1. | Bronikowski, M. (2012). Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu. Poznań: AWF. |
2. | Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2016). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: GWP. |
3. | Carson, V., Lee, E.Y., Hesketh, K.D., Hunter, S., Kuzik, N., Predy, M., Rhodes, R.E., Rinaldi, C.M., Spence, J.C., Hinkley, T. (2019). Physical activity and sedentary behavior across three time-points and associations with social skills in early childhood. BMC Public Health, 19-27. Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6323658/ (14.05.2019). |
4. | Czub, M., Appelt, K. (2013). Wczesna edukacja i opieka nad małym dzieckiem jako wyzwanie dla systemu edukacji. Studia Edukacyjne, 27, 113-127. Retrieved from: https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/10675 (28.05.2019). |
5. | Delafield-Butt, J.T., Trevarthen, C. (2015). The ontogenesis of narrative: from moving to meaning. Front Psychol., 2 (6), 1157. Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4557105/ (14.05.2019). |
6. | Dybińska, E., Gedl-Pieprzyca, I. (1989). Ocena reakcji dzieci w wieku niemowlęcym (od 4 do 11 miesiąca) na środowisko wodne w czasie ćwiczeń adaptacyjnych. In: T. Koszyc (ed.), Uczenie się i nauczanie w sytuacjach trudnych. T. 3 (pp. 111-118). Międzynarodowa Konferencja Naukowa, Olejnica, Poland. Wrocław: AWF. |
7. | Dybińska, E. (2000). Nauczanie pływania dzieci w wieku 1 do 4 lat. Kraków: Wydawnictwo „KASPER”. |
8. | Fantasia, V., Fasulo, A., Costall, A., López, B. (2014). Changing the game: exploring infants’ participation in early play routines. Frontiers In Psychology, 5 (522). Retrieved from: https://www.researchgate.net/publication/263204702_Changing_the_Game_Exploring_Infants'_Participation_in_Early_Play_Routines (26.02.2019). |
9. | Ferenz, K. (2018). Dwa spojrzenia na dziecko. Rozwijająca się indywidualnie osoba i świadomie kształtowany obywatel. In: J. Skibska, J. Wojciechowska (eds), Pedagogika i jej oblicza (pp. 113-127). Bielsko-Biała: Akademia Techniczno-Humanistyczna. Fregata Swimming. Retrieved from: https://fregata.com.pl/szkola-plywania/wodny-zlobek/ (29.11.2018). |
10. | Gladstone, M., Phuka, J., Mirdamadi, S., Chidzalo, K., Chitimbe, F., Koenraads, M., Maleta, K. (2018). The care, stimulation and nutrition of children from 0-2 in Malawi-Perspectives from caregivers; "Who's holding the baby?". PLoS One, 13 (6). Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6021079/ (14.05. 2019). |
11. | Goodship, S. (1990) Games and Play in the Rett syndrome. Brain Dev, 12 (1), 164-8. |
12. | Hewitt, L., Benjamin-Neelon, S.E., Carson, V., Stanley, R.M., Janssen, I., Okely, A.D. (2018). Child care centre adherence to infant physical activity and screen time recommendations in Australia, Canada and the United States: An observational study. Infant Behav Dev., 50, 88-97. Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5869139/ (19.06.2019). |
13. | Irwin, L. G., Siddigi, A., Hertzman, C. (2007). Early Child Development: A Powerful Equalizer. Final Report for the World Health Organization’s commission on the Social Determinants of Health. Retrieved from: https://www.who.int/social_determinants/resources/ecd_kn_report_07_2007.pdf (14.05.2019). |
14. | Jacewicz, A., Zabłocka, M. (2015). Bezpieczny wzorzec przywiązania a kompetencje emocjonalne. In: A. Lubikowska, P. Borek. (eds), O inteligencji z różnych perspektyw (pp. 61-72). Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Filomatów. Redakcja LiberiLibri. |
15. | Kammermeier, M., Paulus, M. (2018). Kooperatives Handeln. Frühförderung interdisziplinär, 3, 151155. Retrieved from: https://reinhardtjournals.de/index.php/fi/article/view/3335/4630 (26.02.2019). |
16. | Kiełbasiewicz-Drozdowska, I. (2011). Zarys rozwoju refleksji teoretycznej nad problematyką rekreacji. In: W. Siwiński, I. Kiełbasiewicz-Drozdowska (eds), Teoria i metodyka rekreacji, 1st Ed (pp. 9-25). Poznań: AWF. |
17. | Kołodziejski, M. (2018) „Już jest za późno! Nie jest za późno!” – czyli uwag kilka o naturze, strukturze i właściwościach zdolności muzycznych dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. In: J. Skibska, J. Wojciechowska J. (eds), Pedagogika i jej oblicza (pp. 425448). Bielsko-Biała: Akademia Techniczno-Humanistyczna. |
18. | Kompozytornia. Retrieved from: http://kompozytornia.pl/teorie-nauczania#Gordonki (30.12.2018). |
19. | Kosiewicz, J. (2012). Free Time versus Occupied Time in a Philosophical Context. Physical Culture and Sport. Studies and Research, 55 (1), 77-94. |
20. | Kowaluk-Romanek, M., Bieganowska, A. (2013). Wczesne wspomaganie dzieci o dysharmonijnym rozwoju psychomotorycznym. Zeszyty naukowe WSSP, 13, 25-43. Retrieved from: http://apgr.wssp.edu.pl/wp-content/uploads/2013/12/Wczesne-wspomaganie-dzieci-o-dysharmonijnym.pdf (14.05.2019). |
21. | Mammaija. Retrieved from: http://mammaija.pl/zaj%C4%99cia-dla-dzieci/niemowlandia (26.11.2018). |
22. | Markova, G. (2018). The Games Infants Play: Social Games During Early Mother –Infant Interactions and Their Relationship With Oxytocin. Front. Psychol., 25 June. |
23. | Osiński, W. (2011). Antropomotoryka. Poznań: AWF. |
24. | Paczyńska-Jędrycka, M., Cieślik, E. (2010). Problem wpływu rodziny na wychowanie dziecka w wieku przedszkolnym do rekreacji ruchowej. In: W. Siwiński, R.D. Tauber, E. Mucha-Szajek (eds), Badania własne na rzecz jakości usług turystyczno-rekreacyjnych i hotelarsko-gastronomicznych (pp. 291299). Poznań: Bogucki Wydawnictwo Naukowe. |
25. | Pięta, J. (2014). Pedagogika czasu wolnego, 3rd Ed. Nowy Dwór Mazowiecki: FREI. |
26. | Pinto, T.D.R.C., Castro, D.C., Bringuente, M.E.O., Sant'Anna, H.C., Souza, T.V., Primo, C.C. (2018). Educational animation about Home care with premature newborn infants. Rev Bras Enferm., 71 (suppl 4), 1604-1610. Retrieved from: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S0034-71672018001001604&script=sci_arttext&tlng=en (28.06.2019). |
27. | Piorunek, M. (2013). O potrzebie pomocy. Otwarcie dyskursu. In: M. Piorunek, J. Kozielska, A. Skowrońska-Pućka (eds), Rodzina- młodzież- dziecko. Szkice z teorii i praktyki pomocy psychopedagogicznej i socjalnej (pp. 13-20). Poznań: UAM. |
28. | Prevention Committee on Sports Medicine and Fitness and Committee on Injury and Poison Swimming Programs for Infants and Toddlers Pediatrics. Retrieved from: https://pediatrics.aappublications.org/content/pediatrics/105/4/868.full.pdf (14.05. 2019). |
29. | Przewęda, R. (1995). Motoryczność w różnych fazach życia człowieka. In: H. Piotrowska (ed.), „Sport dla wszystkich” Rekreacja dla każdego cz. II (pp. 17-31). Warszawa: TKKF. |
30. | Ramin Kordi, M.D., Ruhollah Nourian, M.D., Mahboubeh, G., Mahboubeh, K., Ali, Y. (2012). Development and Evaluation of a Basic Physical and Sports Activity Program for Preschool Children in Nursery Schools in Iran: an Interventional Study. Iran J Pediatr. 22 (3), 357–363. Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3564092/ (14.05.2019). |
31. | Ruvolo, P., Messinger, D., Movellan, J. (2015). Infants Time Their Smiles to Make Their Moms Smile. PLoS ONE, 10 (9), 1-10. Retrieved from: https://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0136492 (accessed 28.06.2019). |
32. | Schaffer, D.R., Kipp, K. (2015). Psychologia rozwoju od dziecka do dorosłości. Gdańsk: Harmonia Universalis. |
33. | Scott, H.K., Cogburn, M. (2019). Peer Play. StatPearls, Jan. Retrieved from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK513223/ (06.08.2019). |
34. | Silberg, J. (2010). Zabawy z niemowlakami na każdy dzień. 365 gier i zabaw dla dzieci w wieku 0-12 miesięcy. Warszawa: Liber. |
35. | Słaboń-Duda, A. (2011). Wczesna relacja matka-dziecko i jej wpływ na dalszy rozwój emocjonalny dziecka. Psychoterapia, 2 (157), 11-18. |
36. | Sobczak, K., Antosiak-Cyrak, K., Apolinarska, J., Ciereszko, J., Habiera, M., Jerszyński, D., Pietrusik, K., Wochna, K. (2016). Profil motywacyjny rodziców kierujących dzieci w wieku niemowlęcym na naukę pływania. In: D. Umiastowska (ed.), Aktywność ruchowa ludzi w różnym wieku, 32 (4). Szczecin: Agencja Wydawnicza koncertowo.pl Mieczysław Podsiadło, 119-128. Retrieved from: http://agro.icm.edu.pl/agro/element/bwmeta1.element.agro-9ca4f893-1254-4ad2-9600-36c14ff93aa6 (30.12.2018). |
37. | TAAkA SzkolA. Retrieved from: http://taakaszkola.pl/events/zajecia-rozwojowe-taaka-glowa-6-12-miesiecy/ (26.11.2018). |
38. | Trehub, S.E., Cirelli, L.K. (2018). Precursors to the performing arts in infancy and early childhood. Prog Brain Res, 237, 225-242. |
39. | Veldman, S.L.C., Santos, R., Jones, R.A., Sousa-Sá, E., Okely, A.D. (2019). Associations between gross motor skills and cognitive development in toddlers. Early Hum Dev., 132, 39-44. |
40. | Warsztaty Agaty. Retrieved from: http://warsztatyagaty.pl/rozwojowe-grupy-zabawowe/ (26.11.2018). |
41. | Wasilewicz, G. (2015). Zabawy słowno-ruchowe z niemowlakami. Gdańsk: Harmonia. |
42. | Wolińska, E. (2017). Rola zajęć umuzykalniających w rozwoju dziecka. Konteksty Pedagogiczne, 1 (8), 261-269. Retrieved from: http://kontekstypedagogiczne.pl/wp-content/uploads/KP8_16_El%C5%BCbieta_Woli%C5%84ska.pdf (30.12.2018). |