. Int. J. Envi-ron. Res. Public Health, 15, 2657, DOI:10.3390/ijerph15122657
19.Obodyńska, E. (2016). Koncepcja edukacji zdrowotnej i promocji zdrowia w szkole–- geneza i celowość realizacji. Edukacja – Technika–- Informatyka, 4 (18), 57–63.
20.Olejniczak-Nowakowska, M. (2014). Adresaci działań z zakresu edukacji zdrowotnej. In: Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna z elementami pedagogiki.[eds.] J. Woźniak-Holecka, R. S. Braczkowski. Uniwersytet Medyczny w Katowicach, Katowice, 91–103.
21.Ostrowska, M. (2014). Edukacja zdrowotna jako koncepcja wychowania we współczesnej szkole. In: Osoba - edukacja, aktywność fizyczna, zdrowie.[eds.] A. Kostencka, H. Żukowska M. Szark-Eckardt, M.R. Muszkieta, E. Bendíková. Oficyna Wydawnicza Mirosław Wrocławski: Bydgoszcz, 68–80.
22.Popławska, A., Jacewicz, A. (2019). Działania na rzecz rozwijania kompetencji zdrowotnych dzieci i ich efektywność. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna, 7, 1 (13), 25–41.
23.Rasmus, P., Stetkiewicz-Lewandowicz, A., Talarowska, M., Sobów, T. (2013). Edukacja zdrowotna z perspektywy współczesnych wyzwań i zagrożeń. Polski Merkuriusz Lekarski, XXXIV (204), 363–367.
24.Rogacka, A. (2019). Edukacja zdrowotna w podstawie programowej. Liceum ogólnokształcące. Technikum. Zeszyt 3. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa.
25.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. Dziennik Urzędowy, 2017, item 356.
26.Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia. Dziennik Urzędowy, 2018, item 467.
27.Schulte-Körne, G. (2016). Mental health problems in a school setting in children and ado-lescents. Deutsche Arzteblatt International, 113 (11), 183–190, DOI: 10.3238/arztebl.2016.0183
28.Sęk, H., Cieślak, R. (2012). Wsparcie społeczne, stres i zdrowie. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
29.Sentell, T., Vamos, S., Okan, O. (2020). Interdisciplinary Perspectives on Health Literacy Re-search Around the World: More Important Than Ever in a Time of COVID-19. Int. J. Environ. Res. Public Health, 17 (3010). DOI:10.3390/ijerph17093010
30.Szkudlarek, A., Kaźmierczak, A., Kowalska, J.E. (2016). Rola i miejsce edukacji zdrowotnej w programach nauczania łódzkich szkół licealnych. In: Pedagogiczny wymiar kultury fizycznej i zdrowotnej w życiu współczesnego człowieka, [eds.] A. Kaźmierczak, J.E. Kowalska, A. Maszorek-Szymala, A. Makarczuk. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego: Łódź, 169–183.
31.Szpak, M. (2020). Kształtowanie poczucia bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego uczniów w realizacji założeń edukacji zdrowotnej na zajęciach wychowania fizycznego. Zeszyty Naukowe Zbliżenia Cywilizacyjne, XVI (2), 28–53.
32.Świtała, S., Gnitecka, J., Supiński, J. (2016). Pożądane cechy nauczyciela wychowania fizycznego w oczach uczniów i ich rodziców. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 1 (15), 5–14.
33.Świtała, S. Bukowska, K. (2016). Edukacja zdrowotna w opinii uczniów X LO we Wrocławiu. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku, 2 (16), 35–44.
34.Truszkiewicz, A., Olejniczak, D., Religioni, U., Skonieczna, J. (2015). Edukacja zdrowotna w środowisku szkolnym – badanie opinii i oczekiwań uczniów gimnazjów i liceów. Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 21 (1), 24–28.
35.Tuszyńska, L. (2012). Wpływ edukacji zdrowotnej na styl życia uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Rocznik Świętokrzyski, Seria B – Nauki Przyrodnicze, 33, 121–138.
36.Wojciechowska, K. (2014). Nauczyciel - przewodnikiem w procesie promowania zdrowia w szkole. Roczniki Pedagogiczne, 6 (42), 2, 127–141.
37.Wolny, B. (2019). Edukacja zdrowotna w szkole Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa.
38.Woynarowska, B. (2010). Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Wydawnictwo Naukowe PWN: Warszawa.
39.Woynarowska, B. (2011). Cechy współczesnej edukacji zdrowotnej. In: Organizacja i realizacja edukacji zdrowotnej w szkole. Poradnik dla dyrektorów szkół i nauczycieli, [ed.] B. Woynarowska. Ośrodek Rozwoju Edukacji: Warszawa, 13-18.
40.Wrona-Wolny, W., Makowska, B. (2011). Opinie studentów - przyszłych nauczycieli wychowania fizycznego dotyczące realizowanych przez nich zajęć z edukacji zdrowotnej w szkole. Hygeia Public Health., 46 (4), 477–483.
41.Zadarko-Domaradzka, M. (2015). Realizacja edukacji zdrowotnej w podkarpackich szkołach po reformie programowej w opinii nauczycieli wychowania fizycznego. Rozprawy Naukowe Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu, 48, 119–126.
42.Zaleski-Ejgierd, A. (2014). Wychowanie fizyczne w szkołach - metody prowadzenia edukacji zdrowotnej. Kontrola Państwowa, 59, 5 (358), 39–54.
43.Żuchelkowska, K. (2013). Edukacja zdrowotna w przedszkolu. Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego: Bydgoszcz.