Authors: |
Adam
Kozubal
Institute of Physical Culture Sciences, College of Medical Sciences, University of Rzeszów, Rzeszów, Poland Katarzyna Kozubal Institute of Health Sciences, Collegium Medicum, Jan Kochanowski University in Kielce, Kielce, Poland Krzysztof Warchoł Institute of Physical Culture Sciences, College of Medical Sciences, University of Rzeszów, Poland Anna Bartosiewicz Institute of Health Sciences, College of Medical Sciences, University of Rzeszów, Poland Edyta Łuszczki Institute of Health Sciences, College of Medical Sciences, University of Rzeszów, Poland Paweł Król Institute of Physical Culture Sciences, College of Medical Sciences, University of Rzeszów, Poland Anna Krajewska-Pędzik Faculty of Physical Culture and Health, Institute of Physical Culture Sciences, University of Szczecin, Szczecin, Poland Marta Stępień-Słodkowska Faculty of Physical Culture and Health, Institute of Physical Culture Sciences, University of Szczecin, Szczecin, Poland |
Keywords: | public health physical education teachers lockdown physical activity psychological stress |
Data publikacji całości: | 2022 |
Page range: | 11 (27-37) |
1. | Arvidsson, I., GremarkSimonsen, J., Dahlqvist, C., Axmon, A., Karlson, B., Björkwsp, J. (2016). Cross-sectional associations between occupational factors and musculoskeletal pain in women teachers, nurses and sonographers. BMC Musculoskeletal Disorders, 17 (35). DOI: 10.1186/s12891-016-0883-4. |
2. | Batista, J.B., Carlotto, M.S., Coutinho, A.S., Augusto, L.G. (2010). Prevalence of Burnout Syndrome and sociodemographic and work factors of elementary education teachers of the City of João Pessoa. Revista Brasiliera de Epidemiologia. 13 (3), 502–512. DOI:10.1590/S1415-790X2010000300013. |
3. | Bogaert, I., De Martelaer, K., Deforche, B., Clarys, P., Zinzen, E. (2014). Associations between different types of physical activity and teachers’ perceived mental, physical, and work-related health. BMC Public Health, 14 (534). DOI:10.1186/1471-2458-14-534. |
4. | Bortkiewicz, A., Szyjkowska, A., Siedlecka, J., Makowiec-Dąbrowska, T., Gadzicka, E. (2020). Wybrane choroby przewlekłe i ich czynniki ryzyka u nauczycieli. Medycyna Pracy, 71 (2), 221–231. DOI:10.13075/mp.5893.00831. |
5. | Brütting, J., Druschke, D., Spitzer, S., Seibt, R. (2018). Health status of long-term sick leave and working female eteachers in Germany. A cross-sectional study. Int. J. Occup. Med. Environ. Health., 31 (2), 227–242. DOI:10.13075/ijomeh.1896.01115. |
6. | Chong, Y.E., Chan, H.A. (2010). Subjective health complaints of teachers from primary and secondary schools in Hong Kong. International Journal of Occupational Safety and Ergonomics, 16 (1), 23–39. DOI:10.1080/10803548.2010.11076825. |
7. | Demel, M. (2002). Pedagogika zdrowia. Chowanna. 1, 13–26. |
8. | Duszyński, J., Afelt, A., Ochab-Marcinek, A., Owczuk, R., Pyrć, K., Rosińska, M., Rychard, A., Smiatacz, T. (2020). Zrozumieć COVID-19. Warszawa: PAN. |
9. | Garbacik, Ż. (2018). Stres w pracy nauczycieli. Szkoła – zawód – praca. 16, 109-126. |
10. | Główny Urząd Statystyczny. (2020). Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2019/2020. Warszawa: GUS. 136–142. |
11. | Kovess-Masféty, V., Sevilla-Dedieum, C., Rios-Seidel, C., Nerriè-re, E., Chan Chee, C. (2006). Do teachers have more health problems? Results from a French cross-sectional survey. BMC Public Health, 6 (101). DOI:10.1186/1471-2458-6-101. |
12. | Lalonde, M. (1974). A new perspective on the health of Canadians. Ottawa: Minister of Supply and Services Canada. |
13. | Lipowski, M., Szczepańska-Klunder, Ż. (2013). Zachowania zdrowotne nauczycieli wychowania fizycznego. In: Jastrzębski, Z. [ed.], Teoria i praktyka wychowania fizycznego i sportu. T 1 (pp. 9-26). Łódź: Wyższa Szkoła Sportowa w Łodzi. |
14. | Łoś-Spychalska, T., Fiszer, M., Śliwińska-Kowalska, M. (2002). Ocena częstości występowania chorób narządu głosu u nauczycieli. Otolaryngologia. (1), 9–44. |
15. | Pithers, T.R., Soden, R. (1998). Scottish and Australian teacher stress and strain: a Comparative Study. The British Journal of Educational Psychology, 68, 269–279. DOI:10.1111/j.2044-8279.1998.tb01289.x. |
16. | Prażmowska, B., Dziubak, M., Morawska, S., Stach, J. (2011). Wybrane zachowania zdrowotne nauczycieli szkół średnich. Via Medica, 19 (2), 1–9. |
17. | Pyżalski, J. (2008). Obciążenia psychospołeczne w zawodzie pedagoga – wstępne wyniki badań uzyskane kwestionariuszem obciążeń zawodowych pedagoga (KOZP). Medycyna Pracy, 59 (3), 229–235. |
18. | Tucholska, S. (2009). Wypalenie zawodowe u nauczycieli. Psychologiczna analiza zjawiska i jego osobowościowych uwarunkowań. Lublin: KUL. |
19. | World Health Organization. (1986). Ottawa Charter for help promotion. |
20. | Woynarowska-Sołdan, M., Tabak, I. (2013). Zdrowie subiektywne i dbałość o zdrowie nauczycieli i innych pracowników szkół podstawowych i gimnazjów. Zdrowie Publiczne i Zarządzanie, 11 (4), 349–357. |
21. | Woynarowska-Sołdan, M., Węziak-Białowolska, D. (2010). Narzędzia do badania klimatu społecznego w szkole promującej zdrowie i ich analiza psychometryczna. Edukacja. Studia. Badania. Innowacje, 111 (3), 71–80. |
22. | Woynarowska-Sołdan, M., Węziak-Białowolska, D. (2012). Samoocena zdrowia i dbałość o zdrowie u nauczycieli. Problemy Higieny i Epidemiologii, 93 (4), 739–245. |
23. | Zamri, N.E., Moy, M.F., Hoe, V.C.W. (2017). Association of psychological distress and work psychosocial factors with self – reported musculoskeletal pain among secondary school teachers in Malaysia. PLOS ONE, 12 (2). DOI: 10.1371/journal.pone.0172195. |
24. | Ziemba, A. (2019). Aktywność fizyczna w czasie wolnym tarnowskich nauczycieli wychowania fizycznego. Health Promotion & Physical Activity, 6 (1), 20–23. |