Abstrakt
Przedmiotem analizy w tekście jest specyfika doświadczenia i cielesności osób transgenderowych.
Wychodząc od definicji tego rodzaju tożsamości i jej uwikłania w normy genderowe
i seksualne, autor pokazuje, że obecnie nie mieści się ona w sztywnych ramach, a bardziej
polega na nieustannej negocjacji sensów i znaczeń. Zamiast jednak odwoływać się do
codziennego życia subkultur queer czy społeczności transgenderowych, narażając się przy
tym na fetyszyzujące, etnograficzne niemal spojrzenie na wybrany problem, autor skupia się
na interpretacji kulturowych reprezentacji jednostek trans, jakie można odnaleźć we współczesnym
amerykańskim kinie. Przeprowadzając komparatystyczną analizę filmów: Cal do
szczęścia oraz Transamerica, autor tekstu krytycznie odczytuje konkretne zabiegi narracyjne
i formalne, jakie mają służyć stworzeniu kulturowych wizerunków osób trans, podkreślając
ich stereotypowość, opresyjność, ale i niekiedy wyzwoleńczą moc.